Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 9 augustus 2006, 23:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Wat is dan het échte netwerk?
De interessante mensen die iemand kent (en die hem of haar kennen), waar hij of zij een echte werk/vertrouwens/vriendschaps/.../relatie mee heeft, de kennis die iemand heeft van hoe de hazen ergens lopen, hoe goed iemand organisaties en mensen kent, het gemak waarmee iemand contacten legt, de aandacht die iemand heeft voor de relevantie van een netwerkcontact... dat soort dingen. Lid zijn van een club kan om allerlei redenen prima zijn voor een freelancer, maar als opdrachtgever zegt het me niet zoveel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 augustus 2006, 10:33
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
M.a.w. waarom zijn anderen lid van al die netwerken?
Misschien om ook eens mensen uit een andere hoek te ontmoeten?
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 augustus 2006, 10:37
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Lid zijn van een club kan om allerlei redenen prima zijn voor een freelancer, maar als opdrachtgever zegt het me niet zoveel.
Een freelancer kan heel makkelijk de button van Tekstnet of de NVJ op zijn site zetten en zeggen dat hij daar lid van is, maar hoe ziet een button eruit die laat zien dat je heel veel interessante mensen kent die weten hoe de hazen lopen? Moet je je dan verbinder noemen of 'resourcerer' zoals Martijn Aslander?
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 augustus 2006, 14:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
hoe ziet een button eruit die laat zien dat je heel veel interessante mensen kent die weten hoe de hazen lopen?
Tsja, da's niet zo makkelijk inderdaad. Ik zou het indirect laten blijken uit je site, met een portfolio, cv, artikelen over projecten e.d., waar mogelijk met referenties.
__________________
René
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 augustus 2006, 17:31
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Nou, daarom denk ik erover om zelf toch ook maar iets van een blogje of een forumpje aan mijn site te koppelen. Ik heb dus net een artikel geschreven, over open source leeromgevingen, met input van allemaal van die interessante mensen die met elkaar en met mij in discussie gingen en ik denk (hoop) dat het bij verschijning nog meer reactie oproept. Echter de uitgever heeft nog geen forum op zijn site, dus waar ik nou mijn kennis en al die contacten etaleren? Naar mijn eigen site trekken dus...
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #16  
Oud 11 augustus 2006, 17:23
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Misschien om ook eens mensen uit een andere hoek te ontmoeten?
Tsja, daar zit wat in. Zo is er bij mij in de buurt veel (kleinschalige) bedrijvigheid en organiseren de voortrekkers daarvan regelmatig een ondernemersborrel.
Aan de andere kant, ik kan niet echt nieuwe opdrachten gebruiken (beetje vreemd om op een ondernemersborrel te zeggen: "Nee, ik heb geen tijd"); mensen uit een andere hoek zie ik vaak genoeg in de kroeg.
M.a.w. ik ben niet uit op netwerken van wege de kans op extra omzet, wil geen uitbreiding in personeelsomvang (N=1). Dus aan mij niet zo besteed, denk ik.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 augustus 2006, 11:45
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
Tsja, daar zit wat in. Zo is er bij mij in de buurt veel (kleinschalige) bedrijvigheid en organiseren de voortrekkers daarvan regelmatig een ondernemersborrel.
Aan de andere kant, ik kan niet echt nieuwe opdrachten gebruiken (beetje vreemd om op een ondernemersborrel te zeggen: "Nee, ik heb geen tijd"); mensen uit een andere hoek zie ik vaak genoeg in de kroeg.
M.a.w. ik ben niet uit op netwerken van wege de kans op extra omzet, wil geen uitbreiding in personeelsomvang (N=1). Dus aan mij niet zo besteed, denk ik.
Voor veel mensen is netwerken ook een vorm van 'zeven vette jaren, zeven magere jaren' denken. Hoewel er freelancers zijn bij wie de vette klussen structureel de til infladderen zijn er meestal golfbewegingen in te merken en een netwerk hebben compenseert dat. Als je nooit contacten aanboort en onderhoudt als je het niet nodig hebt ben je op het moment dat je het wél nodig hebt 'behoeftig' en dat kan een heel vervelend uitgangspunt zijn om de wereld tegemoet te treden.

En...je kan ook netwerken om daar anderen mee te kunnen helpen. Zelf bevind ik me in een netwerk met veel van zulke 'helpdenkers', wat er min of meer op neerkomt dat we als vertegenwoordigers van dat netwerk netwerken.."Hé, misschien heeft [x] hier iets aan!". Er is geen enkele verplichting om elkaar door te verbinden of informatie door te spelen of tips of leads aan elkaar te geven, maar het gebeurt in grote mate.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 augustus 2006, 11:51
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Goh Annedien, dat is precies wat ik Erix had willen antwoorden!
Plus, Je wilt ook wel eens een beetje loskomen van opdrachtgevers voor wie je al heel lang werkt en waar je misschien een beetje uitgeblust raakt en je actief in netwerken bewegen helpt om je daarop voor te bereiden.

En, het is gewoon heel fijn om mensen te kennen die niet direct dikke vrienden of opdrachtgevers of collega's zijn, maar vanaf de zijlijn eens wat zinnig advies kunnen geven.
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 augustus 2006, 11:59
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

En zelf netwerken vormen is natuurlijk ook nog altijd een optie! :-)

Overigens denk ik dat het ook wel een beetje 'des vrouwen' is om rekening te houden met het moment dat je ooit iets nodig mocht hebben, omdat vrouwen nou eenmaal meer moeite hebben met heel direct om iets vragen. Andersom is het wel zo dat als iemand mij maanden of jaren 'links laat liggen' en dan ineens op de radar verschijnt en de relatie belast met een (hulp)vraag ik mezelf dan ook wel degelijk betrap op gevoelens als "Ja hallo zeg, zo makkelijk gaat dat niet!". Als je een groot netwerk hebt ben je voor veel mensen een handig instrument namelijk. Je bent werving&selectiebureau, matchmaker, informatiemakelaar, orakel, informant, gids, raadgever, inspirator, steunpunt, loket en ga zo nog maar even door... daar moet je ook maar net zin in hebben
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #20  
Oud 12 augustus 2006, 12:07
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten?

Ja maar goed zo lang je het niet als iets instrumenteels ziet, maar als een sociale bezigheid om van te genieten.
Ik was gister op de Naamlooz-borrel en dat vond ik weer een heel fijne dagsluiter. Ik heb eigenlijk maar weinig over werkdingen gepraat en ook heel fijn over de voordelen van winkelen bij de Bijenkorf en de cultuurverschillen tussen Spaanse en Nederlandse mannen en vrouwen.
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ben jij 'Likeable'? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 0 10 april 2006 10:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon