Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 augustus 2011, 17:38
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard Bedrijfsruimte in het buitenland kopen, aftrekbaar?

Als filmmaker van beroep en schrijver (eenmanszaak), schrijf ik ongeveer 1 tot 2 jaar voordat ik dat derde jaar weer een film maak, daarnaast monteer ik de film minimaal een half jaar van dat derde jaar. oftewel van de drie jaar ben ik maar een half jaar achter de camera actief.

Nu heb ik een schrijfruimte nodig en dit schrijven werkt bij mij het beste als ik dit alleen doe, op me zelf, weg van iedereen. Zodoende zou ik graag een werkplaats willen kopen in Spanje, zodat ik daar kan werken en mijn prive/familie dingen kan blijven doen in Amsterdam.

Mijn vraag is nu stel dat deze werkruimte in Spanje 60.000,- kost, kan ik hiervan iets aftrekken bij de belasting en zo ja wat?

graag hoor ik van u.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 augustus 2011, 23:48
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard

Als je aannemelijk kunt maken dat je deze werkruimte zakelijk gebruikt, kun je de werkruimte als zakelijk vermogen opnemen in de onderneming.

Het wordt echter lastig als je er ook privé gebruik van maakt. Voor woning als hoofdverblijf zijn specifieke regels, maar niet voor dit soort woningen. Hier zou dus moeten worden gekeken naar het daadwerkelijke privégebruik. Dit zou mijns inziens het beste kunnen aan de hand van de bestede tijd zakelijk en privé in de werkruimte.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 augustus 2011, 00:29
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard

Dank voor uw bericht!!

Stel dat ik er 5 niet aaneensluitende maanden in het jaar verblijf voor werk.
Ik zal dan 12 uur per dag werkzaam zijn, maar ik moet natuurlijk ook ergens slapen, wat mogelijk het probleem met zich mee gaat brengen. Aan de andere kant slaap ik nu vaak ook op mij kantoor alleen heb ik in diezelfde stad ook een afzonderlijk huis.

De vraag is nu, hoe concreet kijkt de belastingdienst hier na. Technisch gezien zal ik er dus 12 uur per dag werkzaam zijn en 12 uur per dag zal ik uit moeten besteden aan lunch, avondmaal en slaap, ik moet immers ook blijven leven.

Daarintegen houdt een kunstenaar natuurlijk nooit op met werken, de tijd zit hem voornamelijk in het denken niet alleen in de uitvoering. Een schilder is immers niet alleen werkzaam enkel wanneer zijn penseel het doek raakt, maar voornamelijk zit de werkduur in het gegeven "hoe" hij dit gaat doen.

Vrgr

Martijn
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 augustus 2011, 20:04
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Wat doe je in de overige 7 maanden met het pand? Gebruik je dit ook voor vakantie?

Als je het pand zakelijk aanschaft en (grotendeels) zakelijk gebruikt, maak dan jaarlijks een realistische correctie voor privégebruik. Houd er wel rekening mee dat dit soort kwesties zich uitermate lenen voor discussie met de fiscus. Als jij bepaalde kosten als zakelijk in aftrek brengt ligt de bewijslast bij jou.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aftrekbare kosten, bedrijfsruimte, buitenland, eenmanszaak, investering


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Facturen laten sturen, ipv zelf sturen Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 30 16 augustus 2009 10:41
Mag ik bedrijven na 1 juli ongevraagd direct mail sturen? jesse Marketing en acquisitie 14 13 juni 2009 01:17
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 19:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon