Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 december 2009, 18:06
km88 km88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 december 2009
Berichten: 1
Post Studiefinanciering, bijbaan & eenmanszaak

Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort een eenmanszaak te starten, nu heb ik me al aardig ingelezen, maar ik zit nog met enkele vragen. Ik doe regelmatig wat klussen (webdesign, grafisch ontwerp) naast mijn bijbaan en ik studeer ook. Vragen aan de hand van rekenvoorbeeld;

Bedragen (per jaar)

Inkomsten bijbaan: €3500
(volgens mijn jaaropgave: Loon voor loonheffing: €3500, ingehouden loonheffing: €0)
Omzet eenmanszaak: €6000
Kosten eenmanszaak: €250

Omzetbelasting
BTW omzet: 6000*0,19 = €1140
BTW kosten: 250*0,19 = €47,50
Af te dragen BTW: = €1140 - €47,50 = €1092,50

Vraag 1: Betekend dit dus dat ik onder de grens van € 1.345 van de KOR val en dus geen BTW hoef af te dragen? Zo ja, moet ik dan wel de btw in rekening brengen op mijn facturen?

Inkomstenbelasting
Mijn winst voor de belasting is €6000 - €250 = €5750,00.

Vraag 2: Is deze berekening correct? En omdat ik weinig omzet heb en dit geval ook niet zo heel veel winst maak, is er dan nog een (gedeeltelijke) ontheffing op de inkomstenbelasting mogelijk? Kortom, moet ik veel aan inkomstenbelasting betalen? Ik voldoe bij lange na niet aan de uren grens voor de startersaftrek/zelfstandigenaftrek.

Studiefinanciering
De IB-Groep heeft een bijverdiengrens van € 13.215,83.