Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 december 2009, 18:06
km88 km88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 december 2009
Berichten: 1
Post Studiefinanciering, bijbaan & eenmanszaak

Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort een eenmanszaak te starten, nu heb ik me al aardig ingelezen, maar ik zit nog met enkele vragen. Ik doe regelmatig wat klussen (webdesign, grafisch ontwerp) naast mijn bijbaan en ik studeer ook. Vragen aan de hand van rekenvoorbeeld;

Bedragen (per jaar)

Inkomsten bijbaan: €3500
(volgens mijn jaaropgave: Loon voor loonheffing: €3500, ingehouden loonheffing: €0)
Omzet eenmanszaak: €6000
Kosten eenmanszaak: €250

Omzetbelasting
BTW omzet: 6000*0,19 = €1140
BTW kosten: 250*0,19 = €47,50
Af te dragen BTW: = €1140 - €47,50 = €1092,50

Vraag 1: Betekend dit dus dat ik onder de grens van € 1.345 van de KOR val en dus geen BTW hoef af te dragen? Zo ja, moet ik dan wel de btw in rekening brengen op mijn facturen?

Inkomstenbelasting
Mijn winst voor de belasting is €6000 - €250 = €5750,00.

Vraag 2: Is deze berekening correct? En omdat ik weinig omzet heb en dit geval ook niet zo heel veel winst maak, is er dan nog een (gedeeltelijke) ontheffing op de inkomstenbelasting mogelijk? Kortom, moet ik veel aan inkomstenbelasting betalen? Ik voldoe bij lange na niet aan de uren grens voor de startersaftrek/zelfstandigenaftrek.

Studiefinanciering
De IB-Groep heeft een bijverdiengrens van € 13.215,83.
Vraag 3: Is mijn totale inkomen dan €3500 + winst uit onderneming minus de inkomstenbelasting en ik dus onder de bijverdiengrens blijf en het geen consequenties heeft voor mijn studiefinanciering?

Met vriendelijke groet,

Krisjan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 december 2009, 00:12
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Studiefinanciering, bijbaan & eenmanszaak

Hallo Krisjan,

Vraag 1a: Ja!
Vraag 1b: Ja, want ondanks dat jij onder de Kor valt, mogen zij de BTW aftrekken

Vraag 2:
De berekening is correct, voor 2010 mag je nog rekening houden met de mkb-winstvrijstelling (deze is vanaf 2010 niet meer afhankelijk van het urencriterium). Er gaat dan nog 690 van jouw belaste winst af. In het geval van jouw rekenvoorbeeld moet je 726 euro aan inkomstenbelasting betalen en 250 euro aan zorgverzekeringswet.

Vraag 3:
De bijverdiengrens kijkt naar het verzamelinkomen. Dit is dus voor belasting. In jouw rekenvoorbeeld bedraagt deze 3.500 + 5.750 - 690 (mkbwinstvrijstelling 2010) = 8.560 euro.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bijbaan, eenmanszaak, inkomstenbelasting, freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 11:39
Eenmanszaak versus freelancen marloesr Freelancepraktijk starten 4 18 december 2008 00:52
VAR icm Eenmanszaak? Theaumoeskiiii Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 6 september 2008 17:55
Eenmanszaak in holding BV inbrengen of omzetten in aparte werkmaatschappij? RubenTimmerman Al die andere praktische dingen 1 20 januari 2008 19:22
eenmanszaak taxi Yon Al die andere praktische dingen 2 17 december 2007 15:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon