Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 januari 2011, 11:49
Illustratrice Illustratrice is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2011
Berichten: 1
Standaard BTW-plichtig of niet?

Eerst kort een situatieschets. Ik ben laatstejaars student illustratie en zodoende doe ik (eigenlijk nog maar net) hier en daar een illustratieopdracht.
Ik ben dus nog geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en dat gaat ook nog wel even duren.
Ik begrijp dat ik mijn inkomsten in dit geval moet opgeven bij Resultataat uit overige werkzaamheden.
Wanneer ben ik nou btw-plichtig? Moet ik een btw-nummer aanvragen of kan ik het laten zitten? En moet ik op mijn facturen btw rekenen terwijl ik nog niets geregeld heb?

En nog een andere vraag, voor een kaartenwebsite ga ik waarschijnlijk kaarten maken, die kaarten blijven van mij en kan ik overal verkopen, op deze website krijg ik per verkochte kaart een bedrag. Moet ik daar dan nog iets mee doen m.b.t. de btw? De website zelf rekent over de verkochte kaarten ook al btw.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 januari 2011, 16:25
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Alles opgeven als "overige inkomsten" incl. inkomsten van je kaarten. En geen BTW nummer aanvragen.

Als je niet BTW-plichtig bent mag je geen BTW vragen, ook niet voor je kaarten.

Als je wel plichtig zijn zou jij BTW vragen aan je klant over jouw prijs én zal de klant zelf ook weer btw vragen aan zijn klanten voor hele prijs. Dit lijkt dubbelop maar is het niet omdat jouw klant die btw terugkrijgt van de belasting. Nu moet je je klant echter een factuur sturen zonder BTW (let op, geen 0% btw, dat is iets anders en mag er niet op staan!).

Als je opdrachten op beginnen te lopen en het regelmatig wordt en als je ook reclame maakt voor jezelf (website, visitekaartje, etc.) moet je een KVK en BTW nummer aanvragen. Dus dan is het beter even langs de KVK te gaan.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 januari 2011, 14:29
Maxol's schermafbeelding
Maxol Maxol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 december 2010
Berichten: 8
Standaard

Beste "Illustratrice",

Zoals ik eea lees uit je situatie schets, student of niet, eerste jaars of laatste jaars, promoverend of niet, je bent gewoon een bedrijf zonder entiteit. Voor een begin periode zou dit niet erg zijn maar een maal met websites aan de slag en producten vekopen én je generereerd (maakt niet uit hoeveel) inkomsten moet je je als een bliksem bij de KvK aanmelden en bij de Belastingdienst Btw nr. aanvragen. Als onze blauwe enveloppen vrienden er achter komen (en ze komen achter geloof me) krijg je voorals nog de bedragen aan je broek (met boetes).
Een wedervraag? Houd je wel een administratie bij? Als de tijd komt vraagt men jou ook nog naar de administratie.

Nancy geeft je een noodscenario oplossing voor op dit moment. En ze raad je ook aan om het officieel te maken. Gelijk heeft ze ook. Maar ik zou dit alles in een breder spectrum bekijken.

Mijn advies: denk er niet al te licht over na. Het enige wat je moet doen is het juiste rechtsvorm van je onderneming kiezen. Want naast de omzetbelasting heb je ook met andere vormen van belastingen te maken. Denk aan je winst&verlies balans. Goed plannen als je niet al te veel op je blaren wilt zitten. ok?
__________________

Maxol
Twitter
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer beemsterman Belasting 5 5 februari 2010 15:24
Inkoopfacturen die niet kloppen? M2be Administratie 2 2 december 2008 17:51
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 19:10
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon