Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #13  
Oud 8 augustus 2008, 09:51
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Aan adressen kan ik je niet helpen (misschien Alfred wel?), maar ik heb over een aantal zaken toch een iets andere mening dan in de eerdere/oudere berichten staat:

- ik zou als freelancer ("uurtje-factuurtje") die ook nog een aantal dingen zelf doet (factuurtjes en bonnetjes inkloppen en bijv. BTW-aangiftes) nooit kiezen voor een vast bedrag per maand! Op basis van een goed tarief ben je in zo'n geval met een urenberekening vele malen voordeliger uit.

- het formaat van het kantoor hoeft nog steeds niets te zeggen. Wat ik belangrijk vind, is of degene die daadwerkelijk de administratie gaat verwerken de grenzen van z'n kunnen kent. Niemand kan tenslotte alles (ook een accountant niet!).
Ik ken mijn eigen grenzen heel goed en heb om die reden een samenwerking met een fiscaal jurist, die weer z'n eigen "achterban" heeft. Als ik tegen m'n grenzen aanloop bij een "boekhoudersgeval" schakel ik 'm op mijn kosten in, als een klant een "accountantsvraag" heeft schakel ik 'm in op kosten van de klant (met medeweten van de klant, natuurlijk!). Dit advies komt dan dus tegen een hoger uurtarief dan het mijne op de factuur. Lekker transparant, daar hou ik van.

- wat ik nergens heb zien terugkomen: hoe vaak krijg je inzicht in je cijfers? Eén keer per jaar? Elke maand? Voor sommige ondernemers is het onontbeerlijk om snel te weten hoe de zaken ervoor staan, voor de ander maakt het niet zoveel uit wanneer de cijfers bekend zijn.

Eigenlijk zou ik beginnende en/of kleine ondernemers aanraden juist een boekhouder op uurtarief in te schakelen. Op die manier krijg je inzicht in de hoeveelheid werk en de kosten daarvan en kun je voor jezelf beslissen of je bepaalde delen van het werk zelf wilt (blijven) doen of juist wilt uitbesteden.

Afijn, 't blijft voor een groot deel toch wel weer gebaseerd op gevoel, maar voor iedereen verschilt het waar je een goed gevoel van krijgt.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountant


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 20:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon