Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 augustus 2011, 07:19
Jeppe Jeppe is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2011
Berichten: 1
Exclamation VAR thuiswerkers & VAR zonder BTW-nummer

Beste forumleden,

Na vele telefoontjes naar de belastingdienst ben ik enkel verder in de verwarring geraakt hoe het nu zit met de VAR. Al zoekende naar informatie kwam ik bij toeval op dit forum uit, een goed initiatief! Ik hoop dat er mensen zijn die op onderstaande mij wat helderheid kunnen geven.

Ik ben startend ondernemer en in die hoedanigheid opdrachtgever voor een onbeperkte hoeveelheid freelancers. Mijn opdrachtnemers zijn mensen (veelal zzp-ers) die via mijn telefonische applicatie thuis telefonisch advies geven(thuiswerkers), zij krijgen daarvoor een vaste vergoeding per belminuut. Wanneer ze werken mogen ze zelf bepalen, er is enkel wel een minimale beschikbaarheid van 8 uur per week.

Ik heb 2 vragen:
1)
In hoeverre loop ik als opdrachtgever risico ((in de zin van een (fictieve)dienbetrekking)) als ik een VAR (WUO) heb gekregen maar de opdracht geen einddatum heeft, de overeenkomst of "opdracht" loopt immers opbeperkt door. Wel is het zo dat de ZZP-ers meer opdrachtgevers hebben. Ook is het zo dat de inkomsten voor sommige ZZP-ers relatief hoog kan worden, ofwel > 40% van het minimum loon. Ik refereer hier naar deze link, zie puntje 2: http://belastingdienst.nl/zakelijk/l...tml#P346_41609

2)Ik krijg ook aanvragen van mensen die geen BTW-nummer als ook geen KVK inschrijving hebben maar mij wel een VAR kunnen overleggen. Ik heb nog niet nagevraagd wat voor een VAR maar ik neem aan dat dit alleen een VAR(ROW) kan zijn, mocht dit anders zijn dan hoor ik dit graag. De vraag die ik heb, kan ik veilig met iemand in zee die factureert zonder BTW maar wel een VAR(ROW) heeft (of eventueel toch een VAR(WUO)? De persoon in kwestie geeft aan dat hij zijn inkomsten opgeeft bij de IB op het einde van het jaar als overige werkzaamheden en meerdere opdrachtgevers heeft. De persoon is ook vastbesloten om zich niet als ondernemer aan te melden gezien het zeer lage bedrag dat zij per jaar als extra verdient en het volgens haar gewoon netjes opgeeft. Wat betreft het BTW-verhaal stelt de belastingdienst dat ik als opdrachtgever niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de activiteiten van een opdrachtnemer, ik zou dus een vormloze factuur (zonder BTW) mogen accepteren. Echter, ik heb niets zwart op wit en dit is mij telefonisch medegedeeld. De KVK verwijst mij weer naar het zogenaamde IB47 formulier waar je je betaalde ZZP-inkomsten op het einde van het jaar als opdrachtgever kunt doorgeven. Zou ik met een persoon zonder BTW/KVK maar met VAR(ROW/WUO) veilig zaken kunnen doen? (let wel, ik wil niemand in een dienstbetrekking)

Ik hoop dat hier iemand zit die hier ervaring in heeft!

Groeten,
Jeroen
  #2  
Oud 13 augustus 2011, 15:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeppe Bekijk bericht
In hoeverre loop ik als opdrachtgever risico ((in de zin van een (fictieve)dienbetrekking)) als ik een VAR (WUO) heb gekregen maar de opdracht geen einddatum heeft, de overeenkomst of "opdracht" loopt immers opbeperkt door.
Je zet "WUO" tussen haakjes, maar dat maakt veel uit. Als je opdrachtnemers hun VAR-aanvraagformulier naar waarheid hebben ingevuld, jij en zij zich houden aan de regels en randvoorwaarden van de VAR en verder te goeder trouw hebben gehandeld, dan loop je met een VAR-WUO geen risico. Daar is het ding voor.

Als ze een VAR-ROW hebben, dan wordt het een ander verhaal. Dan moet je in eerste instantie zelf beoordelen of er sprake is van een dienstverband. Zie daarvoor de Beleidsregels Beoordeling Dienstbetrekking.

Voor zover ik weet, zijn opdrachten van onbepaalde duur hierop geen uitzondering.

Citaat:
De vraag die ik heb, kan ik veilig met iemand in zee die factureert zonder BTW maar wel een VAR(ROW) heeft (of eventueel toch een VAR(WUO)?
Dat kan wel, maar bij een VAR-WUO is het wel raar. De criteria voor het ondernemerschap voor de btw liggen lager dan voor de ib, dus normaliter is iemand die een VAR-WUO heeft en niet vrijgesteld is van btw, ook btw-plichtig. Dit kan erop wijzen dat de betreffende persoon de regels niet goed kent, of zich er niet aan houdt.

Citaat:
Wat betreft het BTW-verhaal stelt de belastingdienst dat ik als opdrachtgever niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de activiteiten van een opdrachtnemer, ik zou dus een vormloze factuur (zonder BTW) mogen accepteren.
Dat lijkt me ook. Als je een factuur krijgt zonder btw, kun je die gewoon inboeken en zakelijk verantwoorden. Er zijn wel meer situaties waarin je een factuur zonder btw krijgt (uit het buitenland, vrijgestelde prestaties e.d.).

Citaat:
De KVK verwijst mij weer naar het zogenaamde IB47 formulier waar je je betaalde ZZP-inkomsten op het einde van het jaar als opdrachtgever kunt doorgeven.
Hier klopt niets van. Om te beginnen heeft IB47 niets met de btw te maken. Daarnaast staat de eerste Z in ZZP voor zelfstandige, en uitbetalingen aan zelfstandigen met een VAR-WUO hoef je niet apart door te geven. Roel vatte onlangs mooi samen waar IB47 voor bedoeld is. Dit formulier is in jouw situatie niet van toepassing.

Citaat:
Zou ik met een persoon zonder BTW/KVK maar met VAR(ROW/WUO) veilig zaken kunnen doen?
Een KvK-inschrijving is voor zelfstandigen verplicht. Met iemand zonder KvK zou ik veiligheidshalve geen zaken doen.

Zonder btw kan op zich goed, al kan het een signaal zijn dat de betreffende zelfstandige het niet helemaal goed doet.

Met een VAR-WUO ja, met een VAR-ROW niet zonder meer (zie hierboven).
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
geen btw, ib47, telewerkers, var, thuiswerken

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Btw heffen met VAR-ROW, zonder btw-nummer? Fokked Belasting 3 18 september 2009 18:55
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 01:55
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 20:10
Factuur zonder BTW linda12 Belasting 3 16 januari 2008 07:10
BTW nummer leverancier nodig? Wink Belasting 8 10 april 2007 17:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon