Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2012, 14:57
Nickname Nickname is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2012
Berichten: 4
Exclamation inkomstenbelasting particulier of voor ondernemers?

Het volgende zorgt voor mij nog al wat verwarring.

Begin vorig jaar heb ik een klus met een VAR-ROW gedaan. Toen was ik nog geen onderneming. (geen btwnummer) en hoefde ik ook geen btw af te dragen (een 0% klus)

Eind vorig jaar ben ik een onderneming begonnen en heb ik een btwnummer van de BD gekregen. Echter kreeg ik voor die laatste drie maanden van 2011 een tweede VAR-ROW en niet een VAR-WUO.
Ik heb als ondernemer gewoon mijn omzetbelasting opgegeven voor dit laatste kwartaal.

Nu is voor mij onduidelijk waar ik deze twee inkomsten moet aangeven. Bij inkomstenbelasting als particulier of als ondernemer?

Moet ik ze allebei aangeven bij particuliere inkomsten jaaropgave of......?
zo ja. wat moet ik dan opgeven bij de jaaropgave voor ondernemers?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2012, 13:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je moet inkomstenbelasting (IB) en btw los van elkaar zien.

Wat de IB betreft, beschouwt de belastingdienst je als particulier of als ondernemer? Hoe zie je dat zelf?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2012, 21:54
Nickname Nickname is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2012
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Wat de IB betreft, beschouwt de belastingdienst je als particulier of als ondernemer? Hoe zie je dat zelf?
Ik heb geen idee....

Het feit dat ik een VAR-ROW heb gekregen en geen VAR-WUO is toch een teken dat ik geen ondernemer ben voor de belastingdienst?

Laatst gewijzigd door Roel Jongman; 3 maart 2012 om 02:06 Reden: quote gerepareerd
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 maart 2012, 22:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nickname Bekijk bericht
Het feit dat ik een VAR-ROW heb gekregen en geen VAR-WUO is toch een teken dat ik geen ondernemer ben voor de belastingdienst?
Nogmaals: Je moet inkomstenbelasting (IB) en btw los van elkaar zien. Er is niet zoiets als "ondernemer voor de belastingdienst" er is "ondernemer voor de btw" (ofwel: btw-plichtig) en "ondernemer voor de inkomstenbelasting".

Aangezien je schrijft "Eind vorig jaar ben ik een onderneming begonnen", zal IB-ondernemerschap over 2011 er waarschijnlijk niet in zitten. In dat geval doe je een particuliere aangifte en geef je het resultaat van je onderneming en de inkomsten uit de eerdere klus op als 'inkomsten uit overig werk' (wat ook wel 'resultaat uit overige werkzaamheden' werd genoemd).
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 maart 2012, 02:28
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Aangezien je schrijft "Eind vorig jaar ben ik een onderneming begonnen", zal IB-ondernemerschap over 2011 er waarschijnlijk niet in zitten. In dat geval doe je een particuliere aangifte en geef je het resultaat van je onderneming en de inkomsten uit de eerdere klus op als 'inkomsten uit overig werk' (wat ook wel 'resultaat uit overige werkzaamheden' werd genoemd).
ook dat klopt niet helemaal, theoretisch gesproken kun je op 15 december beginnen met je onderneming en toch een ondernemersaangifte met winst uit onderneming want de criteria voor ondernemerschap voor de inkomstenbelasting worden niet getoetst aan de duur dat je onderneemt. De belastingdienst zal in het startjaar soepel omgaan met ondernemerschap voor de IB als er bij controle een solide ondernemingsplan is of solide vooruitzichten zijn. De duur van het ondernemerschap speelt daarbij absoluut geen rol.

Helaas kent de Nederlandse wetgeving een zeer gefragmenteerd ondernemersbegrip

Elke onderneming krijgt te maken met 3 criteria.
1. Ondernemerschap voor de btw
2. de inschrijving bij de kamer van koophandel
3. Ondernemer voor de inkomsten belasting

De volgorde geeft ongeveer ook aan welke het snelst word bereikt. Je bent als snel ondernemer voor de btw, bijv als je een vakantiehuis (in NL) hebt dat je meermalen per jaar verhuurd, maar de kvk vind je geen ondernemer en de inkomstenbelasting meestal ook niet.

Naast deze hoofdcriteria zijn er nog 2 toetsingen die kunnen leiden tot extra voordeel.

1. Het urencriterium voor het verkrijgen van de ondernemersaftrekken. Dit bepaalt uitsluitend of je wel of geen zelfstandigenaftrek en startersaftrek krijgt. het zijn van ondernemer voor de inkomstenbelasting is één van de vereisten om ondernemeraftrek te krijgen. Maar andersom is niet waar het voldoen aan het urencriterium leid niet automatisch tot ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

2. VAR WUO (winst uit onderneming) verklaring. Deze verklaring word vooraf afgegeven op basis van informatie verstrekt door de ondernemer. Deze verklaring geeft slecht de opdrachtgever van de ondernemer zekerheid over het niet bestaan van een arbeidsrechtelijke verhouding. Het geeft aan de ondernemer echter nog geen enkele zekerheid over het verkrijgen van de status van ondernemer voor de inkomstenbelasting, dat zal achteraf op basis van de aangifte worden vastgesteld. (dit is een van de redenen waarom het afwikkelen van een ondernemersaangifte veel langer duurt als een particuliere aangifte).
De var wuo had beter VAR Zelfstandig ondernemer of Verklaring Geen Arbeid(srechtelijke) relatie (VGAR) ipv VAR WUO kunnen heten omdat alleen dat is wat er getoetst word of vallen jou werkzaamheden onder het arbeidsrecht of niet.

wat was die slogan ook al weer.. leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel..
nou dit is een stukje waar arbeidsrecht, handelsrecht en belastingrecht elkaar kruisen en makkelijk is het echt niet er zijn veel grensgevallen en elk van de 5 boven genoemde toetsingen hebben veel overeenkomsten maar ook veel verschillen en elk moet los van elkaar beoordeeld worden om de juiste conclusie te trekken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 maart 2012, 19:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
De var wuo had beter VAR Zelfstandig ondernemer of Verklaring Geen Arbeid(srechtelijke) relatie (VGAR) ipv VAR WUO kunnen heten
Ik heb weleens gepleit voor VAR-wel-inhouden en VAR-niet-inhouden, want dat is het enige wat de ontvanger ervan (de opdrachtgever) wil weten. Het is een beetje raar dat voor een binaire beslissing (2 mogelijkheden) er 4 VAR's zijn, waarvan er 1 betekent: zoek het zelf maar uit.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 maart 2012, 13:04
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ach ja.. ze hebben de var maar half gemoderniseerd ipv helemaal.. tot geloof 2006 had je 2 var verklaringen nodig 1 van de belastingdienst die je ondernemerschap vaststelde (vandaar WUO en ROW) en 1 van het UWV, die heette geloof ik anders die oordeelde over het al dan niet bestaan van een arbeidsrelatie. Als hun conclusie was dat er op grond van het arbeidsrecht een dienstband word vastgesteld kon het dus gebeuren dat je een WUO had van de belastingdienst en een arbeidsrelatie van het UWV. Dat was te ingewikkeld en verwarrend en veel zzp-ers vroegen geen oordeel van het UWV waardoor ze achteraf voor verrassingen kwamen te staan.

Met het integreren en harmoniseren van de verklaringen hadden ze ook de naamgeving moeten wijzigen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 maart 2012, 22:00
Nickname Nickname is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2012
Berichten: 4
Standaard

Bedankt voor de goeie hulp en info! Ik ga mijn inkomen dan maar als particulier opgeven. Eerst natuurlijk wel nog even BD bellen aangezien ik ook een verzoek heb gekregen om zakelijk een IB-aangifte te doen. Dubbelchecken dus.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 maart 2012, 15:11
Nickname Nickname is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2012
Berichten: 4
Standaard Toch anders

Heb net met de Belastingdienst contact gehad. Ze vertellen mij dat een VAR geen enkele indicatie is voor waar de aangifte onder valt (zakelijk/pariculier). Ze verwachten dan ook van mij dat ik de aangifte als ondernemer doe. Ook voor die inkomsten die ik genoten heb voordat ik me ingeschreven heb als ondernemer.... lekker logisch allemaal weer.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 maart 2012, 17:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nickname Bekijk bericht
Ze verwachten dan ook van mij dat ik de aangifte als ondernemer doe. Ook voor die inkomsten die ik genoten heb voordat ik me ingeschreven heb als ondernemer.... lekker logisch allemaal weer.
Dat is toch logisch inderdaad? Je hebt je vorig jaar aangemeld als startende ondernemer en moet dus ondernemersaangifte IB doen. En de regel is dat je maar één aangifte doet, en dus de niet-ondernemers-inkomsten meeneemt op je ondernemersaangifte IB.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
2011, inkostenbelasting, opgave, row, var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting freelance student Shauny Belasting 4 17 november 2011 20:47
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte Tamara Belasting 3 15 april 2011 16:00
Inkomstenbelasting Saldo Fiscalewinstberekening en de impact hierop van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting emeinema Belasting 3 26 februari 2010 13:16
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet Verhoven Belasting 6 13 februari 2009 15:47
Werk 2008 gefactureerd in 2009, welk jaar inkomstenbelasting? Anita Belasting 2 7 januari 2009 11:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon