Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 juli 2011, 12:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Unhappy Koopkracht zelfstandigen in 2010 sterk gedaald

Citaat:
Vooral zelfstandigen en gepensioneerden leverden in 2010 koopkracht in. Bij zelfstandigen liep de koopkracht met 1,4 procent terug , bij gepensioneerden bedroeg het koopkrachtverlies 0,8 procent.
Bron: CBS
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2011, 13:13
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik vind dat soort statistieken wel grappig, voor zelfstandigen is dit volgens mij erg lastig. Ik merk juist dat de tarieven weer aantrekken of er minder lang onderhandeld/nagedacht word over de prijs.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juli 2011, 09:32
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Ach, wat is nu 1,4% daling terwijl we al 25 jaar gemiddeld zo'n 2% per jaar gestegen zijn in koopkracht? We hebben nu dus 'slechts' evenveel koopkracht als in 2008. Wat hadden we het toen toch slecht hè? We konden maar met moeite 2x per jaar op vakantie.

Ik vind het allemaal paniek om niets, zulke berichten. Als je het cumulatief neemt sinds 1985 is de koopkracht met ruim 58% toegenomen. En in 1985 hadden we het ook echt niet absurd slecht in Nederland hoor. Die daling van 1,4% weegt psychisch zwaarder dan financieel.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 juli 2011, 09:20
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard

Cijfers zeggen m.i. ook niet veel (want ze goochelen wat af...), maar dat we het zo goed hebben vind ik echt wel relatief.Uiteraard is er een groep die weinig merkt in zijn portemonnee en die makkelijk zo'n daling kan opvangen.
En gelukkig behoor ik tot deze "mazzelaars". Maar de armoede neemt binnen een aantal groepen zeker snel toe. En daar zijn ook zelfstandigen onder te vinden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 juli 2011, 12:06
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Maar is het nu echt zo erg dan om op het niveau te zitten van 2-3 jaar terug? Er wordt heel spannend over gedaan, maar ik denk niet dat er nu een economische ramp gaande is hoor. Het zegt op zich al genoeg dat er in 25 jaar tijd überhaupt maar 2x een daling is geweest in de koopkracht; 1x 0,3% en 1x 0,5%. Dan hebben we nog 1x een nullijn gehad en alle andere jaren hebben we een toename gehad in de koopkracht.
We hebben het echt stukken beter dan in de jaren '80 en '90.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 juli 2011, 12:48
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard

Ik vind het zelf ook niet zo belangrijk omdat ik mezelf 'rijk' voel, maar ik doelde op diegene die alleen maar armer worden omdat ze zo'n daling allang niet meer kunnen opvangen. Je gaat ervan uit dat iemand 2 x per jaar op vakantie gaat, maar er zijn genoeg gezinnen die nooit of zelden op vakantie kunnen.

Voor die groep is het uiteraard een aderlating om, ook al is het een beetje, sowieso koopkracht te verliezen. En ja, we hebben het nog steeds beter dan vele landen om ons heen. Het is net met wie je je vergelijkt
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
koopkracht


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Welke aangifte 2010 (zelfstandig ondernemer sinds 1 december 2010) Daniel Belasting 1 31 maart 2011 14:11
Bescherming vrouwelijke zelfstandigen moet worden verbeterd (Kennispunt Rechten, UU) NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 0 11 februari 2008 12:18
CNV start bond voor zelfstandigen René Nieuws - Voor en door freelancers 1 2 mei 2007 15:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon