Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 oktober 2010, 15:44
moowriece moowriece is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 1
Standaard Computer aangeschaft in 2010, aftrekken in 2009?

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum en ben zeer onder de indruk. Ik hoop dat jullie expertise mij kunnen helpen met het volgende:

In 2009 heb ik mijn eerste opdracht (een video productie) kunnen vervullen voor mijn eenmanszaakje dat ik nog naast mijn baan run. Ik heb tijdens deze opdracht een oude afgeschreven computer gebruikt. Hoewel deze eigenlijk ongeschikt was voor het type werk en uiteindelijk defect raakte, had ik door gebrek aan vermogen geen andere keus. Mijn bedoeling was om met de opbrengst van de opdracht een computer aan te schaffen die wel geschikt is voor deze werkzaamheden. Helaas was door omstandigheden de opdracht later dan gepland gereed. De betaling van de kwam pas rond 30 december binnen, waardoor er onvoldoende tijd restte om een geschikte computer aan te schaffen in het jaar 2009. Eind mei 2010 raakte de afgeschreven computer defect. Op 8 juni kon ik via een actie voordelig de door mij gewenste machine aanschaffen.

Helaas is het mij in 2010 (nog) niet gelukt om nieuwe opdrachten binnen te halen, en werd ook mijn voltijdsbaan (36u pw) naar een deeltijdbaan (18u pw) gereduceerd. Dit betekende een aanzienlijke daling van mijn inkomen en geen mogelijkheid om de kosten van de computer te verrekenen met nieuwe opdrachten.

Ik vroeg mij nu af of ik de belastingdienst kan vragen of ik eenmalig de kosten van de computer nog op kan voeren als aftrekpost voor de inkomstenbelasting 2009 (hopende dat ze enige coulance hebben voor een starter). Dat scheelt mij zo'n 1000 euro, die ik hard nodig heb.


Weet iemand tips op dit gebied?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 oktober 2010, 15:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Hiervoor bestaat de regeling willekeurig afschrijven. Daarmee kun je de afschrijving op de investering in 2010 ineens nemen, of juist uitstellen tot de jaren erna.

Maar iets wat je in 2010 koopt afschrijven in 2009 zal niet gaan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 oktober 2010, 10:11
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Je koopt een computer, dat zijn gewoon kosten (heeft niks met aftrekpost te maken). Als jij dit jaar weinig omzet hebt, maar wel veel kosten dan maak je verlies.

Maar verlies is gewoon verrekenbaar hoor... en de BTW kan je in ieder geval terugvragen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aftrekpost, computer


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bankboek 2009 in 2010 bijwerken pjaveld Administratie 2 7 januari 2010 10:10
Januari 2010 van start, dan werk van december 2009 factureren? djagga Freelancen iets voor mij? 11 22 december 2009 13:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon