Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 18 december 2013, 13:49
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Oh ja, die opdrachten konden Nederlands zijn...Goed punt.

Ik verdien te weinig om rekening te hoeven houden met loonbelasting . En nope, heb verder geen contact met andere Nederlands/Belgische LB'ers
  #12  
Oud 14 januari 2014, 13:16
Jane Jane is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 13
Standaard

Hoi!

Via Google kom ik bij dit forum terecht, en ik zit waarschijnlijk met hetzelfde probleem. Ik werk al een aantal jaar voor Lionbridge en diende elke keer een VAR ROW in, omdat VAR WUO gewoon niet voor elkaar te krijgen is. Opeens krijg ik voor dit jaar te horen dat ik een VAR WUO moet hebben, anders word ik uit het programma gegooid! Ik heb al meerdere keren aanvragen voor VAR WUO gedaan, maar het lukt natuurlijk nooit om een VAR WUO te krijgen; ik ben geen onderneming e.d... Ik heb al aan Lionbridge een paar keer verteld dat ik geen VAR WUO kan krijgen, dat dat niet mijn situatie is, maar dat VAR ROW de afgelopen jaren geen probleem was. Ik heb ze gezegd dat ik probeer VAR WUO te verkrijgen, maar ik weet gewoon dat dit niet kan lukken want dat is niet van toepassing op mijn situatie. Wat moet ik doen?
  #13  
Oud 14 januari 2014, 20:14
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Als je alleen oproepkracht bent bij Lionbridge, heb je ook totaal geen recht op een VAR-WUO. Probeer dus stoppen met proberen er eentje te krijgen!

Als het bedrijf alleen mensen in wil huren met een VAR WUO is dat hun goed recht. Ze willen dan ondernemers inhuren zonder enig risico op een naheffing voor de loonbelasting en dus niet werken met particuliere oproepkrachten.

Omdat je niet aan die eis kunt voldoen, moet je gewoon niet langer voor ze werken. Klaar.
  #14  
Oud 15 januari 2014, 00:34
Jane Jane is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 13
Standaard

Het bedrijf zit niet op ondernemers zit te wachten. Het gaat om mensen die een klein bedragje willen bijverdienen per maand. Er zou geen eens belasting voor hoeven te worden betaald, om zo'n laag bedrag gaat het
  #15  
Oud 15 januari 2014, 10:05
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Je moet in Nederland gewoon je bijverdiensten opgeven in je belastingaangifte. Dat er een grens is waaronder je dit niet hoeft aan te geven is een hardnekkige fabel.

Als je op jaarbasis echt heel weinig verdient kan het wel zijn dat je door vrijstellingen en heffingskortingen e.d. effectief geen belasting over de inkomsten betaald.

Wanneer het bedrijf niet op ondernemers zit te wachten is er geen enkele reden om een VAR-WUO te verlangen, want die krijgen alleen ondernemer. WUO betekent niet voor niets "winst uit onderneming".

Het bedrijf wil zorgen dat ze geen heffingen en premies moet betalen door die VAR. Als het bedrijf bij de mensen die ze inhuurt de indruk wekt dat die dat zelf ook niet hoeven te doen.... dan moet de Belastingdienst daar wellicht eens een goed gesprek gaan voeren.
  #16  
Oud 15 januari 2014, 17:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jane Bekijk bericht
Dit bedoelde ik dus. Natuurlijk geef ik mijn inkomsten op bij de belastingen. Ongelofelijk dat ik hier als een soort oplichter word neergezet!
Je hoeft niet zo geprikkeld te reageren, want Ron beweerde helemaal niet dat jij bepaalde inkomsten niet zou opgeven. Hij geeft alleen aan wat de algemene regel is.

En dat is niet zo gek, want jij suggereerde ten onrechte dat bepaalde inkomsten niet belast zouden zijn:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jane Bekijk bericht
Er zou geen eens belasting voor hoeven te worden betaald, om zo'n laag bedrag gaat het
Dat is hiermee rechtgezet voor de meelezers.
__________________
René
  #17  
Oud 15 januari 2014, 22:11
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Het stomme is, is dat ze tijdens het recruteren doen alsof ze op zoek zijn naar mensen als een willekeurige huismoeder die wat wil bijverdienen door thuis te werken. Nooit is er sprake van geweest dat je een ondernemer zou moeten zijn. Het lijkt me dat ergens in dat bedrijf een juridische afdeling zit die zijn taak iets te serieus neemt (var wuo verlangen van niet-ondernemers is onzinnig en onnodig, een var row zou genoeg moeten zijn) terwijl de recruitment afdeling dat niet helemaal snapt.

Ik ben nog niet uit het project gekieperd overigens. Wacht nog altijd op een update die hopelijk nooit zal komen.

Jane: Leg het probleem uit aan je manager en laat die contact opnemen met de recruitment department. Ik zal je nog even een PM sturen ook.
  #18  
Oud 15 januari 2014, 22:46
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Siemen1234 Bekijk bericht
var wuo verlangen van niet-ondernemers is onzinnig en onnodig, een var row zou genoeg moeten zijn
Nee, want een VAR ROW biedt de opdrachtgever geen zekerheid over de vraag of zij loonheffingen moeten inhouden en betalen. Als de belastingdienst achteraf vindt dat hier toch een (verkapte) dienstbetrekking is, moet de opdrachtgever alsnog loonheffingen betalen. Voor jou ook vervelend, want zij kunnen de loonbelasting/premie volksverzekeringen op jou verhalen!

En de kans dat de belastingdienst dat achteraf vindt is groot, want het heeft er mijns inziens alle schijn van.... er is geen sprake van ondernemerschap maar van een dienstbetrekking, dus de opdrachtgever moet loonheffingen inhouden of een VAR WUO eisen.

Een tussenoplossing, zoals je graag zou zien, is een risico voor beide partijen. Wat je kunt doen om dat risico te vermijden is om je regionale belastingkantoor schriftelijk de casus voor te leggen en om een schriftelijke beslissing te vragen of deze specifieke casus door de inspecteur gezien wordt als een dienstbetrekking.
  #19  
Oud 15 januari 2014, 22:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Een oplossing zou overigens zijn als Lionbridge de mensen zonder VAR-WUO via een payrollservice zou inhuren.
__________________
René
  #20  
Oud 16 januari 2014, 01:00
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Waarom zou hier sprake zijn van een dienstverband dan? Ik kan nergens een fatsoenlijke definitie vinden (fuck de site van de belastingdienst, wat een hel is dat ) maar na enig gegoogle schijnt een dienstverband dit te zijn:

  • Er is sprake van loon; je krijgt betaald voor je werkzaamheden.
  • Het is verplichte persoonlijke arbeid. Jij bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert. Je kunt zonder toestemming van je opdrachtgever niet iemand anders inschakelen.
  • Er is sprake van een gezagsverhouding. Je werkgever bepaalt waar, wanneer en hoe jij je werk doet.
Die eerste is natuurlijk waar. De overige 2 hier niet. Ik kan prima iemand anders het werk laten uitvoeren zonder toestemming van opdrachtgever. En mijn werkgever bepaalt ook niet hoe, waar of wanneer ik iets doe. Hoogstens is er een deadline, waar het vrijwel altijd mogelijk is om er overheen te gaan indien noodzakelijk. Voor zover ik weet verricht ik enkel freelance werk...
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
lionbridge, var-wuo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verschillende diensten - geen VAR WUO - toch aftrekposten? rverheij Belasting 1 14 augustus 2012 13:55
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Intermediair stelt aansprakelijkheid tot € 500.000 als voorwaarde, hoe beperk ik mijn risico? MAEP Al die andere praktische dingen 4 25 juni 2008 21:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon