Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 september 2015, 18:44
Eef35 Eef35 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2015
Berichten: 8
Question Opdrachtbevestiging geannuleerd

Ik heb een vraag. Een tijd geleden heb ik een akkoord gekregen op een offerte. We zouden deze week een definitieve planning maken, maar nu krijg ik te horen dat ze de opdracht niet door willen laten gaan ivm tegenvallende inkomsten aan hun kant. Volgens mij is een opdrachtbevestiging een opdrachtbevestiging, en that's it. Maar als zij verder niet gaan meewerken en straks niet betalen heeft pushen geen zin lijkt me. Ze zijn wel bereid offertekosten te betalen. Wat doe ik hiermee? Iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 oktober 2015, 16:56
KarindeLange123 KarindeLange123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2015
Berichten: 3
Standaard

Een offerte is wat anders dan een opdrachtbevestiging.

Een offerte is een voorstel ("Als jij wilt dat ik opdracht A voor E10 pu doe, dan kost dat 10 uur werk, dus in totaal E100").

Een bevestiging is een akkoord op deze offerte, of beter nog, een akkoord op jouw contract.

In principe heeft jouw opdrachtgever recht om jouw offerte/opdrachtvoorstel af te slaan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 oktober 2015, 22:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KarindeLange123 Bekijk bericht
In principe heeft jouw opdrachtgever recht om jouw offerte/opdrachtvoorstel af te slaan.
Ja, maar Eef35 schrijft dat ze akkoord op een offerte had. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod (offerte) en aanvaarding (akkoord). In principe is er dus een bindende overeenkomst ontstaan. Maar de vraag is hoe eenduidig dat akkoord was en of het aantoonbaar (schriftelijk) was. En de vraag is wat er over de mogelijkheid van annuleren staat in de offerte of de algemene voorwaarden.

Juridisch gezien zou de opdrachtgever misschien aan het aanvaarden van de offerte gehouden kunnen worden, of aan het betalen van annuleringskosten, maar die strijd wil je waarschijnlijk niet aangaan.

Je zou het aanbod kunnen accepteren en offertekosten in rekening brengen. Maar veel zal dat normaliter niet zijn (een uurtje of wat reistijd, gesprek, de offerte opmaken).

Blijft over je verlies nemen
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 april 2016, 12:17
edje edje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2010
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eef35 Bekijk bericht
Ze zijn wel bereid offertekosten te betalen. Wat doe ik hiermee? Iemand hier ervaring mee?
Wat zou je gaan leveren? Puur uurtje factuurtje werken voor hen? In dat geval is het jammer, maar neem dan gewoon je verlies. Zoals gezegd eventuele kosten voor het maken van de offerte wel in rekening brengen en dat was het.

Als je nu in aanloop naar die klus al bijvoorbeeld flinke kosten hebt gemaakt door bepaalde investeringen etc, of wanneer je goederen hebt ingekocht die je zou gaan leveren, dan is het dat een heel ander verhaal...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Project geannuleerd: geld terugboeken naar klant Perrywinkle Administratie 9 27 maart 2012 11:52
Training geannuleerd, en nu? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 11 7 september 2008 21:44
Opdrachtbevestiging of overeenkomst? NoX Omgaan met opdrachtgevers 8 4 oktober 2007 17:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon