Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2010, 22:47
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Laptop gekocht, niet tevreden

Beste mensen,

Ik ben sinds kort een eenmanszaak begonnen. Nu heb ik sowieso een PC thuis, maar het leek mij handig ook een laptop te bezitten.

Nu heb ik in een computer speciaalzaak deze laptop gekocht, met mijn bedrijfsnaam op de factuur.

Wat blijkt; De laptop bevalt niet. Het is niet kapot, maar ik vind het eerder onhandig en zelfs een beetje overbodig. (Ja, nogal een impuls aankoop..)
Wat blijkt nog meer; Ik kan de laptop niet teruggeven om mijn geld terug te krijgen (ivm geopende verpakking).

Ik heb de laptop betaald met mijn prive rekening. Ik heb het product net en heb de factuur nog niet in mijn zakelijke administratie gedaan.


Hoe kan ik zoiets aanpakken?

Kan ik dit product nu gewoon verkopen als consument, omdat ik het zelf gekocht heb bij een winkel, zolang ik het maar niet in mijn zakelijke administratie plaats?
Of ben ik verplicht het product te houden tot het afgeschreven is (5 jaar?) en het in mijn zakelijke administratie plaatsen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 maart 2010, 13:24
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Laptop gekocht, niet tevreden

Beste Sneeuw,

De regel dat je een laptop in 5 jaar moet afschrijven betekent niet dat je die laptop 5 jaar lang moet gebruiken, het is slechts een fiscale maatregel om te voorkomen dat je je winst te veel drukt in korte tijd door hoge afschrijvingen.
Als je een activum (in dit geval de laptop) tussentijds verkoopt mag (moet) je gewoon stoppen met afschrijven en de laptop afboeken van de balans en het resultaat (boekwinst of -verlies) verwerken in je administratie

Je hoeft in dit geval niet prive te verkopen. Je kunt de laptop gewoon op de zaak zetten, desnoods afschrijven over de periode dat je hem bezit en vervolgens de laptop verkopen via de zaak. Als je verlies maakt op die verkoop gaat dit gewoon ten laste van je resultaat. (als je btw plichtig bent moet je over de verkoop wel btw afdragen, over de aankoop mag je hem terugvragen als je een factuur met btw hebt gekregen)

Kortom je hebt de keus hoe je het verwerkt. via prive verkopen en helemaal buiten de onderneming houden of gewoon in de zakelijke administratie opnemen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 maart 2010, 13:09
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Laptop gekocht, niet tevreden

Beste Roel,

Dank je voor je antwoord.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon