Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2011, 18:26
Yoepie Yoepie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2009
Berichten: 2
Standaard IB berekening en andere zaken

Hallo, ik heb een paar vraagjes over de IB berekening en hoe ik inkoop moet behandelen die ik doe in europa als buiten europa. Al en paar keer de belastingdienst gebeld maar de vaagheid is daar erg groot...

- Berekening voor IB,
inkomsten bruto 10000
omzetb. 19% 1000
inkomsten netto 9000

- inkoop nl
uitgaven bruto 1000
vooraftrek 100
uitgaven netto 900

- inkoop buitenland
uitgaven bruto 1000
btw(douane) 100

klopt het dan dat mijn opgave voor de IB 7100 is.

Ik ga shoppen in europa en bestel en betaal 100 via een webwinkel
ik koop dit als particulier vraag geen btw terug maar ik verkoop het als bedrijf. Moet ik dan over het hele bedrag ook btw berekenen of mag ik het aankoop bedrag aftrekken en over het resterende bedrag btw berekenen?

Dit verhaal boven doe ik ook bij aankoop buiten de eu, bij grote handelaren maar ook bij webwinkels. Bij grote handelaren word de btw bij de douane berekent maar voor kleine aankoopjes die vallen gewoon op me deur mat.
De kleine aankoopjes hoe ga ik daar mee om.

Ik koop van particulier tweedehands apparaten in, deze demonteer ik en gebruik deze om andere apparaten weer aan het werk te zetten of ik knap deze op om ze vervolgens te verkopen. bij het demonteren verdeel ik het aankoop bedrag over de onderdelen die ik gebruik en dit bedrag trek ik af van me verkoop prijs, dus over het rest bedrag word de btw berekend.
Bij het opknappen doe ik in wezen het zelfde, over het rest bedrag bereken ik de btw. Is dit geoorloofd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 maart 2011, 09:10
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoepie Bekijk bericht
Hallo, ik heb een paar vraagjes over de IB berekening en hoe ik inkoop moet behandelen die ik doe in europa als buiten europa. Al en paar keer de belastingdienst gebeld maar de vaagheid is daar erg groot...

- Berekening voor IB,
inkomsten bruto 10000
omzetb. 19% 1000
inkomsten netto 9000

- inkoop nl
uitgaven bruto 1000
vooraftrek 100
uitgaven netto 900

- inkoop buitenland
uitgaven bruto 1000
btw(douane) 100

klopt het dan dat mijn opgave voor de IB 7100 is.

Ik ga shoppen in europa en bestel en betaal 100 via een webwinkel
ik koop dit als particulier vraag geen btw terug maar ik verkoop het als bedrijf. Moet ik dan over het hele bedrag ook btw berekenen of mag ik het aankoop bedrag aftrekken en over het resterende bedrag btw berekenen?

Dit verhaal boven doe ik ook bij aankoop buiten de eu, bij grote handelaren maar ook bij webwinkels. Bij grote handelaren word de btw bij de douane berekent maar voor kleine aankoopjes die vallen gewoon op me deur mat.
De kleine aankoopjes hoe ga ik daar mee om.

Ik koop van particulier tweedehands apparaten in, deze demonteer ik en gebruik deze om andere apparaten weer aan het werk te zetten of ik knap deze op om ze vervolgens te verkopen. bij het demonteren verdeel ik het aankoop bedrag over de onderdelen die ik gebruik en dit bedrag trek ik af van me verkoop prijs, dus over het rest bedrag word de btw berekend.
Bij het opknappen doe ik in wezen het zelfde, over het rest bedrag bereken ik de btw. Is dit geoorloofd?
Allereerst snap ik je BTW-verhaal niet. 19% BTW en dan uitkomen op € 1.000? Dan doe je iets niet goed.

Allereerst maak ik uit je verhaal op dat je spullen verkoopt inclusief BTW.
Binnen Nederland:
Opbrengsten incl. BTW 10.000 euro
19% BTW verschuldigd 1.597 euro
Opbrengsten excl. 19% BTW 8.403 euro

Binnen EU (let op BTW-nummers):
Uitgaven excl. 19% BTW 1.000 euro
19% BTW vooraftrek 190 euro
19% BTW verschuldigd 190 euro
Per saldo kost de aankoop 1.000 euro

Binnen Nederland:
Uitgaven incl. 19% BTW 1.000 euro
19% BTW vooraftrek 160 euro
Kosten excl. 19% BTW 840 euro

De kosten die je privé maakt kun je overboeken. Als op het bonnetje geen BTW staat vermeld, dan kun je het ook niet in vooraftrek brengen.
De boeking is dan:
kosten
aan privé

Omdat de belastingdienst erg moeilijk kan gaan doen over de plaats van levering, verwijs ik je door naar hen met deze link (gewoon ja en nee drukken): http://www.belastingdienst.nl/zakeli..._levering.html

Misschien pas je de margeregeling toe. Dat houdt in dat je de kosten van aankoop aftrekt van hetgeen je verkoopt. Het verschil daartussen is de marge. Let op, hier zit verschuldigde BTW in:

Inkoop oude spullen 100 euro
Verkoop na reparatie 350 euro
Marge 250 euro
Verschuldigde BTW 39,92 euro.

Ook hier verwijs ik je verder naar de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P197_17442

Ook raad ik je aan het handboek Ondernemen te bestellen (gratis) bij de Belastingdienst of gratis te downloaden: http://www.belastingdienst.nl/download/2588.html

Hopelijk kun je hier wat mee.

Groet,
Frits Welsing
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening. ronaldvermeij Omgaan met opdrachtgevers 7 12 januari 2009 00:26
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17
Aangifte IB 2007: balans Matthe Belasting 2 23 februari 2008 13:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon