Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 juni 2010, 11:25
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard Acquisitie via social media

ZZP'er haalt omzet binnen via sociale media

Het eerste kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer heeft uitgewezen dat maar liefst 86,6% van de ondervraagde zelfstandig ondernemers actief is op online sociale netwerken. LinkedIn geniet hier met 82,6% duidelijk de voorkeur, op lange afstand gevolgd door Twitter met 19,6%. Gemiddeld besteden zpp’ers jaarlijks 25% van hun tijd aan acquisitie – een kwart van de ondervraagden geeft aan weleens één of meerdere opdrachten uit de nieuwe sociale media te hebben gegenereerd.

Het ZZP-panel, dat inmiddels uit 940 zelfstandigen uit 15 verschillende sectoren (met de zakelijke dienstverlening als meest vertegenwoordigde sector) bestaat, werd gepeild over terugkerende thema’s zoals ‘vertrouwen in de Nederlandse economie’ en ‘ontwikkeling omzet en resultaat’. Een vast onderdeel van de ZZP Barometer is het actuele thema, waarbij deelnemers een set vragen omtrent een actueel thema voorgelegd krijgen. Dit eerste onderzoek stond de vraag “Hoe werf je opdrachten als zzp’er?” centraal en werd inzicht verkregen in de hoeveelheid tijd die besteed werd voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten en de rol van de nieuwe sociale media (LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook en Ning).

Enkele interessante uitkomsten van de ZZP Barometer zijn:
  • 50,1% is het in meer of mindere mate eens met de stelling “De Nederlandse economie staat er over 6 maanden beter voor dan nu”, tegenover 17,9% oneens.
  • Het vertrouwen in de eigen onderneming is met 52,4% optimistisch gestemden tegenover 8,3% pessimisten minstens zo groot.
  • Slechts 2,7% geeft aan te willen of moeten stoppen met de onderneming.
  • Winst als percentage van de omzet is bij vrouwen met 53,7% aanzienlijk hoger dan 40,7% bij mannen.
  • Tweederde van de zzp’ers maakte in het vierde kwartaal van 2009 winst, 16% leed verlies.
  • 73,3% beschikt over financiële reserves, hiervan zegt 31,2% tegenvallende resultaten over een periode langer dan 12 maanden te kunnen opvangen.


    Hebben jullie weleens nieuwe klanten binnen gehaald via social media?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juni 2010, 11:31
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Acquisitie via social media

jep, linkedin, dat werkt best goed ( met name door recommodations )
http://linkedin.ramonfincken.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juni 2010, 11:36
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard Re: Acquisitie via social media

Ik dacht eigenlijk dat het resultaat van dit soort dingen minimaal zou zijn, maar dat blijkt dus mee te vallen. Toch maar even een linkedinaccount aanmaken dan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juni 2010, 12:00
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Acquisitie via social media

Op lancelots hebben veel mensen linkedin en twitter, ikzelf gebruik twitter niet intensief. Maar ik ken collega's die er opdrachten mee binnenhalen.

Eea helpt natuurlijk wel zoals het hebben van een goede/mooie/snelle site en wat referenties/portfolio
En veel actief zijn op relevante fora, dat geeft ook naamsbekendheid.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 juni 2010, 13:35
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Acquisitie via social media

Via LinkedIn en Twitter krijg ik geregeld aanmeldingen binnen voor coaching en voor de netwerkavonden voor zelfstandgen die ik organiseer.

Je kunt alleen niet verwachten dat het aanmaken van een account en mensen vertellen wat je doet genoeg is voor het binnenhalen van klanten: aan sociale media heb je het meest als je regelmatig met mensen in gesprek gaat en bijvoorbeeld tips en ervaringen deelt. (Net als wanneer je in levenden lijve netwerkt. :-)
Zonnige groet, Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 juni 2010, 11:58
Timlecomte Timlecomte is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2010
Berichten: 10
Standaard Re: Acquisitie via social media

Eens met wat hierboven wordt gezegd. Het is niet zo dat het aanmaken van een account voor gegarandeerd succes zorgt.

Sociale media zijn enorm mooi, maar je moet wel beseffen dat ze niet 'zomaar' werken.

Allereerst moet je goed in de gaten houden of je doelgroep wel te vinden is via LinkedIn. Iedere doelgroep heeft (grofweg gezien) z'n eigen sociale medium.

Werk je veel met/voor bands/musici. Dan gebruik je waarschijnlijk myspace. Werk je veel met management en high potentials, dan zal LinkedIn z'n vruchten afwerpen. Twitter is een prima medium voor veel communicatie gerelateerde acquisitie. Dit is wat kort door de bocht, maar zeker iets om rekening mee te houden.

Je hoort vaak dat ze gratis zijn, dat is niet waar. Op z'n minst kost het goed bijhouden van een aantal media tijd. En tijd is geld, zeker voor de meeste freelancers.

Met de vorige alinea in het achterhoofd is het ook vrij logisch om te stellen dat het onmogelijk is om tien profielen op allerlei media in de gaten te houden. Maak dus een selectie in het aantal sociale media dat je wilt gebruiken.

Feit is wel dat ze zeer succesvol kunnen zijn als je er wat tijd en moeite in stopt.
__________________
Tim Lecomte
@timlecomte op twitter!
Visius
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 juli 2010, 16:27
Steenbokje Steenbokje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 juli 2010
Berichten: 1
Standaard Re: Acquisitie via social media

Hoi,

Ben voor het eerst op dit forum en wil onderzoeken of ZZP-en/Freelancen iets voor me is. Heb net in een LOI-cursus ZZP-er voor de creatieve professional bij een opdracht ingevuld dat dit één van de acties van mij zou zijn in de acquisitie. Goed om te lezen dat meer mensen dat doen.
Ik ga dat op den duur dus zeker proberen en ben inmiddels lid van zowel LinkedIn als Twitter. Ik heb trouwens gehoord dat Hyves ook een manier is om klanten te zoeken/vinden.

Alie (Steenbokje)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 juli 2010, 23:38
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Acquisitie via social media

Hallo Alie,

wie ben je, wat doe je en waar kunnen we je vinden ?

tip: stel je zelf even kort voor in een even voorstellen bericht !


Groet,
Ramon
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 juli 2010, 10:24
stefRingoot stefRingoot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 juli 2010
Berichten: 13
Standaard Re: Acquisitie via social media

"Toch maar even een linkedinaccount aanmaken dan...."

Snel aanmaken kan je zo'n profiel zeker. In 10 minuten ben je online en kan je beginnen met je netwerk uitbouwen en hopen dat dit vervolgens werkt als een vorm van acquisitie. Dat is wat de meeste mensen doen.

Maar het kost wel wat meer inspanning dan invullen en afwachten. Ik heb nu ongeveer een jaar een linkedin profiel en ben intensief bezig geweest om te netwerken en mijn profiel te optimaliseren. Nu, een jaar later, merkt ik dat het een heel klein beetje begint te lonen. Ik probeer vooral veel updates te posten om op die manier mijn werk onder de aandacht te brengen.

Maar aan al dat posten heb ik soms wel een volle dagtaak.

Aan twitter begin ik niet. Want ondanks het feit dat dit netwerk nog steeds groeit denk ik dat het weer de zoveelste bevlieging is en binnen een paar jaar is afgelopen.

groet,

stef
__________________

Met citaat reageren
  #10  
Oud 5 augustus 2010, 22:55
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard Re: Acquisitie via social media

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stefRingoot Bekijk bericht
"Toch maar even een linkedinaccount aanmaken dan...."

Snel aanmaken kan je zo'n profiel zeker. In 10 minuten ben je online en kan je beginnen met je netwerk uitbouwen en hopen dat dit vervolgens werkt als een vorm van acquisitie. Dat is wat de meeste mensen doen.

Maar het kost wel wat meer inspanning dan invullen en afwachten. Ik heb nu ongeveer een jaar een linkedin profiel en ben intensief bezig geweest om te netwerken en mijn profiel te optimaliseren. Nu, een jaar later, merkt ik dat het een heel klein beetje begint te lonen. Ik probeer vooral veel updates te posten om op die manier mijn werk onder de aandacht te brengen.

Maar aan al dat posten heb ik soms wel een volle dagtaak.

Aan twitter begin ik niet. Want ondanks het feit dat dit netwerk nog steeds groeit denk ik dat het weer de zoveelste bevlieging is en binnen een paar jaar is afgelopen.

groet,

stef
Is het dan nog wel lucratief?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
linkedin, social media, twitter

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Personal branding & Social media Aljan Marketing en acquisitie 14 2 juni 2009 12:53
Koude acquisitie: een voorbeeld Agnes Marketing en acquisitie 14 25 januari 2009 19:07
Themamiddag Acquisitie (12 oktober): Welk onderwerp wil jij behandelen? René Marketing en acquisitie 9 8 oktober 2007 17:21
Janny: West Brinck Acquisitie pitch Janny Marktplaats 5 19 november 2006 20:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon