Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 20 april 2010, 11:34
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Ik heb de algemene voorwaarden op mijn website gezet. Wie ze wil kopiëren en gebruiken, be my guest !
http://www.vrijlance.nl/algemene-voorwaarden

Mocht je iets tegen komen dat raar overkomt of niet correct is, mail me.
__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies
Met citaat reageren
  #12  
Oud 24 juli 2010, 20:24
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Ik kreeg van de week een mailtje van een geschrokken Anneke Nunn, die genoemd wordt in het antwoord van MariskaV en wiens op de website gepubliceerde algemene voorwaarden ik gebruikt had om die van mij op te stellen. Ze heeft HAAR algemene voorwaarden van haar eigen website gehaald omdat -haar woorden- "Ik merk dat ik Tekstnet geen dienst heb bewezen door de voorwaarden op mijn site te zetten."

Ik moet bekennen dat ik even getwijfeld maar ik heb MIJN algemene voorwaarden op haar verzoek ook van mijn website gehaald.
Echter ik moet erbij vertellen dat hier op het lancelots deze info vond : http://www.lancelots.nl/starten/alge...en/voorbeelden
"
je mag de algemene voorwaarden van iemand anders niet mag gebruiken 'voor eigen gewin'. Je mag wel de algemene voorwaarden van een brancheorganisatie of een vergelijkbaar bedrijf als uitgangspunt nemen. Pas ze aan je eigen situatie aan en laat ze eventueel nog beoordelen door een juridisch adviseur. Vervolgens verklaar je ze van toepassing."

Ik ben nu bezig met een herziening van mijn diensten dus zal ik ook mijn AV aanpakken. Zodra deze klaar zijn, zet ik ze op de website en zijn ze VRIJ te kopieëren.
__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies

Laatst gewijzigd door acvginneken; 24 juli 2010 om 20:45 Reden: naam en info gecorrigeerd
Met citaat reageren
  #13  
Oud 24 juli 2010, 22:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Wat is precies je punt met betrekking tot de geciteerde informatie op Lancelots, Anja?
__________________
René
Met citaat reageren
  #14  
Oud 25 juli 2010, 13:59
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Excuses, ik zie nu dat ik me niet goed uitgedrukt heb.

Mijn punt. Als algemene voorwaarden auteursrechterlijk beschermd zijn, in dit geval de AV van Tekstnet, dan mag je ze onder geen enkele voorwaarde kopieëren en gebruiken tenzij Tekstnet daar toestemming voor geeft. Klopt ?
Iemand kan dan van je vragen cq eisen dat je ze verwijdert als je ze toch gebruikt. Yes ?
Echter ik vroeg me af of AV wel auteursrechterlijk beschermd kunnen zijn aangezien alle goede AV in principe sterk op elkaar lijken. Net zoals alle goede auto's op elkaar lijken.
Dus ik heb nagevraagd en info gezocht of dat ook zo is. En ik hoor/lees twee verschillende opinies, namelijk de "ja" en "nee".
Na het lezen van het kleine beetje info op Lancelots heb ik besloten toch opnieuw aan AV te gaan werken, zij het dan met behulp van meerdere bronnen dan alleen Anneke Nunn ( waarvoor mijn verontschuldigingen). Door op basis van diverse bronnen zelf samen te stellen, kan ik AV op mijn site zetten die goed zijn én door anderen vrij te gebruiken zijn omdat ik geen auteursrecht wil claimen.

Wil je dat ik wat dieper graaf in deze materie (no charge ! ) en kijk of ik wat meer te weten kan komen over wat wettelijk gezien wel en niet mag ?

__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies
Met citaat reageren
  #15  
Oud 25 juli 2010, 14:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door acvginneken Bekijk bericht
Als algemene voorwaarden auteursrechterlijk beschermd zijn, in dit geval de AV van Tekstnet, dan mag je ze onder geen enkele voorwaarde kopieëren en gebruiken tenzij Tekstnet daar toestemming voor geeft. Klopt ?
Ik heb dit weleens aan twee verschillende juristen gevraagd en ze zeiden allebei iets met als strekking: ja, algemene voorwaarden zijn net als elke andere tekst auteursrechtelijk beschermd, maar dat is alleen het geval als het om een originele, oorspronkelijke tekst gaat, ofwel een intellectuele schepping van de auteur waar enige creativiteit in zit. Het moet, in juridisch jargon het "eigen stempel van de maker" dragen.

Citaat:
Echter ik vroeg me af of AV wel auteursrechterlijk beschermd kunnen zijn aangezien alle goede AV in principe sterk op elkaar lijken.
Precies, algemene voorwaarden bestaan vaak uit een ratjetoe van standaardformuleringen die iedereen van overal en nergens kopieert. Daar kan nauwelijks auteursrecht op rusten.

Maar soms laat een brancheorganisatie algemene voorwaarden schrijven die wel degelijk origineel zijn. En dan kan die organisatie proberen het gebruik ervan tot de eigen leden te beperken, door het auteursrecht in te roepen. Of dat voor de rechter standhoudt is nog maar de vraag. Dat zal afhangen van de mate van originaliteit en de mate van overeenkomst met de tekst van de hergebruiker.

Citaat:
ik hoor/lees twee verschillende opinies, namelijk de "ja" en "nee"
Het is, zoals meestal met juridische kwesties, een genuanceerd verhaal.
__________________
René
Met citaat reageren
  #16  
Oud 25 juli 2010, 16:06
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Even een zijsprongetje. Wat voor nut hebben mijn AV als ik een opdracht krijg van een opdrachtgever ? Lijkt me dat ik dan gebonden ben aan HUN AV en die van mij doen er even niet toe. Of zie ik dat verkeerd ?
__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies
Met citaat reageren
  #17  
Oud 25 juli 2010, 16:23
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Hej Anja,
ook ik kreeg een mailtje van Anneke Nunn over mijn algemene voorwaarden. Ik heb er namelijk netjes bijgezet dat 'ze zijn gebaseerd op de AV van Tekstnet'.

Ze vond het voldoende, althans dat idee kreeg ik, dat ik de verwijzing naar Tekstnet zou weghalen. Overigens moet ik dat nog doen, schiet me nu te binnen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 juli 2010, 11:04
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Re: Algemene voorwaarden schrijver/vertaler ?!

Ja, ik had ook een duidelijke verwijzing staan maar ze vroeg toch vriendelijk om de AV te verwijderen. Ach ja, weer een reden om creatief zijn met woorden deze week.
__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Algemene voorwaarden Swielen Al die andere praktische dingen 3 15 april 2009 09:09
Eigen algemene voorwaarden i.p.v. inkoopvoorwaarden bemiddelaar (ICT): wat regelen? Adriaan Omgaan met opdrachtgevers 1 22 juli 2008 20:54
(rechter) Verwijzing naar Algemene Voorwaarden volstaaat tijn1978 Al die andere praktische dingen 3 5 september 2007 19:51
Algemene voorwaarden bobvooren Al die andere praktische dingen 5 18 augustus 2007 10:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon