Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 november 2007, 17:14
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard BTW op nieuwe prive auto

Hoi, een vraagje aan de (ervarings)deskundigen hier:
Volgende week wordt mijn nieuwe auto afgeleverd. Gezien de ontwikkelingen (dit jaar gemiddeld 65% zakelijk gebruik, de afgelopen maanden bijna 90% zakelijk gebruik) verwacht ik deze nieuwe auto voor zo'n 80% zakelijk te gaan gebruiken. Ik merk de auto voor de IB echter aan als privevermogen, dit is fiscaal veel voordeliger heb ik berekend.
Nu las ik op de site van de BD dat je desondanks voor de BTW de auto als ondernemingsvermogen kunt aanmerken. Je hebt dan recht op aftrek van BTW voor de zakelijke kilometers. In mijn geval zou ik hier dus graag gebruik van maken. Ook las ik dat je (omdat de auto als investeringsgoed wordt aangemerkt) de BTW op de aanschaf dan moet verdelen over 5 jaar (jaar van aanschaf + de volgende vier jaren) en bij eventuele tussentijdse verkoop ook weer BTW moet rekenen en afdragen.
De BTW op mijn auto is ongeveer 4.000 euro (ofwel 800 euro per jaar gedurende 5 jaren). Ik heb een sluitende kilometerregistratie. Kan ik nu de volledige BTW over de aanschaf in de aangifte van het vierde kwartaal opvoeren als voorbelasting en een bijtelling van 35% (gemiddeld privegebruik afgelopen jaar) van 800 euro als correctie voor privegebruik opvoeren? En hetzelfde doen met de BTW op brandstof en onderhoudskosten?
Vast dank voor jullie reactie(s)!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 november 2007, 10:58
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: BTW op nieuwe prive auto

Ik trek vast 75% van de BTW van brandstof (en BTW van reparatiekosten e.d.) af. Volgens mijn boekhouder mag dat zo? Ongeacht de verhouding prive/zakelijk, die doet volgens mij niet ertoe.

Hoe het met BTW over aanschaf staat weet ik niet.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 november 2007, 17:49
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: BTW op nieuwe prive auto

Riel,
Dank voor je reactie. Ik had inderdaad begrepen dat dit ook forfaitair mag maar reken tot nu toe zelf volgens de werkelijke registratie af. Ik zal nog even bij mijn accountant navragen hoe het zit met de BTW op aanschaf. Op zich zou het logisch zijn dat je deze ook kunt aftrekken en een zelfde correctie maken voor privegebruik maar ik zit uiteraard niet te wachten op een heftige naheffing BTW.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2007, 00:07
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: BTW op nieuwe prive auto

Ter info: BTW op nieuwe auto is inderdaad aftrekbaar maar uiteraard wel 5 jaar lang een correctie maken voor privegebruik. Advies van accountant is om dit volgens kilometerregistratie te doen om eventueel gesteggel achteraf te voorkomen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 november 2007, 22:00
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: BTW op nieuwe prive auto

Hoi Marjan,
Misschien dat de kmregistratie voor jou een klein dingetje is maar bij ons hoor ik ze daar toch altijd over klagen. Dus zou ik zeggen ' lekker steggelen met de fiscus' en geen km registratie bijhouden want je hebt 'm nou juist prive en dat is nou net zo lekker makkelijk, dan heb je geen km registratie nodig voor de bijtelling....

straks zegt je accountant ook nog dat je van ieder telefoongesprek moet bijhouden hoeveel % er prive is en hoeveel % er zakelijk is dat is net zoiets in mijn ogen, maar dat is een persoonlijke mening. Het gaat er om dat je de zaken gewoon eerlijk invult en of dat een paar % of kms afwijkt mag geen probleem zijn
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 november 2007, 22:18
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: BTW op nieuwe prive auto

Hoi Alfred,

Na even wennen is de kilometerregistratie eigenlijk een peuleschil. Voor klantbezoeken (en dat is zo'n 85% van mijn zakelijke kilometers) houd ik deze ook al bij. Bovendien is het makkelijk voor de BTW afrekening eind van het jaar. Ik heb er geen moeite mee en het kost mij aanzienlijk minder tijd dan oeverloos gesteggel met de fiscus. Voor de rest heb ik alles gescheiden (prive telefoon en zakelijke telefoon etc.) en reken alleen forfaitair energiekosten door. Hoe meer duidelijk is vastgelegd hoe minder gesteggel en dat is voor beide kanten wel zo prettig.

Enne... om de zaken eerlijk in te vullen zul je toch ongeveer moeten weten wat je prive en wat je zakelijk gebruikt.....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto kopen prive/zakelijk flippie Al die andere praktische dingen 19 28 december 2008 21:54
Prive cq (short) lease of nieuwe auto ? Verwijderd account Administratie 10 10 januari 2008 13:01
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 15:44
Koop auto v.d. zaak ontbonden Helga Al die andere praktische dingen 3 4 juli 2007 15:57
Auto kopen? hellup tolg Al die andere praktische dingen 17 7 november 2006 22:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon