Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 augustus 2007, 09:00
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Vermogensoverzicht en notariskosten

Als onderdeel van het mogelijk opgaan van mijn eenmanszaak in een vof zal ik moeten kijken naar de risico's voor de privé-situatie. Wellicht is het slim om over te stappen van gemeenschap van goederen naar huwelijksvoorwaarden, zodat ik zakelijke financiën en privévermogen (zoals huis) kan scheiden.

Heeft iemand ervaring met het achteraf opstellen van huwelijkse voorwaarden, biedt dat afdoende bescherming (natuurlijk kan altijd alles mis gaan), heeft iemand toevallig een voorbeeld van bijvoorbeeld een vermogensoverzicht en weet iemand ook of deze kosten (notaris en griffiekosten) als bedrijfskosten kunnen worden opgevoerd?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 augustus 2007, 15:38
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Vermogensoverzicht en notariskosten

Afgezien van het feit dat ik mij besef dat een weloverwogen keuze van vele factoren afhankelijk is....:

Als je bedrijf al een tijdje bestaat en je nu van een EZ naar een VOF gaat, kun je overwegen om over te stappen naar een BV structuur.

* Afscheiding privé en zakelijk vermogen

* Niet (hoofdelijk) aansprakelijk voor eventuele fratsen van je partner

* Wellicht (???) fiscaal voordeel t.o.v. EZ/VOF

* Mogelijkheid om overtollige winsten (heb ik geen inzicht in) te "sparen" in je Holding

* Flexibel naar de toekomst ; verkoop onderneming zonder direct af te hoeven rekenen over eventuele winst in de IB sfeer (52%), gemakkelijk(er) toe laten treden van nieuwe partners, om maar wat te noemen.


Nogmaals :
Misschien schiet ik met een kanon op een mug, maar overweeg het eens...
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 augustus 2007, 22:49
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Vermogensoverzicht en notariskosten

@adminkantoor: Goede afwegingen die je aanreikt. Ik heb vanavond ook met een andere ondernemer zitten kletsen en hij wees met name op de aansprakelijkheid; stel dat de VOF te maken krijgt met crediteuren die om een of andere reden niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Gedane investeringen worden dan plotseling schulden zonder dat er inkomsten tegenover staan. Ik denk dat ik een beetje gefocust was op (theoretisch) mogelijk wanpresteren van de business partner (dat kan je voor een deel vastleggen in een VOF contract, maar je blijft hoofdelijk aansprakelijk). Ellende kan idd ook van buitenaf komen. Ik moet alleen op basis van cijfers nagaan of BV fiscaal niet nadelig is, maar ik voel steeds meer voor een BV, waarmee het hele verhaal van huwlijksvoorwaarden ook omzeild kan worden.

Overigens besef ik dat een deel van deze discussie hier eigenlijk niet thuis hoort. Of is het zo dat bij het freelancebestaan ook de vraag hoort 'hoe nu verder', inclusief rechtsvormvragen?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 augustus 2007, 23:53
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Cool Re: Vermogensoverzicht en notariskosten

Niet persoonlijk, maar wel uit werkervaring weet ik dat het achteraf opstellen van huwelijkse voorwaarden op zich geen probleem is. Wat wel even lastig is : je moet AL JE GEMEENSCHAPPELIJKE BEZITTINGEN gaan beschrijven en op papier het eigendom daarvan verdelen! Je kunt natuurlijk ook gewoon voor de belasting alles aan je partner geven, maar ja, dat brengt weer andere risico's met zich mee !
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon