Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 juni 2008, 16:27
Guus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Vragen mbt administratie

Hi allen,

ik heb mij gisteren bij de KvK ingeschreven en de VAR-aanvraag op de bus gedaan. Voor een beginner toch de belangrijke eerste stappen, exciting!

Nu ben ik op hoofdlijnen de administratie aan het opzetten en ik ben hier zeker geen guru is (integendeel). Wil even wat punten tegen iemand aanhouden, om zeker te weten of het klopt wat ik doe. En ja, binnenkort neem ik een boekhouder in arm:

- leasebedrag van de auto (bijv. shortlease) is 100% opvoerbaar als bedrijfskost (en dus aftrekbaar van de winst)?
- stel dat ik 25ct/km in rekening breng aan de klant, dan is dit omzet (naar ik begrijp). Hierover moet belasting betaald worden, hoeveel %, over welk bedrag en is de eerste 19ct belastingvrij te declareren aan de klant?
- pensioenpremie, rechtsbijstandsverzekering, AOV zijn wel/niet opvoerbaar als bedrijfskosten? Ik twijfel over de rechtsbijstandverzekering.

Waarschijnlijk een hoop geraaskal, maar probeer wat zaken duidelijk te krijgen...

Alvast dank!

Guus
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 juni 2008, 19:23
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Vragen mbt administratie

Hallo Guus,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guus Bekijk bericht
Hi allen,

ik heb mij gisteren bij de KvK ingeschreven en de VAR-aanvraag op de bus gedaan. Voor een beginner toch de belangrijke eerste stappen, exciting!
Allereerst gefeliciteerd met deze stappen op het ondernemerspad!
Wat je vragen betreft:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guus Bekijk bericht
- leasebedrag van de auto (bijv. shortlease) is 100% opvoerbaar als bedrijfskost (en dus aftrekbaar van de winst)?
- stel dat ik 25ct/km in rekening breng aan de klant, dan is dit omzet (naar ik begrijp). Hierover moet belasting betaald worden, hoeveel %, over welk bedrag en is de eerste 19ct belastingvrij te declareren aan de klant?
- pensioenpremie, rechtsbijstandsverzekering, AOV zijn wel/niet opvoerbaar als bedrijfskosten? Ik twijfel over de rechtsbijstandverzekering.
Leasekosten zijn (mits auto op de zaak wordt geleast) 100% als bedrijfskosten op te voeren.

Het bedrag dat je aan de klant aan reiskosten in rekening brengt kun je zelf bepalen en is gewoon omzet. Je kunt geen bedrag belastingvrij in rekening brengen (al je autokosten staan namelijk al op de zaak en worden dus al afgetrokken).

Pensioenpremie en AOV zijn persoonlijke kosten en dus niet op de zaak aftrekbaar (geen bedrijfskosten). Wel in de IB aangifte als premies voor inkomensvoorzieningen aftrekbaar. Verzekeringen met een zakelijk karakter (rechtsbijstand, bedrijfs/beroepsaansprakelijkheid) zijn wel bedrijfskosten die je kunt opvoeren.

Veel succes en heb je nog vragen meld je dan gerust weer.

groeten,
Marjan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 augustus 2009, 15:43
svdmeer svdmeer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2009
Berichten: 12
Standaard Re: Vragen mbt administratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guus Bekijk bericht
Hi allen,
- stel dat ik 25ct/km in rekening breng aan de klant, dan is dit omzet (naar ik begrijp). Hierover moet belasting betaald worden, hoeveel %, over welk bedrag en is de eerste 19ct belastingvrij te declareren aan de klant?
Hangt er van af: Is het een auto van jou privé of van je zaak?
Als het jouw privé auto is die je ook gebruikt voor zakelijke ritten, dan mag je 19 cent per zakelijke kilometer van je belastbare winst aftrekken. Het maakt niet uit wat je met die 19 cent doet (of die geheel op gaat aan je auto) of wat je daadwerkelijk doorberekent aan de klant. Ofwel als een klant geen voorrijkosten hoeft te betalen, geldt die 19 cent regel.
Als je auto van de zaak is, zijn de regels anders. Verdiep je daarin, want je moet vooraf beslissen of de auto privebezit is of van de zaak. En om het nog wat lastiger te maken moet je die beslissing voor de inkomstenbelasting en de btw apart nemen. Afhankelijk van privé of zakelijk heb je totaal verschillende fiscale regels.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig? Hoe indekken tegen hogere claims? jordy5 Al die andere praktische dingen 4 10 mei 2008 19:48
Drie vragen mbt inkomstenbelasting mik Belasting 2 30 maart 2008 23:44
Enkele vragen omtrent aangifte 2007 (Afschrijvingen) M@rc Belasting 3 26 maart 2008 17:19
KvK inschrijfformulier - een paar vragen B.Aalbers Al die andere praktische dingen 2 18 maart 2008 18:36
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 09:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon