Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 april 2013, 11:51
StichtingPraat StichtingPraat is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 februari 2013
Berichten: 4
Standaard Betaling freelance(?) directeur van een stichting

Stichting Praat bestaat uit een stichtingsbestuur van 5 leden, en een directeur. Deze laatste (ondergetekende) werkt nu nog zonder financiële vergoeding voor de stichting maar in de toekomst is het de bedoeling dat ik voor 2 dagen per week betaald ga worden.

Het is de bedoeling dat ik als het ware op freelance basis voor de stichting ga werken en dus maandelijks een declaratie indien. De vraag is of dat op deze manier kan.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 april 2013, 09:15
Paul71 Paul71 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2009
Berichten: 5
Standaard

Ja, waarom zou dat niet kunnen? Dat is toch een afspraak tussen jou en de stichting.

Of gaat je vraag verder over de fiscale/ juridische consequenties? Zo ja, dan moet je de omstandigheden en je vraag verder omschrijven.
__________________
Paul van der Heijden
Linked Freelancers

Alle info over ZZPer worden: http://www.zzperworden.info
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 mei 2013, 21:41
StichtingPraat StichtingPraat is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 februari 2013
Berichten: 4
Standaard

Dank je wel Paul, het gaat mij inderdaad om de juridische en fiscale consequenties.

In de statuten van de stichting sta ik vermeld als de bestuurder van de stichting, zonder dat er verder omschreven is hoeveel uur per week ik dat doe en tegen welke vergoeding.

Om de administratie zo simpel mogelijk te houden leek het ons handig dat ik maandelijks een declaratie indien (en dat zou dan elke maand om hetzelfde bedrag gaan) voor de gewerkte uren.
Naast het werk wat ik doe voor de stichting heb ik ook nog een één-mans(in mijn geval vrouws)-hoveniersbedrijf. Ik kan volgens mij niet vanuit dat bedrijf de declaraties indien, dus dat zou volgens mij dan als privé persoon moeten. Maar ik vraag me af of dat juridisch en fiscaal wel mag.
Ik hoop dat mijn vraag zo een beetje duidelijk is. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ted Kloosterboer.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 mei 2013, 22:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

De vraag voor de stichting is of er sprake is van een dienstverband en er loonheffing en premies moet worden ingehouden.

Het lijkt me vrij waarschijnlijk dat dat het geval is. Want de stichting heeft via het bestuur een gezagsverhouding met de directeur. En jij hebt neem ik aan geen VAR-WUO voor het uitoefenen van directiewerkzaamheden.

Juridisch en fiscaal is het werkgever-/werknemerschap niet iets waar je je vrijwillig aan kunt onttrekken door het anders te noemen en facturen te sturen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 mei 2013, 22:13
StichtingPraat StichtingPraat is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 februari 2013
Berichten: 4
Standaard

Dank je wel René, eigenlijk bevestig je wat ik zelf al dacht. Ga met deze informatie terug naar het bestuur.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 mei 2013, 20:10
Paul71 Paul71 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2009
Berichten: 5
Standaard

Toch lijkt me dit wat kort door de bocht. Je kunt proberen een VAR aan te vragen (voor deze werkzaamheden) en/of bij de belastingdienst de situatie voor te leggen.

Gezag is een van de zaken waarop getoetst wordt, maar niet de enige.

Groet,

Paul
__________________
Paul van der Heijden
Linked Freelancers

Alle info over ZZPer worden: http://www.zzperworden.info
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 mei 2013, 21:03
StichtingPraat StichtingPraat is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 februari 2013
Berichten: 4
Standaard

Dank je wel Paul, ik ga het én met het bestuur, en met de belastingdienst bespreken. Hartelijke groet,
Ted.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 11:33
Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO? snowboarder Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 11 januari 2012 21:47
Bonus of dividend? Verwijderd account Belasting 3 8 mei 2011 12:20
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 09:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon