Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2007, 19:14
LindaM LindaM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2007
Berichten: 3
Standaard Vergoeding vragen voor bewerken en hergebruiken tekst

Hallo allemaal,

ik ben een startende freelancer en ben bezig met de afronding van mijn eerste opdracht. Ik heb voor deze opdracht ongeveer 60 (korte) teksten geschreven. In de opdrachtbevestiging is duidelijk opgenomen waar deze teksten voor gebruikt gaan worden. De teksten die ik heb geschreven zijn voor volwassenen bedoeld. De opdrachtgever wil nu ongeveer twintig teksten ook aanbieden aan scholieren. De teksten zullen dan 'vertaald' worden door een instantie die zich bezig houdt met het onderwijs. De opdrachtgever heeft gevraagd of ze mijn werk mag laten vertalen. Er zullen wel stukken herkenbaar blijven. Dit wijkt af van wat we zijn overeengekomen in de opdrachtbevestiging en de voorwaarden. Op zich heb ik er geen problemen mee dat mijn werk wordt hergebruikt. Maar ik heb wel het idee dat ik me iets te makkelijk opstel, niet alleen bij dit ene voorbeeld. Mag ik hier een vergoeding voor vragen? En zo ja, hoeveel? Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Hartelijk dank!
Linda
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 maart 2007, 20:09
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Advies gevraagd over auteursrecht

Dit soort dingen gebeurt heel vaak. De opdrachtgever bedenkt pas na het sluiten van een overeenkomst dat hij je werk ook wel ergens anders voor kan gebruiken. En, je hebt de teksten töch al geschreven. Bedenk dat de opdrachtgever minder werk hoeft te laten verrichten door een ander, omdat jouw teksten al een goede basis zijn. Het zou mooi zijn als jullie dat voordeel zouden kunnen delen. Je kunt natuurlijk ook vragen of JIJ je eigen teksten mag bewerken. Jijbent vast goedkoper dan een 'instantie'!

Je hebt in de overeenkomst afgesproken waarvoor de teksten gebruikt gaan worden, maar heb je ook je auteursrecht overgedragen, ja of nee? Dat moet wel letterlijk vermeld staan in de overeenkomst, anders mag het niet wat je opdrachtgever doet.

Het is overigens niet alleen een auteursrechtelijke kwestie maar ook een kwestie van relatiemanagement. Verwacht je nog meer werk van deze klant? Hou hem dan gewoon te vriend!
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 maart 2007, 00:19
LindaM LindaM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Advies gevraagd over auteursrecht

Bedankt voor je reactie!
Ik kan waarschijnlijk in de toekomst wel vaker werken voor deze opdrachtgever. Dat is dus zeker iets dat ik laat meespelen in mijn overweging. Aan de andere kant heb ik me in een eerdere situatie in dezelfde opdracht ook al 'makkelijk' opgesteld. De auteursrechten liggen bij mij. Dat staat ook zo in de overeenkomst. Omdat de teksten niet letterlijk worden overgenomen weet ik niet wat een gebruikelijke reactie is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 maart 2007, 01:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Advies gevraagd over auteursrecht

Ik heb mij weleens laten vertellen dat in dit soort situaties (hergebruik van teksten in opdracht) de gangbare vergoeding 10% van de oorspronkelijke ontwikkelkosten is. Maar ik zeg er meteen bij dat dit 'van horen zeggen' is.

Maar een heel andere benadering is: waarom wil je eigenlijk nogmaals betaald worden? Als de opdrachtgever je teksten niet zou hergebruiken, zou je dan ontevreden zijn geweest met de eerder overeengekomen vergoeding? Ben je bezig het gebruik van deze teksten als je eigen uitgever te exploiteren, of heb je eigenlijk alle gewerkte uren in redelijkheid vergoed gekregen en is de opdrachtgever bezig met exploitatie?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 maart 2007, 09:48
LindaM LindaM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Advies gevraagd over auteursrecht

Nee hoor, ik hoef er niet per se een vergoeding voor te krijgen. Maar omdat ik hier nog helemaal geen ervaring mee had wilde ik graag weten hoe anderen hier over denken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vergoeding voor hergebruik van mijn tekst Sofie Omgaan met opdrachtgevers 7 6 december 2007 15:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon