Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 februari 2011, 20:26
ErikN ErikN is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 21
Standaard Zelfstandigenaftrek hoger dan winst

Ik ben me aan het storten in de aftrek die allemaal van mij van toepassing zal zijn. Daarbij lees ik het volgende bij de zelfstandigenaftrek op deze pagina:

De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst, behalve als u in aanmerking komt voor de startersaftrek. Het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek kan worden verrekend in de volgende 9 jaar.

Wat betekent dit als ik bijvoorbeeld eind dit jaar de volgende afrekening heb:

Winst: 10.000
Zelfst.aftrek: 9.484
Startersaftrek: 2.123

Hier kom ik dan uit op -1.607 euro. Gezien het bovenstaande zinnetje, wat gebeurt er dan met dit bedrag? Is dat wat er bedoeld wordt dat ik dan bijvoorbeeld in 2012 dit bedrag kan aftrekken?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 februari 2011, 21:04
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als er andere inkomsten zijn in box 1 dan zal er alleen ingeval van startersaftrek plaats vind verrekend kunnen worden met dat andere inkomen.

Als je naast de winst uit onderneming geen andere inkomsten hebt dan zal het als een verrekenbaar verlies blijven staan voor komende jaren.

Als je niet in aanmerking komt voor startersaftrek dan kun je dus nooit meer dan de winst als zelfstandigen aftrek opvoeren en word je inkomen 0. Maar de niet gebruikte zelfstandigen afrek kan dan in de komende 9 jaar alsnog gebruikt worden.

Per saldo komt het dus een beetje op hetzelfde neer. Je kunt verlies of nietgebruikte aftrek in andere jaren verrekenen.

Alleen als starter kun je een extra steuntje in de rug krijgen doordat je met je onderneming een verlies maakt en dit verlies mag verrekenen met inkomen uit loondienst of ander box 1 inkomen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 februari 2011, 09:14
ErikN ErikN is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 21
Standaard

Bedankt voor het snelle antwoord Roel!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 februari 2011, 15:59
petrap34 petrap34 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 februari 2011
Berichten: 1
Standaard

ik heb een vraag over bovenstaand voorbeeld.
Ben je verplicht om zelfstandigenaftrek en startersaftrek toe te passen als je aan het urencriterium voldoet of mag je de zelfstandigenaftrek en startersaftrek ook nog een jaar opschuiven als je toch al een negatief verzamelinkomen hebt zonder deze aftrek ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zelfstandigenaftrek: op inkomsten, omzet of winst? b11 Belasting 7 14 oktober 2008 18:19
Winst uit onderneming, en dan? ma2712 Belasting 21 8 augustus 2007 19:48
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 16:58
Op basis van welke winst wordt de zelfstandigenaftrek berekend? Ys3 Belasting 5 21 mei 2007 00:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon