Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 16 mei 2010, 16:10
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Geen ondernemer voor de IB en toch VAR-WUO gekregen. Bezwaar maken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
Dit is niet correct volgens mij krijg je de MKB winstvrijstelling alleen als je aan het urenvereisten voldoet (Of je berdijf staakt en het jaar ervoor aan het urenvereistenvoldoet)
Voor (vanaf) 2010 geld geen urencriterium (meer) voor de mkb vrijstelling (in 2009 gold het urencriterium nogwel voor de mkb vrijstelling)

het is geintroduceert als crisis maatregel en het is nog niet helemaal duidelijk of dit de komende jaren zo blijft of alleen voor 2010 zal gelden

het klopt wel dat het (mede) je eigen verantwoording is de juiste aangifte te doen. Waarbij het inderdaad in principe niet veel uitmaakt of je ROW aangeeft of WUO qua belastingpercentage. Het belangrijkste verschil is de ondernemersaftrek die bij WUO aangifte mag worden toegepast. Het is dus vaak in je eigen voordeel om wel een ondernemersaangifte aan te vragen waar je WUO kan aangeven.

Over het algemeen kun je gewoon de belastingdienst bellen om te vragen (Alsnog) een ondernemersbiljet "uit te reiken" (feitelijk zetten ze hem gewoon klaar in je eigen aangifte omgeving). Die zul je altijd krijgen tenzij er een expliciet oordeel ligt dat je géén ondernemer voor de IB bent. Maar zoals ik van meerdere mensen begrijp, blijkt dit niet heel duidelijk uit de brief die je krijgt van de kvk en belastingdienst bij gezamelijke inschrijving. Dus ik zou gewoon dan de belastingdienst bellen en om een ondernemersbiljet vragen.
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik heb een Var ROW en Wuo gekregen Bas Siegers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 14 januari 2010 08:50
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
VAR-ROW maar later toch zelfstandig ondernemer voor de IB? Singer Redactie Belasting 2 3 maart 2008 17:28
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon