Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2006, 21:57
Mark Mark is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2006
Berichten: 8
Question Aanmelden bij Belastingdienst

Hallo!


Misschien dat iemand mij bij het onderstaande kan helpen.

Sinds 1 januari ben ik ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak.
Ik geef advies over het verbeteren van de usability (gebruiksvriendelijkheid) en user experience (gebruikerservaring) van websites.
32 uur per week werk ik in loondienst. Ik ben dus parttime freelancer, voorlopig voor zo’n 24-30 uur per maand.

Overigens heb ik het stuk op deze website al gelezen over dit onderwerp, maar ik kwam er nog niet helemaal uit.


Vraag 1:
Ik moet mij aanmelden bij de Belastingdienst, maar ik weet niet of het in mijn geval handig is eerst een VAR aan te vragen of dat ik gelijk het formulier “Opgaaf startende onderneming” zal invullen. Heeft het voor- of nadelen?


Vraag 2:
Er staan 4 opties genoemd bij vraag 7a “Welke inkomsten geniet u of gaat u genieten?” bij het opgave formulier:
  • “Winst of verlies uit onderneming”
  • “Resultaat uit overige werkzaamheden”
  • “Loon”
  • “Uitkering”
Mijn inkomsten zijn denk ik “Resultaat uit overige werkzaamheden” aangezien ik niet aan het urencriterium voldoe. Maar aangezien ik ook in loondienst werk, zou ik dan hier ook “Loon” in moeten vullen?

Laatst gewijzigd door Mark; 23 januari 2006 om 23:14
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 januari 2006, 02:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Aanmelden bij Belastingdienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark
Ik geef advies over het verbeteren van de usability (gebruiksvriendelijkheid) en user experience (gebruikerservaring) van websites.
En? Is Lancelots een beetje usable?

Citaat:
Ik moet mij aanmelden bij de Belastingdienst, maar ik weet niet of het in mijn geval handig is eerst een VAR aan te vragen of dat ik gelijk het formulier “Opgaaf startende onderneming” zal invullen. Heeft het voor- of nadelen?
Je meldt je aan als startende ondermener als je een onderneming gaat starten. Een VAR vraag je aan omdat opdrachtgevers erom vragen. Die dingen staan los van elkaar, want niet elke ondernemer heeft arbeidsrelaties en niet elke arbeidsrelatie betreft een onderneming. Waarschijnlijk is het handig om beide te doen. Verder is een aanmelding van een onderneming eenmalig en een VAR jaarlijks.

Ik vermoed dat je met minder dan een dag per week voor de inkomstenbelasting (IB) niet als ondernemer gezien zult worden. Voor de omzetbelasting (BTW) misschien wel, dat bepaalt de belastingdienst na aanmelding.

Een VAR zal waarschijnlijk de uitkomst "resultaat uit overige werkzaamheden" krijgen.

Een nadeel van "resultaat uit overige werkzaamheden" is dat sommige opdrachtgevers je geen opdracht zullen willen geven als er in enige mate sprake is van een gezagsverhouding, omdat ze dan loonbelasting en premies werknemersverzekeringen moeten gaan inhouden.

Citaat:
Mijn inkomsten zijn denk ik “Resultaat uit overige werkzaamheden”
Dat denk ik ook.

Citaat:
aangezien ik niet aan het urencriterium voldoe.
Maar dat is niet de reden. Het urencriterium geldt alleen voor de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en misschien nog zo wat. Het aantal uren weegt wel mee bij het beoordelen van ondernemerschap, maar vziw niet zo eenduidig.

Citaat:
Maar aangezien ik ook in loondienst werk, zou ik dan hier ook “Loon” in moeten vullen?
De toelichting zegt "U kunt meerdere soorten inkomsten hebben. Dit kunt u aangeven op het formulier", dus dat ik denk inderdaad dat je "loon" en "resultaat uit overige werkzaamheden" moet aanvinken.
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 24 januari 2006 om 03:03
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 januari 2006, 02:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Aanmelden bij Belastingdienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
En? Is Lancelots een beetje usable?
Vergeet het, ik zie net dat je al een usability analysis in de lounge geplaatst hebt
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 januari 2006, 13:45
Mark Mark is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Aanmelden bij Belastingdienst

Ik heb uiteindelijk toch nog de Belastingtelefoon gebeld en ik moet inderdaad ook "loon" invullen.
Tegelijkertijd een VAR aanvragen is wel het beste volgens de Belastingdienst aangezien er vaak naar gevraagd wordt en het lang duurt voordat deze wordt verstrekt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 januari 2006, 17:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Aanmelden bij Belastingdienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark
Tegelijkertijd een VAR aanvragen is wel het beste volgens de Belastingdienst aangezien er vaak naar gevraagd wordt en het lang duurt voordat deze wordt verstrekt.
Het kan tot 8 weken duren ja, maar in de praktijk komt hij meestal na een week of 3 à 4.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 februari 2006, 18:28
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Var

Mijn financieel adviseur vraagt elk jaar automatisch een VAR voor me aan. Weer een zorg minder. Maar ik neem dan ook het totale dienstenpakket van hem af want ik ben zo'n slodderkont. Eigenlijk zou hij hem ook voor me moeten bewaren, want in welke ordner zat hij nu ook alweer...

Isabelle
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 april 2006, 18:00
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Aanmelden bij Belastingdienst

...als het een goeie adviseur is bewaart hij 'm zodat je zeker weet dat je 'm nooit kunt kwijtraken ... maar even terug naar de titel 'aanmelden'. Ik krijg binnenkort iemand die op bezoek komt, een VOF nog geen klant en ze hebben zich een week of 8 geleden aangemeld bij ... ja idd de belastingdienst.

8 weken! en nog geen reactie, belachelijk toch. Komende week moeten ze iets uit Frankrijk halen dat kost veel geld en omdat ze geen BTW nummer hebben (dat is namelijk onderdeel van de aanmelding) moeten ze gewoon BTW betalen bij de aankoop...die je dan wel weer later via een procedure kunt terugvragen. Maar toch .. voor een starter kan BTW voorschieten heel veel geld zijn.

Kortom het is raadzaam om bij je aanmelding een kort briefje te voegen om even spoed te betrachten. En 2 weken na je aanmelding bel je even na...en blijven bellen he! dat helpt soms

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 maart 2007, 12:05
rody rody is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2007
Berichten: 8
Standaard Re: Aanmelden bij Belastingdienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik vermoed dat je met minder dan een dag per week voor de inkomstenbelasting (IB) niet als ondernemer gezien zult worden. Voor de omzetbelasting (BTW) misschien wel, dat bepaalt de belastingdienst na aanmelding.
De belastingdienst biedt maar soms uitkomst met hun telefoon en hun site. hoe dan ook:

Hebben al die mensen in het verleden, die zichzelf hebben aangemeld bij de Belastingdienst, een bevestiging gekregen of ze ondernemer voor BTW en/of Inkomstenbelasting zijn? Zo ja, dan kan ik er altijd naar vragen bij mijn klanten.

Overigens: brochure VAR: http://download.belastingdienst.nl/b...cs/al09305.pdf
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 maart 2007, 15:02
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Red face Re: Aanmelden bij Belastingdienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk bericht
Ik heb uiteindelijk toch nog de Belastingtelefoon gebeld en ik moet inderdaad ook "loon" invullen.
Tegelijkertijd een VAR aanvragen is wel het beste volgens de Belastingdienst aangezien er vaak naar gevraagd wordt en het lang duurt voordat deze wordt verstrekt.

Ik heb helemaal geen "loon" ingevuld, aangezien ik me middels dat formulier op heb gegeven als startende ondernemer. Ik ben daarnaast wel in loondienst, heel ergens anders in. Iemand enig idee of en hoe dat rechtgetrokken kan worden?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 maart 2007, 20:31
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aanmelden bij Belastingdienst

Zover ik heb begrepen hoef je op de aanvraag VAR geen "loon" in te vullen als je elders nog in loondienst bent. Je vraagt de VAR namelijk aan voor bepaalde activiteiten die (zelfstandig) onderneemt en je vraagt ahw aan de BD een verklaring hoe deze activiteiten / inkomsten voor de IB aangemerkt worden.
Zelf ben ik in loondienst (part time) en heb daarnaast een VAR-wuo voor de overige activiteiten die ik op zelfstandige basis verricht. Bij een controle door de BD onlangs is vastgesteld dat "deze verklaring terecht is afgegeven". Mijn loondienstverband valt daar helemaal buiten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon