Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 november 2009, 12:48
Jooois Jooois is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 november 2009
Berichten: 1
Standaard Uurtarief Grafisch Ontwerp

Hallo allemaal,

Ik ben 21 jaar en in juni 2009 afgestudeerd. Ik heb nu een parttime baan en wil daarnaast freelance werk in de Grafisce sector gaan doen.
Ik heb me ingeschreven bij Kvk, en verder alles geregeld. Het enige is,
dat ik nu nog een passend uurtarief voor mijzelf moet vinden. Ik heb als
tip gekregen niet te laag te gaan zitten, omdat je later als je wat meer ervaring hebt je prijs niet in 1
keer flink kunt verhogen. Dat je beter gelijk iets hoger kan gaan zitten en
want minder uren te rekenen.
En moet ik voor ontwerpuren en dtpuren een ander tarief rekenen?

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben wat een een passend uurtarief is, en wat jullie ervaringen zijn (wat jullie zelf vragen of misschien dat je zelf wel eens freelancers inhuurt)

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 november 2009, 13:55
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Uurtarief Grafisch Ontwerp

Gewoon uitrekenen hoeveel geld je nodig hebt per maand om rond te komen. Dan gokken hoeveel uren je echt per dag kan factureren. Ik had zelf 5 uur per dag aangehouden. Je werkt wel 8 uur per dag, maar niet alle 8 krijg je ook betaald voor. De rest is voor administratie, acquisitie, netwerken, cursussen/zelf dingen leren, etc. En dan kan je dus uitrekenen hoeveel je per uur moet vragen om rond te komen. Als je namelijk te laag gokt en het loopt goed kan je alsnog niet rond komen ondanks dat het goed loopt.

Ik denk dat rond de €50 voor ontwerpen een normaal bedrag is en voor DTP rond de €40. Voor DTP zou ik inderdaad een lager tarief nemen omdat het werk makkelijker is en omdat je met DTP vrij precies kan gokken hoe lang je er mee bezig bent. Met ontwerpen ben je sneller meer uur kwijt dan je in je offerte gegokt had, gokken wanneer je een "goed idee" of een "mooi ontwerp" hebt is immers lastig.

Verder ligt het bedrag ook een beetje aan:
* service (wanneer beschikbaar, hoe snel klaar... als parttimer ben je iets in het nadeel, maar zou je 's avonds of in weekend kunnen compenseren en anders dus met de prijs.)
* Wat zit er precies in je uurprijs? (bijv. eerste gesprek en correcties gratis)
* Je portfolio
* Je kennis
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2009, 14:11
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Uurtarief Grafisch Ontwerp

Dag Jooois,

Wat ik in ieder geval zou doen, is je vraag voorleggen aan de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (http://www.bno.nl/bno). Zij weten welke tarieven gangbaar zijn en kunnen je ook meer vertellen over je auteursrechten als ontwerper. Zo kun je een hoger tarief rekenen als blijkt dat jouw ontwerpen voor meerdere media/op meerdere plekken zullen worden ingezet: de opdrachtgever kan dan bijvoorbeeld jouw rechten afkopen met een hoger bedrag ineens.
Wil je vast meer lezen over je rechten als ontwerper, lees dan bijvoorbeeld: http://www.auteursrecht.nl/auteursre...?pagkey=101532 of sluit je aan bij Stichting Pictoright.

Voor het uitrekenen van je uurtarief bestaan diverse sommen. Bijvoorbeeld deze, van Martin Edic (schreef het boek Zelfmotivatie voor de ondernemer):

Je winkelwaarde: dat is je uurtarief, waarmee je offertes en prijzen vaststelt.
  • Schrijf eerst je vaste, maandelijkse kosten op --> arbeidsongeschiktheidsverzekering, instrumentarium, huur/hypotheek, internetverbinding en dergelijke abonnementen, aflossingen, vaste materiaalkosten, gas, water, elektriciteit, pensioen dat je zelf bij elkaar spaart, enzovoorts.
  • Deel dit door het aantal gewerkte uren per maand --> bijvoorbeeld 40 uur per week bij 4,33 weken in een maand = 173 uren.
Je hebt nu de vaste kosten per uur. Daarmee verdien je dus nog niks. Dit is de basis van je winkelwaarde. Tel hierbij op:
  • Salaris per uur voor jezelf (want je moet ook eten, nieuwe kleding, op vakantie, kortom: leven).
  • Een financiële 'airbag' van 5 euro.
  • Materiaal- en productkosten van zeg 10 euro.
  • Een winstmarge van 20% over het totaal.
Helaas gaat dit uurtarief uit van ieder uur dat je daadwerkelijk betaald krijgt. In werkelijkheid krijg je misschien maar 25 uur per week betaald. (Niemand betaalt je om je eigen administratie bij te houden, bijvoorbeeld).

Ter compensatie van je onbetaalde uren: vermenigvuldig je uurtarief met 40 uur per week. Deel dat door het werkelijk aantal betaalde uren (dus hier: 25).

Dit is je winkelwaarde, de werkelijke waarde van je tijd.


Ten slotte: het lijkt misschien aantrekkelijk om op prijs te concurreren met andere ontwerpers, maar in de praktijk is het veel leuker als je klanten je kiezen vanwege je prachtige stijl of je prettige manier van samenwerken. Als klanten je kiezen op basis van enkel je uurtarief, dan zijn deze klanten ook snel weer weg als ze ergens anders goedkoper terecht kunnen.

Succes! Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
The Royal Institute, Professioneel grafisch ontwerp youneedstyle Marktplaats 14 3 januari 2011 15:47
Uurtarief grafisch ontwerp iPhone game Beautiful La-La-Land Omgaan met opdrachtgevers 7 12 augustus 2009 15:24
Uurtarief Grafisch ontwerper Tomtommer Freelancepraktijk starten 5 10 augustus 2009 20:22
Freelancer biedt zich aan Grafisch ontwerp / redactionele vormgeving saskia.janssen Marktplaats 2 17 maart 2009 00:19
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 08:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon