Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 maart 2014, 12:27
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard Bakfiets

Hallo,

Mijn opdrachten zitten veel binnen een fietsbare afstand. Toch moet ik regelmatig spullen meenemen en op de fiets is dat erg onhandig.
Vandaar dat ik besloten heb om mijn auto weg te doen en een bakfiets aan te schaffen (van dat de bekende merk met een 'B').

Dat ik voorafgaand aan het fietsen naar mijn opdrachtplek de kinderen in de bakfiets naar school breng, is in mijn idee niet meer dan effectief omgaan met de mogelijkheden.

Kan ik de bakfiets via mijn bedrijf aanschaffen (er valt geen km-registratie bij te houden, dus hoe ga ik hiermee om?)

en hoe kijkt de fiscus er tegenaan dat ik 's morgens en soms ook in de middag de kinderen vervoer van huis-school en vice versa?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 maart 2014, 02:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marchuiberts Bekijk bericht
Kan ik de bakfiets via mijn bedrijf aanschaffen
Als je aannemelijk kunt maken dat je die bakfiets zakelijk gebruikt, en dat je zakelijke motieven had om hem te kopen, ja dat lijkt me wel. Er is geen speciale bakfietsenwet die dat zou verbieden.

Citaat:
en hoe kijkt de fiscus er tegenaan dat ik 's morgens en soms ook in de middag de kinderen vervoer van huis-school en vice versa?
Dat heet 'gemengd gebruik' of 'gemengde kosten' en dat heeft strenge gevolgen in de btw en inkomstenbelasting.

Daar moet je een beetje pragmatisch mee omgaan. Als iets echt zakelijk is en je dat aannemelijk kunt maken, dan hoef je niet van elk marginaal privégebruik een fiscale kwestie te maken. Ik heb laatst een nietje geslagen (met zakelijk aangeschafte nietmachine en nietjes) door een geprint stapeltje A4'tjes van de gemeente over iets in mijn woonomgeving (privé). Foei. Misschien wordt het een fiscale kwestie doordat ik dit hier openbaar, maar anders denk ik niet dat de belastingdienst al privégebruikdetectoren in onze nietmachines heeft ingebouwd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 maart 2014, 10:28
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard

Bedankt voor je reactie, René.

Tja, dat van die nietjes zullen we snel genoeg weten. Daar waar de fiscus een hardwerkende zelfstandige kan pakken op iets, zullen ze het niet nalaten...

Alle gekkigheid op een stokje; hier moet ik nog even heel goed over nadenken dus. Om te voorkomen dat ik straks allerlei gedoe krijg en van iedere wiel-rotatie moet kunnen aantonen dat deze zakelijk of privé was.
__________________
-------------------------
Met hartelijke groet,
Marc Huiberts

Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 mei 2015, 20:46
Ccortlever Ccortlever is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 mei 2015
Berichten: 1
Standaard

Beste Marc,

Ik zie dat je vraag over de bakfiets zakelijk aanschaffen al een tijd geleden is maar ik zit met hetzelfde dilemma. Ben jij nog meer te weten gekomen en heb je er uiteindelijke wel of niet voor gekozen de bakfiets zakelijk aan te schaffen?
Ik hoor graag van je!

Mvg
Cathinca
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon