Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 november 2009, 18:28
Laurien Laurien is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2009
Berichten: 1
Standaard Onderneming stoppen of slapen?

Hoi!

Vorig jaar ben ik als freelancer begonnen met een eigen onderneming. Dat loopt helemaal prima, maar toch ga ik nu vast in dienst bij een organisatie (mooie kans die ik niet wilde laten schieten). Ik ben wel van plan om over een paar jaar de draad weer op te pakken en ik overweeg dus om mijn onderneming gewoon te laten bestaan (bij KvK en belastingsdienst).

Mag dat?
Zo ja, zijn daar nog consequenties aan verbonden (kosten, minimum aantal uren, etc.)?
Kan ik gewoon niets doen bij de KvK/Belastingdienst?

Of is het verstandiger om toch alles stop te zetten en eventuele tussendoor klusjes als 'extra inkomsten' op te geven?

Help! Iemand advies?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2009, 11:06
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Onderneming stoppen of slapen?

Ik heb mijn eerste bedrijf ook een paar jaar laten voortbestaan en vorig jaar gestopt (halverwege ben ik mijn tweede begonnen waar ik nu fulltime mee verder ga). Het is geen enkel probleem als een bedrijf een paar jaar wat minder inkomsten heeft. Dat zou ook het geval kunnen zijn als er wel hard voor wordt gewerkt!

Ik heb van zowel KvK als belastingdienst geen reacties ontvangen in die paar jaar. Wel gewoon de BTW aangifte gedaan, met lage bedragen of nul. Ik had trouwens geen nul inkomsten, maar lage inkomsten. Het gaf mij ook de tijd om de garantie te laten 'verlopen' want er is natuurlijk kans dat iemand een klacht heeft over een product of dienst die je hebt geleverd en het is prettig als je bedrijf nog bestaat als die klacht komt.

Dus gewoon laten bestaan en dan kijk je over een paar jaar wel hoe het loopt. Je hebt alleen je jaarlijkse kosten voor de KvK inschrijving maar dat is geen grote last. Verder zou jij nog meer kosten kunnen hebben die ik net had. Maar het lijkt me fijn dat je het bedrijf over 1 of 2 jaar niet overal weer alles moet aanmelden (nieuw kvk, nieuwe btw, makro, office centre, etc). Ook is het fijn dat je over 10 jaar kunt zeggen dat je 11 jaar ondernemer bent ipv 8 jaar ofzo ;-)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 november 2009, 22:01
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Onderneming stoppen of slapen?

Hangt een beetje af van hoelang je project in loondienst gaat duren, maar ik zou de onderneming en dus je btw nr gewoon aanhouden. Dat scheelt heel wat rompslomp. Vraag daarnaast je BTW aangifte op jaarbasis te mogen verwerken asl je dat nu doet kan dat miv 1-1 misschien nog.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2009, 12:46
DenK Financieel DenK Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 31
Standaard Re: Onderneming stoppen of slapen?

In deze situatie voldoe je niet meer aan het urencriterium.

Er is een 'maar' in deze situatie, wanneer je op deze 2 vragen ja antwoordt:

1) Staat er een fiscale oudedagsreserve (FOR) op de balans?
2) Is deze FOR hoger dan je ondernemingsvermogen?

2x ja, in combinatie met het niet meer voldoen aan het urencriterium moet een stukje van de FOR afgerekend worden met de Belastingdienst. (art 3.70-1-b)

Mvg,

Dennis
__________________
06 - 2462 9585 -- 010 - 753 9864 -- info@denkfinancieel.nl -- http://www.denkfinancieel.nl
DenK Financieel (KvK 24441799) --
Oranjestraat 59 -- 3111 AN Schiedam
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 augustus 2011, 22:14
haplo haplo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2011
Berichten: 1
Standaard Weinig over te vinden..

Even een Bump voor dit topic,..

Ook ik zit in de zelfde sitatuatie als Laurien.. 3 jaar zelfstandig geweest en sinds dit jaar weer fulltime in loondienst. Ook ik wil eigenlijk m'n KVK en alles eromheen gewoon in stand houden voor mogelijke toekomstige ideeën/activiteiten.

Echter ik verwacht de komende tijd (2 jaar) 0 activiteit te hebben in m'n bedrijf. Kan ik dan problemen verwachten bij de belastingdienst?? Er komt niets binnen aan geld en er gaat minimaal aan geld uit. Dat wordt heel snel heel duidelijk op BTW en IB aangiftes..

Wat me vooral opvalt is dat er op internet werkelijk niets over te vinden is (buiten dit ene topic).. Overal staat de 'verplichting' om en Belastingdienst en KVK te informeren... En wel direct,..

Ik hoor graag jullie reactie..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 augustus 2011, 00:12
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Het lijkt mij geen enkel probeel je inschrijving bij de kvK te handhaven, kost je alleen de jaarlijkse bijdrage. Voor de btw kun je gewoon nihil aangiften doen.
Wel zou ik de belastingdienst informeren en aangeven dat je voortaan geen ondernemersaangifte meer wil doen omdat je tijdelijk geen activiteiten als ondernemer hebt en verzoeken om voortaan particuliere aangifte IB te mogen doen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 april 2016, 10:48
wdv72 wdv72 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2016
Berichten: 1
Standaard

Het is een oud topic en de omstandigheden en regeltjes zijn veranderd , maar ik zit nu met eenzelfde vraag. En er is nog steeds bijzonder weinig over te vinden via google.

Ik heb een eenmanszaak (consultancy) en krijg een mooie kans om (tijdelijk) in dienst te treden. Ik wil na deze periode 'de zaak' weer oppakken.

Ik haal dan uiteraard de urennorm vn 1225 uur niet meer, dus geen MKB aftrek.

-Hoe zit het met mijn afschrijvingen die nog door moeten lopen? (laptop etc)
-Kan ik een AOV ook laten slapen? Of moet die opgezegd worden? Zal dan opnieuw afgelsoten moeten worden
- Ik wil mijn telefoonnr en abonnement behouden, die kan ik vast niet meer aftrekken?

Ik wil graag weten welke haken en ogen er nog meer aan zitten.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 mei 2016, 14:58
OttovanPeer OttovanPeer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2016
Berichten: 7
Standaard

Beste Wdv72,


Als de onderneming blijft bestaan, dan kunnen de afschrijvingen ook gewoon doorlopen. Anders natuurlijk niet.
Lees voor tijdelijke stopzetting van de AOV de verzekeringspolis goed door. Meestal kan het wel, maar je betaalt dan toch nog een heel klein bedrag aan premie.
Voor wat betreft het telefoonabonnement; staat deze op privé dan is het niet op te voeren als bedrijfskosten. Worden er eventueel nog wel zakelijke telefoongesprekken gevoerd, dan zijn deze gesprekskosten wel op te voeren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
slapende onderneming

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gratis workshop Werken aan MIJN onderneming wrbrand Marktplaats 0 14 april 2009 16:44
Importeren als tweede onderneming, wat zegt de belastingdienst dan? DennisWillemse Belasting 5 31 mei 2008 16:43
Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten? MrHighStone Al die andere praktische dingen 5 20 september 2007 17:56
Winst uit onderneming pim Al die andere praktische dingen 6 7 december 2006 23:07
onderneming start.. wilco Freelancepraktijk starten 2 20 oktober 2006 14:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon