Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 23 december 2008, 17:55
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: Wanbetaling

nog een ander idee; het ging om een foto opdracht? Zolang de opdrachtgever niet betaald heeft, maar de foto's wel gebruikt, is er volgens mij sprake van schending van het auteursrecht. Wettelijk strafbaar in NL.....
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
  #22  
Oud 23 december 2008, 17:57
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Wanbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evertdoorn Bekijk bericht
nog een ander idee; het ging om een foto opdracht? Zolang de opdrachtgever niet betaald heeft, maar de foto's wel gebruikt, is er volgens mij sprake van schending van het auteursrecht. Wettelijk strafbaar in NL.....
Interessant..... Zijn er Lancelotters die hiermee ervaring hebben?
__________________
  #23  
Oud 26 december 2008, 12:15
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Wanbetaling

Simone, ik heb zelf ook één goede ervaring met het bedrijf dat Sjaak heeft genoemd. Ik heb maar één vordering uit handen gegeven, dus da's een score van 100%.

Ik heb de keuze voor dat bedrijf gemaakt, omdat - naast het feit dat ze gewone kleine vorderingen accepteren - je daar eigenlijk geen enkel extra finanicieel risico zelf loopt, tenzij jíj halverwege besluit het invorderingsproces te stoppen. Op dat moment moet je € 20,- dossierkosten betalen.
De kosten voor de laatste aanmaning worden overigens ook verhaald op de debiteur (wordt duidelijk uitgelegd op de website). Ik heb daar geen gebruik van gemaakt, maar Sjaaks andere suggestie gebruikt: het incassobureau met naam en toenaam vermelden in de (tweede) herinnering. Dit heeft mij geholpen om mijn "omzet" bij het genoemde bedrijf niet te verhogen naar twee vorderingen. De concrete dreiging was al voldoende motivatie om te betalen.

Ze hebben nog een groot voordeel: je kunt je vordering online aanmelden en je hoeft (in eerste instantie) geen onderliggende stukken per post op te sturen. Scheelt weer tijd, geld en energie!
Lees het gewoon allemaal eens rustig door en bel ze anders even.

Succes, Renée
  #24  
Oud 23 januari 2009, 15:17
Simone Simone is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2007
Berichten: 28
Standaard Re: Wanbetaling

BEDANKT!!!

Lieve Lancelotters,

Hierbij wil ik jullie bedanken voor de steun op dit forum.
Heb net na het versturen van een sommatie met vermelding van het uithandengeven van de opdracht aan Credifin Nederland de betaling op mijn rekening bijgeschreven zien worden.
Helemaal top....

Een aangetekende brief deed wonderen.
Ze belde me direct op dat ze een AANGETEKENDE brief van mij had gehad.
Maar dat ze het al had overgemaakt ja, ja wat een toeval. Eerst reageerd ze nergens op en nu ineens zelf bellen.... Nu hoefde ze de extra kosten natuurlijk niet te betalen, maar het maakt me niet uit geld is binnen.

Nogmaals bedankt.

Simone
__________________
Dit jaar bestaan we 5 jaar dus tijd voor een jubileumfeest kijk op www.bruysend.nl.
  #25  
Oud 23 januari 2009, 17:36
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Wanbetaling

Gefeliciteerd met je uiteindelijk succesvolle incasso!!

Groetjes, Renée
  #26  
Oud 26 januari 2009, 21:44
Simone Simone is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2007
Berichten: 28
Standaard Re: Wanbetaling

Hoi Renee,

Bedankt!
Soms is je eergevoel een beetje aangetast... maar daar heb ik nu geen last meer van.
Ben er ook door gegroeid. Weet nu hoe en welke brieven je moet sturen. Waar je moet wezen als het toch niet lukt dus het heeft me meer opgeleverd dan alleen maar het verschuldigde bedrag.

Top!!!

Groetjes,
Simone
__________________
Dit jaar bestaan we 5 jaar dus tijd voor een jubileumfeest kijk op www.bruysend.nl.
  #27  
Oud 16 februari 2009, 15:41
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Standaard Re: Wanbetaling

Nu ben ik inderdaad weer met de volgende wanbetaler bezig. Zucht.... Wat is dat nou?

Maar goed; ga inderdaad even uit vogelen hoe dat zit met wel de foto's gebruiken, maar niet betalen!

Weet iemand hier hoe ik hier mee om kan gaan?
  #28  
Oud 16 februari 2009, 16:09
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wanbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Constance Bekijk bericht
Nu ben ik inderdaad weer met de volgende wanbetaler bezig. Zucht.... Wat is dat nou?

Maar goed; ga inderdaad even uit vogelen hoe dat zit met wel de foto's gebruiken, maar niet betalen!

Weet iemand hier hoe ik hier mee om kan gaan?
Je kunt beginnen met een briefje sturen waarin je aangeeft dat de foto's (nog) jouw eigendom zijn en met het vriendelijke, doch dringende verzoek ze weg te halen of de factuur te betalen. Hier zijn vast wel wat voorbeelden van op internet te vinden. Succes ermee en ik hoop dat deze ook gewoon weer gaat betalen!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #29  
Oud 16 februari 2009, 17:14
guardian guardian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2008
Berichten: 21
Post Re: Wanbetaling

Jouw foto's laten gebruiken, zonder jouw toestemming? Volgens mij heb je een zaak! Persoonlijk zou ik niet eens meer overwegen om met deze mensen samen te werken.

Ik probeer deze situatie voor mijzelf nu te voorkomen door de mensen waar ik zaken mee doe vooraf te laten betalen. In een bijlage die ik stuur bij een offerte laten ik duidelijk blijken wat onze wensen zijn omtrent de betalingen. Ik zorg tenslotte ook dat ik mijn afspraken na kom.
Ik begrijp overigens goed dat het in jouw branch anders aan toe gaat qua factureren.

Sterkte toegewenst.
__________________
http://www.docu-check.nl
  #30  
Oud 22 mei 2018, 11:19
basvanketel basvanketel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 mei 2018
Berichten: 1
Standaard

Op de volgende website hebben staat een interessante infographic over de 4 stappen om betaald te krijgen zie URL e-legal.nl/incasso. Zelf veel aangehad. Daarnaast is het gratis e-book die dit bedrijf heeft gemaakt ook heel erg handig

Laatst gewijzigd door ramon fincken; 22 mei 2018 om 12:26 Reden: mogelijke spam
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussenpersoon stopt: factuur incasseren bij eindklant? Big Al Omgaan met opdrachtgevers 3 3 juni 2008 19:16
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 21:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon