Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 februari 2008, 16:09
frank9 frank9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Ontslag nemen of andere vorm van ontbinding?

Ik ga starten met een eigen onderneming, in goed overleg met de werkgever en tevens met de afspraak dat ik voor de start-up wat opdrachten meekrijg.

Wat is de beste vorm voor een arbeidscontract-ontbinding?

Neem ik ontslag?
Krijg ik ontslag?
Er bestaat zoiets als 'beëindiging in goed overleg'.

Veronderstel dat ik na 2 jr toch weer besluit terug te keren bij een werkgever in loondienst. Is dan de vorm van de toenmalige ontbinding van invloed op het behoud van destijds opgebouwde rechten, bijv WW?

Of is het gewoon heel simpel: onslag nemen?

Ik hoor graag advies.
groet, frank
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 februari 2008, 19:23
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ontslag nemen of andere vorm van ontbinding?

Als je ontslag krijgt, heb je recht op ww. Maar als je daarna als ondernemer aan de slag gaat, verlies je dat recht. Als je geen aanspraak gaat maken op ww (je krijgt immers omzet mee), dan kan je dus ook ontslag nemen.
De vraag is of jouw werkgever van je af wil (en je wat werk meegeeft ter compensatie ipv ontbindingsvergoeding + ww) of dat jijzelf ontslag wil nemen.

Voor de (hoogte en lengte van de) ww-uitkering geldt nog steeds je opgebouwde arbeidsverleden als maat. Wanneer je vanuit ondernemerschap weer terugkeert naar loondienst, bouw je weer aan nieuw arbeidsverleden.
Of de onderbreking in de vorm van ondernemerschap daar invloed op heeft, zou je kunnen navragen bij UWV. Maar dan loop je wel heel erg op de zaken vooruit (wetgeving kan veranderen en UWV kan je weliswaar informeren, maar niets garanderen).

Wil je echt starten met verminderd (inkomens)risico, dan kan je ook bij UWV informeren naar de mogelijkheid om starten te combineren met een ww-uitkering (loonsuppletie), maar ik weet niet of dergelijke projecten nu nog lopen.

Interessanter is om na te denken over de reden waarom je dit allemaal wil weten. Het zegt iets over je bereidheid tot risico nemen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2008, 20:18
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Ontslag nemen of andere vorm van ontbinding?

Je kunt met je werkgever een beeindigingsovereenkomst opstellen, waarbij het initiatief voor beeindiging door de werkgever wordt genomen. Er moet daarvoor wel een goed reden zijn, vergelijkbaar met ontslag vragen.
Dan hoef je geen ontslagprocedure meer in gang te zetten voor een WW uitkering. Het UWV toets namelijk de verwijtbaarheid van ontslag niet meer en dat zou tot een WW kunnen leiden (als je aan alle voorwaarden voldoet).

Het belangrijkste voordeel is dat als het ondernemen niet lukt, jouw Ww kan herlevens als je aan de voorwaarden voldoet.
Je moet ook even nagaan hoelang je recht hebt op WW. Dat hangt, zoals erix al schreef van je arbeidsverleden af. Dat staat wel op de site van het UWV.

De WW is niet echt geschikt voor het starten van een bedrijf. Het is een vrij starre wet. Als je vanuit een WW situatie als zelfstandige begint, zul je merken dat als je in een week, bijvoorbeeld 10 uren hebt gewerkt, dat je dan voor je hele WW periode die 10 uren WW kwijt bent!

Je kunt misschien ook kiezen voor een maatwerkregeling, in overleg met je re-integratiecoach. Als je WW aan gaat vragen kun je daar meteen om verzoeken. Samen maak je dan een plan om geleidelijk aan de WW af te bouwen, omdat je bedrijf groeit.
Overleg is essentieel.

De vorm van de toenmalige ontbinding is niet belangrijk, als je na twee jaar ondernemerschap weer in loondienst gaat. De periode van 2 jaar is te lang.
Voor het recht op WW moet je namelijk 26 weken hebben gewerkt. Daarnaast is het belangrijk dat je in de laatste 5 jaar, 4 jaar hebt gewerkt. dit bepaalt de duur van je WW uitkering.
Als die periode wordt onderbroken met 2 jaar, heb je de laatste 5 jaar maar 3 jaar gewerkt. Dat is dan jammer.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
zwangerschapsuitkering komt er. Het is wachten tot de tweede helft van 2008. NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 18 21 april 2008 13:56
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon