Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 februari 2014, 09:39
FashionA FashionA is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 februari 2014
Berichten: 2
Standaard Starten als freelancer/zzp

Ik zit met een dilemma, ik wil gaan starten als freelancer en kan ook een opdracht doen voor de periode van 6 maanden minimaal voor een fabrikant . zij heeft een pand gehuurd en ik ga haar producten verkopen oa, naam vestigen pand, klanten werven etc. Best een intensieve klus. Aangezien ik dit voor het er er ga doen als zzper ( retail ) ik deed dit al ervoor in loondienst en heb ruim 28 jaar ervaring. Ze wil niemand in loondienst. Het voorstel van hem is bruto uurloon als uitgangspunt punt wat ik had in loondienst (17,00 ) maar is dit niet te weinig voor deze job ( 38 uur per week ) minimaal 6 maanden .... Hij is een kennis van mij , maar ik denk dat ik veels te laag zit maar durf ook niet goed te vragen wat ganbaar is. Ik heb gelezen als zzper dubbel uurloon of 1/2 erboven op dan zou dit worden max bruto uurloon 35, minimaal 24? Wie kan mij advies geven ? Zit er echt mee in mijn maag. Zit nu in ww en wil graag werken , maar ik moet er ook niet de dupe van worden
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 februari 2014, 11:30
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Met dat voorstel wordt je voor de opdrachtgever goedkoper dan iemand in loondienst!


Bovenop het brutoloon komen voor de werkgever namelijk vakantiegeld (8%), werkgeverslasten (afhankelijk van CAO maar zo'n 30% inclusief pensioenpremie), verzekering, werkplek, administratie, opleiding, reiskostenvergoeding, enzovoorts. Al met al minimaal anderhalf keer het brutoloon, maar in de praktijk meer.


Dat moet je nu allemaal zelf gaan regelen en betalen. Tel daarbij op dat je niet wordt doorbetaald als je een dag vrij bent, ziek of arbeidsongeschikt wordt, zelf moet zorgen voor adviseurs en boekhouders enzovoorts. Alle risico's en kosten komen nu bij jou te liggen.


Een pasklare rekensom is er niet, maar het dubbele van het basis uurloon is niet onredelijk. De werkgever is dan niet echt duurder uit, al zal deze het wel zo ervaren. Externen lijken vaak duur, maar dat is omdat men zich niet beseft hoe duur het is om iemand in loondienst te hebben.


Als je hoger dan het dubbele kunt uitkomen is dat beter, want dan maak je iets goed van de risico's die je als ondernemer loopt. Je moet sparen voor vrije dagen, ziekte, perioden zonder werk en uiteraard je oudedagsvoorziening.


Wel goed dat je het initiatief neemt om uit de WW te komen en weer aan de slag te gaan! Maar als de opdrachtgever echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, begin er dan niet aan. Overleg ook met je werkcoach bij het UWV.


Terzijde: als je maar 1 opdrachtgever hebt en geen uitzicht hebt op andere opdrachtgevers loop je het risico niet als ondernemer gezien te worden. Mogelijk krijg je ook geen VAR en de opdrachtgever loopt dan het risico dat het alsnog als loondienst verband wordt gezien door de belastingdienst. Deze kan dan alsnog worden aangeslagen voor loonheffing en premies.


Ook terzijde: stel dat je wel als ondernemer kwalificeert. Zes maanden maal gemiddeld vier weken maal 38 uur is 912 uur. Dat is niet voldoende voor het urencriterium voor bepaalde ondernemersvoordelen. Dus probeer daarna nog een opdracht binnen te halen, dat geeft een interessante aftrekpost.


Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 februari 2014, 11:57
FashionA FashionA is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 februari 2014
Berichten: 2
Standaard Start als zzp ?

Dank je voor de reactie.. Ik kan ook de opdracht vragen voor 8 maanden dan zit ik aan 1216 uur .. Minimaal , dat is een oplossing .. Ik zit alleen met het uurtarief hoe leg ik dit uit. De fabrikant werkt alleen maar met zzpers dus ze moet toch weten dat uurloon hoger ligt?! Voel me er erg vervelend onder . Ik had een berekening gemaakt inderdaad en dat het financieel niet haalbaar zou zijn. Hun accountant heeft het op nieuw berekend met belastingvoordelen en dan kwam het wel uit. Toch zit het me niet lekker , wil heel graag aan de slag bij hun, eventueel kan ik een winkel starten in de toekomst met hun producten ( consignatie ) dus ook wat waard. langdurig project dus weet dan dat je kager uurtarief moet rekenen .. Is 25 euro teveel om te vragen per uur ? Zit ik onder aan de markt ... voel me anders wel erg gebruikt.. Ga zelf zaak opstarten, klantenwerven, sale activiteiten, naam vestigen voor hen... Is ook veel waard. Heb 28 jaar ervaring hierin en weet wat het is.. Er is wel sprake van eventueel een commissie per verkoop...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starten als zzp jeff83 Belasting 1 19 december 2013 22:52
Starten als ICT-freelancer vanuit WW Jan Huijsmans Freelancepraktijk starten 4 15 september 2010 18:01
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 19:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon