Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 september 2009, 12:05
Smitskamp Smitskamp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2009
Berichten: 4
Question BTW terugvorderen op inkopen in het buitenland

Hoi!

Ben sinds anderhalf jaar aan het freelancen, heerlijk. Ben btw-plichtig per kwartaal en heb wegens aardig kilometrage en de wens een betrouwbaar vehikel te rijden een auto gekocht en op de zaak gezet. Hierbij twee vraagjes over de BTW.
  1. (hoe) kan ik btw op buitenlandse inkopen (tanken, tol, parkeren e.d.) terugvorderen (heb alles met zakelijk creditcard betaald)?
  2. En als ik dat teveel moeite vind, mag ik dan de kosten incl. btw geheel als bedrijfskosten opvoeren?
Thanx!
Arie Smitskamp
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 september 2009, 12:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: BTW terugvorderen op inkopen in het buitenland

1. Buitenlandse BTW terugvragen kan wel, maar het kan aardig wat rompslomp zijn. Deze link naar de belastingdienst geeft je informatie hoe je het aanpakt. Je moet het even lezen om te bepalen of je in aanmerking denkt te komen (en of het de moeite waard is)

2. Ja dat mag.
Sterker nog ook als je wel een poging doet zou ik het in eerste instantie als kosten opvoeren en het bedrag wat je terugkrijgt dan opvoeren als vermindering van kosten. (er van uitgaande dat het alleen je "kleine" uitgaven rondom de auto e.d. gaat)
Buitenlandse belastingdiensten zijn vaak strenger, soms moet je zelfs orginele facturen meesturen. De kans dat je terugkrijgt is daardoor kleiner dus zou het in eerste instantie als kosten opvoeren.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 september 2009, 14:34
Smitskamp Smitskamp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2009
Berichten: 4
Smile Re: BTW terugvorderen op inkopen in het buitenland

Dag Roel,

Heb die pagina's van de belastingdienst bekeken en het blijkt dat ik de drempelbedragen in geen enkel land haal. Zelfs niet als ik in de Italiaanse Apple store ook nog bv. een simlockvrije iPhone zou bestellen, maar da's weer een ander verhaal.

Kortom: dat wordt dus optie 2, kosten incl. btw als bedrijfskosten nemen. Toch altijd nog zeker de moeite waard.

Dankjewel voor je reactie!
Arie
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 maart 2012, 19:03
express express is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2012
Berichten: 2
Standaard BTW Buitenland boeken

Hallo, aangezien wij, koeriersbedrijf, de laatste tijd vaak in het buitenland rijden en daar dus kosten maken zoals diesel, tol, overnachting etc. wil ik graag advies hoe ik boekhoudkundig het beste met de BTW om kan gaan.

Voorbeeld 1 - Ik tank, betaal met zakelijke pas, BTW staat apart op de bon vermeld, BTW gelijk afboeken op bijv. Nog te vorderen BTW buitenland?

Voorbeeld 2 - Ik betaal tol met de zakelijke pas maar de BTW staat niet apart vermeld op de bon, zelfde als bovenstaande?

Voorbeeld 3 - Ik dien een BTW bon in maar krijg deze om welke reden dan ook niet terug van de buitenlandse Belasting, nu loopt de rekening Nog te vorderen BTW buitenland niet meer glad op het eind, moet ik dit dan weer terugboeken als kosten op de desbetreffende post (bijv.diesel, tol) of kan ik een Grootboekrekening gebruiken als BTW oninbaar?

Hoop op een helder antwoord, bij voorbaat dank
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 maart 2012, 00:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo express,

1. Je kunt inderdaad de btw buiten de kosten houden en reserveren op een rekening nog te vorderen buitenland, aangezien je per land apart de btw moet terugvragen is het misschien handig om per land een aparte rekening te maken. Het feitelijk terugvorderen kan 1x per jaar (minimaal 50 euro) of bij grotere bedragen elk kwartaal (minimaal 400 euro per aangifte)

2. nee indien er geen btw op de bon is vermeld kan de btw niet worden teruggevorderd.

3. JA, als btw niet kan worden teruggevorderd kun je die gewoon als kosten verantwoorden. ook als bijvoorbeeld pas na 2 jaar duidelijk is dat je niet krijgt uitbetaald, meestal boek je het dan als bijzondere lasten en gaat niet helemaal terughalen welke kostenrekeningen exact betrokken zijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 maart 2012, 18:10
express express is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2012
Berichten: 2
Standaard

Hallo Roel,

Allereerst bedankt voor je heldere en zeer snelle antwoord. Zit ik toch nog met 2 vragen. In feite komt het er dus op neer dat je, als er op een bon van bijv. tol staat; "incl.IVA ..%" je de btw hiervan niet kan tergvragen? Ten tweede, vraag ik me af wat uiteindelijk voordeliger is, namelijk de btw terug krijgen, of het boeken als kosten zodat je de winst meer drukt.

Handige site trouwens, ga hier zeker nog eens terugkomen
Groeten, Rob
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 maart 2012, 00:58
Bel_Eng Bel_Eng is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2010
Berichten: 9
Standaard

BTW terugvragen uit EU landen is altijd voordeliger dan het als kosten op de zaak zetten. Is namelijk gewoon geld wat je kunt krijgen, omdat je het als ondernemer niet hoeft te betalen.

Terugvragen doe je per jaar, en er is doorgaans een drempel van 50 euro per land. Drie keer tanken per land is doorgaans voldoende om aan de drempel te voldoen.

Het is wel bewerkelijk. Elk bonnetje scannen, en van elk tankstation het adres & BTW nummer invoeren.

Vanuit Duitsland kreeg ik een keurige brief met de mededeling dat ze het bewuste bedrag gingen overmaken. Wel in augustus, en het ging om BTW in het jaar daarvoor. Lange adem, maar mijns inziens de moeite!

Succes ermee!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, buitenland, terugvorderen


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Btw uit het buitenland terugvragen vanaf 2010 eenvoudiger René Nieuws - Voor en door freelancers 0 16 april 2009 11:12
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon