Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 augustus 2013, 16:04
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard Wat heeft de voorkeur FOR of willekeurig afschrijven

Ik ben bezig om mijn aangifte voor 2012 in te vullen. Nu kom ik voor een gedeelte in het 52% tarief terecht. Hier probeer ik altijd net onder te blijven.

Nu heb ik daar nog twee manier voor beschikbaar. De eerste is wat ik meestal doe is namelijk doteren aan de FOR. Maar ik mag ook nog voor een groot bedrag willekeurig afschrijven (VAMIL)

Wat heeft de voorkeur gevoelsmatig zou ik zeggen eerst maar afschrijven FOR kan altijd nog maar ja is dat waar kan de FOR altijd nog en zo ja voor welk bedrag.

Het belastbare bedrag in het 4e schijf is 12.990 Euro. (Ja ik weet dat mag niet in zijn geheel in de FOR)

Dus wat id de beste keuze en waarom?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 augustus 2013, 17:20
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Tsja, ik heb de neiging om te zeggen dat moet je lekker zelf uitzoeken, maar dat klinkt zo onaardig.. maar het is voor een belangrijk deel wel een persoonlijke keuze maar dat puur om redenen van tariefsoptimalisatie lijkt me vooral bij de FOR onverstandig.

doteren aan de FOR doe je natuurlijk niet om de winst te drukken maar om een solide oudedagsvoorziening op te bouwen. Uiteraard kan je in goede jaren meer doteren als in slechte jaren, maar uiteindelijk is de dotatie FOR ook aan een maximum van ruim 9500 per jaar of 12% van de winst. Dat beperkt de ruimte om "willekeurig" te doteren aanzienlijk.

Willekering afschrijven op de VAMIL is dan meer een tool om de winst te drukken maar daarbij moet je je wel bedenken dat alles wat je dit jaar afschrijft kun je volgend jaar (of het jaar daarop) niet meer afschrijven.. Kortom je hebt slechts een kortdurend liquiditeitsvoordeel. (je betaald dit jaar minder belasting maar in latere jaren meer omdat het bedrijfsmiddel dan al volledig is afgeschreven)

Dus ook hierbij moet je kijken naar je winstverwachting voor de komende jaren. Als je ook in 2013, 2014 en later vergelijkbare winsten haalt dan heeft nu meer afschrijven mogelijk niet zo veel zin en is gewoon gelijkmatig afschrijven misschien niet eens zo gek. zodat je ook in die jaren niet te ver in de 52% schiet. En als je voor 2013 en 14 nog betere resultaten denkt te halen kan het juist voordelig zijn om dit jaar niet teveel af te schrijven maar die extra afschrijving uit te stellen tot 2013 of 2014

Doteren aan de FOR levert potentieel wel een veel langer belastinguitstel op dan de VAMIL en daarmee is dus in principe een langduriger liquiditeittsvoordeel te halen én je kunt na pensionering tariefsvoordeel behalen doordat je dan in de lagere tariefsschalen minder belasting betaald.

Het zal dus puur aan je lange termijn doelen en visie liggen wat écht het gunstigst is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
for vamil voorkeur

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting balans / willekeurig afschrijven wil Belasting 1 30 augustus 2011 12:21
Boekhouder heeft jarenlang onjuiste jaarrekeningen en belastingaangiftes gemaakt, wat nu? jaapio Belasting 4 19 juli 2011 21:19
Klant heeft uitstel van betaling aangevraagd, wat te doen met openstaande facturen? graficus Omgaan met opdrachtgevers 11 1 juni 2011 20:12
Inkomstenbelasting Advies gevraagd mbt willekeurig afschrijven Tom Belasting 4 30 maart 2011 23:39
Inkomstenbelasting Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen? stevenlips Belasting 6 1 augustus 2009 16:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon