Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 april 2010, 20:48
BartsBeplanting BartsBeplanting is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 april 2010
Berichten: 1
Standaard Partime ondernemen naast vaste baan... Hoe zit het met de auto?

Hallo,

ik ben van plan om als parttime ondernemer aan de slag te gaan naast mijn huidige vaste baan.

Gezien de aard van mijn onderneming ben ik genoodzaakt een bestelauto te kopen die een zware (2000kg) aanhanger kan trekken.

Ik weet nu niet goed wat ik het beste kan doen.
Moet ik de auto privé kopen en rijden en 0,19ct per zakelijke km aftrekken.
Of koop ik de auto zakelijk en rij ik daarin ook privé.

Het moet dan een bestelauto worden die (bijna) uitsluitend geschikt is voor vervoer van goederen. Zo komt de bijtelling uit op 0%.

Wel moet ik dan de privé km bijhouden en verrekenen met de km-prijs.
Dit i.p.v. de bijtelling op basis van de cataloguswaarde.


Dan zit ik wel nog met het volgende;

Wat als ik als parttime ondernemer met mijn bedrijfsauto naar mijn vaste werk rijd (dus het werk van mijn werkgever)?
Zijn dat privé km? Of mag dat gezien worden als zakelijk?

Ik kan het antwoord wel raden denk ik, maar wellicht is er hier iemand met meer verstand van zaken die me dat beter kan uitleggen.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 april 2010, 23:12
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Partime ondernemen naast vaste baan... Hoe zit het met de auto?

Of je de auto privé moet kopen en €0,19 per gereden kilometer declareert bij je bedrijf, of de auto zakelijk koopt en eventueel bijtelling betaalt, hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt en wat dat rijden je kost.

Rijd je in een zuinige/milieuvriendelijke auto en maak je privé (daaronder valt ook het woon-werk verkeer) veel kilometers, dan kan het aantrekkelijk zijn om de auto zakelijk te kopen en bijtelling te betalen. Je zaak draait dan op voor alle kosten en omdat je bijvoorbeeld in een A-label auto rijdt, is je bijtelling erg laag. Maak je privé helemaal geen kilometers, dan ben je natuurlijk - zonder bijtelling - nog voordeliger uit.

Als het klopt wat je zegt over die 0% bijtelling (daar heb ik geen verstand van, dus dat neem ik even aan), dan lijkt mij dit de meest aantrekkelijke optie voor je. Vooral ook omdat ik niet verwacht dat een auto die zwaar materieel moet kunnen trekken, ook zuinig is. Dan is het dus helemaal interessant om die 0% bijtelling te betalen en alle kosten zakelijk te houden.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Freelance naast vaste baan FeelFree Al die andere praktische dingen 5 26 mei 2008 18:26
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 12:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon