Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2009, 20:23
Kees_ASB Kees_ASB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 31
Standaard Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst?

Jammer, ik kreeg net in de gaten dat het urencriterium veel zwaarder is dan ik dacht. Het aantal uren moet blijkbaar niet alleen boven de 1225 uit stijgen maar ook ruim 50% deel uitmaken van de totaal aantal uren. Dat is nu 1800 uur bij mijn werkgever, daar moet dus een dag af zo dat ik op 1440 per jaar kom. Als 55-plusser ga ik niet lager. Maar dan moet ik 64 uur per week werken, om recht te hebben op alle aftrekposten voor een starter.

Er schijn nog een zonnetje, maar daar heb ik uitleg bij nodig.
Ik wil naar een andere werkgever waar ze op basis van 40 uur p.w. werken, en 36 uur p.w. betaald krijgen. De compensatie is 26 ATV dagen per jaar.
Voor een 55+ komt daar nog eens een aantal dagen bij, waarmee het mogelijk is om 4 dagen per week te werken voor hetzelfde geld en pensioenopbouw.

Hoeveel werk uren heb ik dan volgens de belastingdienst?

Als dit niets is voor mij dan krijg ik nooit een VAR-WUO en kan ik maar het best op een laag pitje met de leukste klanten blijven door draaien.

Nog een vraag: Kan een particuliere klant in dat geval risico lopen op een naslag loonbelasting? Dan moet ik mijn loodgieter ook gaan vragen om een VAR-WUO?

Ik hoop dat iemand snapt wat ik vraag. Groetjes, Kees
__________________
Groetjes,
Kees
www.ambachtservicebureau.nl
PC reparatie en onderhoud
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 januari 2009, 21:19
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst?

Beste Kees,
Het is niet allemaal zo somber als het lijkt let maar op.

- allereerst als starter die niet aan het criterium voldoet heb je toch wel
voordelen. Je kunt alle kosten die verband houden met je bedrijf als
kosten opvoeren en dat is meestal al voordeliger dan werknemer te zijn

- het urencriterium van 1225 uur is hard, maar de regel van 50% geldt
niet over de eerste 5 jaar. Dus 1225/46 (fictief aantal weken) is 26,63+
32 uur bij de baas wordt 59,63 is dus dragelijker. Als je maar 1225 maakt.

- LOODGIETER;technisch gezien zou iedereen in Nederland die iemand
inhuurt een VAR verklaring moeten vragen maar je begrijpt ... geen
ambtenaar die daar op zit te wachten

- ik ga niet in op je vraag over het risico van de particuliere klant op zich
want dat gaat nu gewoon te ver
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 januari 2009, 14:41
Kees_ASB Kees_ASB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 31
Standaard Re: Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst?

Hoi Alfred,

Bedankt voor de opbeurende woorden! Kan ik er in ieder geval voor blijven gaan. Ik was al zo lekker bezig elk uurtje te noteren.
Maar van die regels word je wel maf, is daar geen goede beslisboom voor? Zo iets van heb je dit? Ja, ga dan naar rechts, of nee, ga dan naar links.
Dat de eerste 5 jaar niet voor die 50% geld had ik er weer niet bij zien staan.

Nog even over alle kosten opvoeren: gaat dat om artikelen die anders over meer jaren verdeeld moeten worden? Of bedoel je willekeurig afschrijven? Dat laatste is dan weer voor alles boven 750 euro. Ik zit meer met kleine kosten zoals een harde schijf of test apparaatje. Daarvan heb ik wel wat die ik in een keer op de IB2008 wil zetten. Dat was voor mij geen heel jaar ook, maar wel mijn startjaar, dan heb je helemaal geen kans op 1225 uur.
__________________
Groetjes,
Kees
www.ambachtservicebureau.nl
PC reparatie en onderhoud
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 januari 2009, 18:04
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kees_ASB Bekijk bericht
Nog even over alle kosten opvoeren: gaat dat om artikelen die anders over meer jaren verdeeld moeten worden? Of bedoel je willekeurig afschrijven? Dat laatste is dan weer voor alles boven 750 euro. Ik zit meer met kleine kosten zoals een harde schijf of test apparaatje. Daarvan heb ik wel wat die ik in een keer op de IB2008 wil zetten. Dat was voor mij geen heel jaar ook, maar wel mijn startjaar, dan heb je helemaal geen kans op 1225 uur.
Alles opvoeren betekent niet meer dan dat. Afschrijvingen komen pas aan de orde bij "aanschaffingen" die € 450,- (en geen € 750,-!) of meer kosten. Die bedrijfsmiddelen voor je dan nog steeds op als kosten, alleen in stukjes en over de jaren heen verspreid.
De door jou aangehaalde voorbeelden van kleine aanschaffingen kun je dus gewoon in één keer opvoeren als kosten.

Heb je een aanschaffing gedaan boven het genoemde bedrag, dan heb je alleen als je in aanmerking komt voor de startesaftrek de keus om willekeurig af te schrijven: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...steren-05.html
Wie weet heb je dit jaar wel de mogelijkheid om aan het urencriterium te voldoen, zodat je alsnog willekeurig kunt afschrijven, want dan is 2008 je aanloopjaar.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 18:18
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon