Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 januari 2007, 12:59
M.Zandbergen M.Zandbergen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Berichten: 17
Standaard Re: Onduidelijkheid in VAR-aanvraagformulier bij bemiddelingsbureau (vraag 2L)

Wij zijn een VoF die zich bezig houdt met het geven van oa workshops op verschillende gebieden van entertainment.Steeds vaker kunnen wij dit zelf niet aan en moeten wij mensen inhuren van buitenaf. Ook zijn dit geregeld dezelfde personen.
Wij vragen ons het volgende af.

Wanneer wordt het belangrijk om in plaats van VAR bijvoorbeeld met 0-uren contract te werken? Dit brengt aanzienlijk meer kosten met zich mee en ik weet niet vanaf wanneer dit winstgevend is.
  #2  
Oud 2 januari 2007, 14:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Ik denk dat je even wat duidelijker moet aangeven wat je bedoelt, want een VAR en een contract zijn twee heel andere dingen.
__________________
René
  #3  
Oud 2 januari 2007, 22:43
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Toen ik als docent een 0-urencontract had werkte ik in loondienst. Ik kreeg uitbetaald voor de uren dat ik gewerkt had, maar er werd wel van alles ingehouden.

Nu heb ik opdrachtgevers die een Var-verklaring nodig hebben. Voor één van mijn opdrachtgevers werk ik al vanaf maart 2004. Ik stuur elke maand een factuur.

Heb je hier iets aan?
  #4  
Oud 5 januari 2007, 00:53
M.Zandbergen M.Zandbergen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Berichten: 17
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Ik bedoel het als volgt.

Wij geven workshops op het gebied van dans en urban entertainment.
Zoveel mogelijk geven ik en mijn collega deze zelf, maar het komt steeds vaker voor dat er meer workshops gevraagd worden. Hiervoor moeten wij dus mensen inhuren. We hebben een klein netwerk van goede docenten en deze werken dan voor ons per opdracht onder de VAR-WUO.

Op welk moment moeten wij overgaan naar het aanbieden van een contract, want als ik het goed begrijp kan het zo zijn, dat als er te vaak samengewerkt wordt er toch sprake kan zijn van werkgever-werknemer, waardoor het telt als loondienst en wij voor alle daarbij komende kosten komen te staan.

Waar ligt de grens. Hoe vaak kunnen wij samen werken met bijvoorbeeld 7 docenten voor er wordt gezegd dat er sprake is een andere relatie dan WUO?

met groet,

M.Zandbergen
  #5  
Oud 5 januari 2007, 09:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Zeg M. Zandbergen, ik vind je gedrag op dit forum nogal onbeleefd Je vuurt de ene na de andere vraag af en gaat op geen enkele reactie in, behalve om een vervolgvraag te stellen. Misschien kun je eens een keertje dankjewel zeggen ofzo. Dit forum is niet jouw persoonlijke helpdesk, maar een ontmoetingsplaats waar mensen met elkaar in gesprek zijn en elkaar proberen te helpen.
__________________
René
  #6  
Oud 5 januari 2007, 10:26
M.Zandbergen M.Zandbergen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Berichten: 17
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Rene, (en alle andere gebruikers van het forum)

Mijn excuses. Het ligt niet in mijn intentie onbeleefd te zijn. Ik waardeer de feedback die ik krijg zeker. Dus bij deze mijn dank. Ik vind dit forum en deze site een heel goed initiatief. Het is voor startende ondernemers moeilijk om duidelijkheid over een aantal zaken te krijgen. Door middel van deze site zijn wij een heel eind gekomen.
Ik zal ook zeker in het forum blijven kijken en anderen helpen waar ik kan.
Nogmaals sorry.

Met vriendelijke Groet,

Michiel Zandbergen
  #7  
Oud 5 januari 2007, 10:30
M.Zandbergen M.Zandbergen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Berichten: 17
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Hetty,

Bedankt voor je reactie. Zelf heb ik voor ik mijn bedrijf gestart ben ook freelance gewerkt als breakdance docent voor de gemeente. Dit was 2 uur per week, en ook met de VAR. Het rare is dat de belastingdienst me vertelde dat als er wordt gevonden dat er te veel samengewerkt wordt er wel sprake is van dienstverband.

groeten,

Michiel
  #8  
Oud 5 januari 2007, 10:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M.Zandbergen Bekijk bericht
deze werken dan voor ons per opdracht onder de VAR-WUO.

Op welk moment moeten wij overgaan naar het aanbieden van een contract, want als ik het goed begrijp kan het zo zijn, dat als er te vaak samengewerkt wordt er toch sprake kan zijn van werkgever-werknemer, waardoor het telt als loondienst en wij voor alle daarbij komende kosten komen te staan.

Waar ligt de grens.
Dat staat omschreven in de "Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking" van belastingdienst/uwv/minfin. De problematische beoordeling die je vreest is er sinds 1-1-2005 alleen nog bij de VAR-ROW.

Over de VAR-WUO (VAR-winst) staat er:
"De opdrachtgever hoeft geen loonheffingen in te houden en af te dragen. De opdrachtgever moet de identiteit van de opdrachtnemer vaststellen en kopieën van het identiteitsbewijs en de getoonde verklaring bij zijn administratie bewaren. Indien ook de werkzaamheden overeenkomen met de werkzaamheden zoals op de verklaring staan vermeld en worden verricht gedurende de geldigheid van de verklaring, blijft een herbeoordeling van het verleden achterwege."
Als je je aan deze regels houdt, te goeder trouw handelt en je als opdrachtgever i.p.v. werkgever gedraagt is er met een VAR-WUO geen probleem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M.Zandbergen Bekijk bericht
Het ligt niet in mijn intentie onbeleefd te zijn. Ik waardeer de feedback die ik krijg zeker. Dus bij deze mijn dank.
Okay, sportieve reactie. Fijn dat te horen.
__________________
René
  #9  
Oud 5 januari 2007, 14:39
M.Zandbergen M.Zandbergen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Berichten: 17
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Dank je voor de snelle reactie. Dit is nuttige informatie. Ik heb alleen een foutje gemaakt denk ik.
Ik heb een terug gezocht en het ik merkte op dat de VAR die ik bezat vorig jaar een VAR-ROW was. Met deze heb ik een jaar lang 2 uur per week gewerkt voor een gemeentelijke instantie.

Ik vraag me nu af wat de problemen kunnen zijn als ik bijvoorbeeld van iemand een VAR-ROW krijg. Zijn er dan mogelijkheden om me in te dekken?

bij voorbaat dank,

Michiel
  #10  
Oud 5 januari 2007, 14:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M.Zandbergen Bekijk bericht
Ik vraag me nu af wat de problemen kunnen zijn als ik bijvoorbeeld van iemand een VAR-ROW krijg.
Het probleem is dat je de situatie dan moet beoordelen volgens bovengelinkte beleidsregels, met het risico van een andere beoordeling door de belastingdienst.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 14:23
Auteursrechtschending: tegenpartij vraagt factuur en VAR Karian Al die andere praktische dingen 9 9 februari 2007 20:15
Verhuizing -> nieuwe var aanvragen sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 27 december 2006 14:07
VAR en ziekenfonds 2005 Richard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 24 september 2006 21:13
VAR ontbinden? Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 28 augustus 2006 01:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon