Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 april 2007, 13:44
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Lightbulb Training ontwikkelen

Een gedachte die al wat langer suddert: ik zou me er best eens aan willen wagen om zelf een training te schrijven/ontwikkelen. Iemand enige tips over hoe je daar het beste aan kunt beginnen, of hoe dat het beste aan te pakken is? Ik heb hier totaal geen ervaring in, maar het lijkt me geweldig om zoiets neer te (kunnen) zetten!

Ik hoor graag jullie tips/suggesties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 april 2007, 15:20
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Lightbulb Re: Training ontwikkelen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Een gedachte die al wat langer suddert: ik zou me er best eens aan willen wagen om zelf een training te schrijven/ontwikkelen. Iemand enige tips over hoe je daar het beste aan kunt beginnen, of hoe dat het beste aan te pakken is? Ik heb hier totaal geen ervaring in, maar het lijkt me geweldig om zoiets neer te (kunnen) zetten!

Ik hoor graag jullie tips/suggesties!
Ik wil er me nu nog niet aan wagen, maar voor de toekomst zou ik hetzelfde ook graag willen weten...kom maar op met die tips!
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 april 2007, 15:41
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Unhappy Re: Training ontwikkelen

Deze discussie was inspirerender als je zelf al wat ideeën deelde.

Dan had Niels - want die vindt het ook een interessant onderwerp- wat aan toe kunnen voegen en was ook hij er wijzer op geworden.

Want waarom zou jij een training willen ontwikkelen als je nog geen idee hebt van je aanpak?
Waarom heb je andere mensen nodig om tot een aanpak te komen? Waarschijnlijk heb je zelf ook ideeën over je training, hoop ik tenminste .

It´s give and take.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 april 2007, 15:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Training ontwikkelen

Nou, Isabelle en Suzanne hebben de auteurs van Carrièretijger en Lancelots daarvoor opgeleid. Dat wil zeggen, geen volwaardige cursus Didactiek, maar een briefing voor tekstschrijvers om didactisch materiaal te ontwikkelen.

Ze benadrukten uit de leertheorie vooral het model van Kolb voor leerstijlen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen: niet alleen theorie aanreiken (voor de denker), maar ook werkopdrachten (voor de beslisser), oefeningen (voor de doener) en interviews of voorbeelden (voor de bezinner).

Zelfs bij eenvoudige webteksten kun je met dit soort dingen rekening houden. De training Netwerken, geschreven door Suzanne, gold als modelvoorbeeld voor het schrijfteam.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 april 2007, 16:18
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Training ontwikkelen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mariëlle Schrijft Bekijk bericht
Deze discussie was inspirerender als je zelf al wat ideeën deelde.

Dan had Niels - want die vindt het ook een interessant onderwerp- wat aan toe kunnen voegen en was ook hij er wijzer op geworden.

Want waarom zou jij een training willen ontwikkelen als je nog geen idee hebt van je aanpak?
Waarom heb je andere mensen nodig om tot een aanpak te komen? Waarschijnlijk heb je zelf ook ideeën over je training, hoop ik tenminste .

It´s give and take.
Ik heb al wel wat ideeen, maar die zijn nog zo basis was, dat ik me wat schaamde om ze te delen Hierbij dus, maar me er niet direct op afrekenen, het zijn slechts ideeen uit de losse pols! Let ook maar even niet op de termen

In ieder geval wil ik me richten op zakelijke en persoonlijke ontwikkeling, in de coaching stijl. Ik wil eigenlijk een combinatie van zakelijk en persoonlijk nut. Via een training een bepaald bewustzijn/bepaalde houding bij mensen kweken die ze kunnen toepassen in zowel persoonlijke als zakelijke dingen.

De nadruk moet liggen op multimanagement (als dat uberhaupt een term is), oftewel: de combinatie van bijvoorbeeld timemanagement, maar ook "emotie management", training/opleiding en netwerken. Er zijn veel dingen gericht op het 1 of het ander, maar een combinatie lijkt mij juist interessant, zeker als het gaat om het kweken van een bepaald bewustzijn waar mensen dan juist zelf weer extra invulling aan kunnen geven. Hierbij dan uiteraard ook praktische oefeningen.

Het lijkt zo wel erg breed, maar in mijn hoofd heeft het allemaal met elkaar te maken. Met de instelling waar je aan werkt kun je allerlei kanten op. Niet direct mensen dus de tools aanreiken om bepaalde dingen te doen, maar hen uitrusten met de instelling om ZELF de tools te vinden/bedenken.

Kan me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk klinkt, vuur gerust vragen op me af!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 april 2007, 17:06
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Training ontwikkelen

Ik geef communicatietrainingen en die ontwikkel ik zelf. Dat doe ik d.m.v. boeken en lesmateriaal die ik in de loop van de tijd heb verzameld.

Mijn trainingen zijn zo dat de cursisten veel aan het woord zijn en dat er tussen de cursisten interactie is, zodat ze van elkaar kunnen leren.

Ik geef ook wel trainingen waarbij ik het cursusmateriaal van mijn opdrachtgever krijg, maar dat vul ik dan zelf aan als ik dat nodig vind. Zie een voorbeeld van een training op mijn site. http://www.primago-advies.nl/1015543.htm

Als je meer wilt weten dan hoor ik van je/jullie.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 mei 2007, 00:26
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Training ontwikkelen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Het lijkt zo wel erg breed, maar in mijn hoofd heeft het allemaal met elkaar te maken. Met de instelling waar je aan werkt kun je allerlei kanten op. Niet direct mensen dus de tools aanreiken om bepaalde dingen te doen, maar hen uitrusten met de instelling om ZELF de tools te vinden/bedenken.

Kan me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk klinkt, vuur gerust vragen op me af!
ha, leuk, dank. daar kan ik wat mee. Een training is een erg breed begrip.

Vragen (die je niet per se op dit forum hoeft te beantwoorden, maar het mag natuurlijk wel):
1) denk je aan individuele training/coaching of groep.
2) Wat zijn de de stappen waarin je dit zelf ooit hebt opgepakt? Welke stappen komen terug in je training?
3) Welke tools denk je dan aan?
4) Zijn de mensen die jouw training komen doen zich bewust van waar ze tegenaanlopen, of moeten ze dat nog ervaren
5) Komt het erop neer dat je mensen helpt te leren leren? Welke vaardigheden hebben ze hier voor nodig? Hoe kun je ze daarop toerusten?
6) hoe lang gaat jouw training duren? 1 dag of een half jaar.
7)Wat is het concrete leerdoel bij jouw training? Wat verandert er? Probleembewustzijn? Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen ontwikkelingsproces?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Training zonder BTW alfred Belasting 18 12 augustus 2009 23:40
Hoe blijf je jezelf ontwikkelen? wilco Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 10 april 2006 21:10
Wie investeert wel eens in een training? Isabelle Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 15 maart 2006 15:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon