Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 augustus 2007, 17:35
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard vraag: combinatie laptop en desktop

Steeds vaker loop ik bij opdrachten er tegenaan dat ik mijn laptop op lokatie nodig heb, maar mijn complete set aan bestanden thuis op de desktop staat. Nu kan ik wel per dag bekijken wat ik nodig denk te hebben en dat allemaal op een stick zetten - om dat na een werkdag dan weer terug te planten. Naast het gesleep met bestanden vermoed ik dat ik regelmatig zal ontdekken dat ik bepaalde bestanden juist weer net niet op USB heb staan.
Wie werkt op dezelfde wijze en heeft een slimme oplossing?
Zijn er wellicht mogelijkheden in combinatie met een docking station zodat niet alleen twee pc's gebruik maken van 1 scherm en 1 toetsenbord/muis, maar ook bestanden gemakkelijk kunnen worden verplaatst?
Of is bestandsdeling via draadloos netwerk de beste optie?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 augustus 2007, 17:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Je kunt synchroniseren, bijvoorbeeld met het gratis Synctoy van Microsoft. Ik gebruik dat om een backup van mijn bestanden bij te houden op een netwerkschijf. Het blijft wel oppassen geblazen, want voor je het weet overschrijf je een keer de verkeerde kant op.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 augustus 2007, 19:04
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Wellicht is het ook een optie om een draagbare harde schijf (portable harddisk zo je wilt) te gebruiken. Je hebt dan 1 gegevensdrager (naast je backup natuurlijk!!!!) waar je mee werkt, en die je overal inplugt waar je hem nodig hebt. Synchroniseren kan natuurlijk, maar daar heb ik (inderdaad Rene) zelf een trauma aan overgehouden.....
Een andere optie is om je bestanden op een externe server te plaatsen, zodat je er overal via internet bij kunt. Geeft overigens wel weer beveiligingshoofdbrekens (3x woordwaarde).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 augustus 2007, 19:08
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Mmmh, hoe kwetsbaar is zo'n portabel harddisk?

Overigens, gebruikersstatistiekenconsolidatieapplicatie levert meer op (je bent dan ook meteen klaar met het potje scrabble). Ik heb afgelopen week een artikel over deze toepassing geredigeerd...
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 augustus 2007, 19:10
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Hangt er van af hoe hoog je hem laat vallen . Nee hoor, valt best mee. Kunnen best wel tegen een stootje.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 augustus 2007, 19:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Je laptop is eigenlijk al een portable harddisk. Je kunt ook de bestanden op je laptop sharen naar de pc. Als je op de pc werkt staat de laptop dan aan en werk je (o.a.) met bestanden op de schijf van de laptop.

Ik heb hier op die manier drie computers (pc, laptop, linux), twee lokale netwerkschijven (voor backups en extra opslagruimte) en drie virtuele netwerkschijven op internetservers die ik allemaal vanaf mijn pc kan benaderen als ware het een map op de schijf van de pc zelf.

Dit model veronderstelt dat laptop en pc op een lokaal netwerkje zijn aangesloten, maar dat is tegenwoordig bijna vanzelfsprekend (hub of switch in de kabel- of ADSL-router).

Een nadeeltje is dat de performance iets achteruit gaat, want de harddisks in een laptop zijn meestal wat trager dan die in een pc. Bovendien komt de netwerkoverhead erbij.

Wel goede backups maken, want zo'n laptop is kwetsbaar en bevat in dit scenario al je cruciale bestanden. Bij kopiëren of synchroniseren heb je automatisch al een backup, maar bij het sharen van een schijf niet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 augustus 2007, 23:22
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik heb hier op die manier drie computers (pc, laptop, linux), twee lokale netwerkschijven (voor backups en extra opslagruimte) en drie virtuele netwerkschijven op internetservers die ik allemaal vanaf mijn pc kan benaderen als ware het een map op de schijf van de pc zelf.
Even los van de praktische haalbaarheid , deze opsomming doet mij denken aan mijn zoon die op zijn pc (XP) een soort Vista-imitatie heeft gezet (blijft XP, maar de GUI is Vista) en op zijn Ipod Linux heeft gezet (pinguins waren altijd al zijn favoriet, ook toen hij 3 jaar oud was) waardoor dat nog net geen navigatiesysteem is geworden. Maar wel een Nintendo, een tekstverwerker en een videospeler (handig op het strand: Oceans 11 kijken op een schermpje van 2,5 bij 3,5 cm).

@René, dit moet ik even op een rijtje zetten.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 augustus 2007, 10:27
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Wellicht dat "inbellen" een optie is !??

Dus laptop met internettoegang (moet bij klant wel beschikbaar zijn) en dan een verbinding maken naar je PC thuis.
VPN verbinding, e/o remote desktop van Micro$oft e/o een VNC applicatie (bijvoorbeel Real VNC).

Je kunt dan je laptop zelf leeg laten e/o ter plekke nog pakken wat je nodig hebt.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 augustus 2007, 20:38
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Ik heb Teamviewer geinstalleerd. Je kunt daarmee - mits je de host, je bron pc, ingeschakeld laat staan - aan remote desktop doen (de andere pc bedienen vanaf je laptop, een rare gewaarwording die ik normaal alleen bij support van Dell tegen kom), maar ook aan bestandsdeling. Ofwel: ik kan vanaf mijn laptop met Teamviewer de Windows Explorer van mijn desktop raadplegen en naar hartelust bestanden ophalen.
Gratis software, mits niet commercieel gebruikt en alles gaat versleuteld door de lucht, snoeren en kabels en satellietverbindingen.

Ik hoop maar dat ik alle instellingen goed heb staan, zodat niet straks dat exclusieve interview met Jan Numico Bennink, over wat hij met zijn 86 miljoen euro gaat doen, op straat ligt.

Nu alleen nog zorgen dat de bijgewerkte bestanden ook weer in de juiste hoedanigheid terugkomen op de desktop (kwestie van dyzyplyne). Lang leve het web. En met dank aan, uiteindelijk, mijn zoon Sam (15) die na mijn vraag zei: teamviewer, dat heb je nodig. Maar ook dank voor de andere tips!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 augustus 2007, 11:46
Jens Jens is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2007
Berichten: 19
Standaard Re: vraag: combinatie laptop en desktop

Als je altijd internet hebt op je laptop kan je misschien een centrale server opzetten waar al je bestanden staan. Dan hoef je alleen maar in te loggen op deze server, en de gewenste bestanden kopieren. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
__________________

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon