Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 april 2006, 19:46
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Freelancer en werkruimte thuis

Het is in de afgelopen jaren een nogal ingewikkelde regeling geworden. En de meesten denken dat ze met hun werkruimte aan huis helemaal niets meer kunnen. Dat is ook wel een beetje zo want om de ruimte als kostenpost op te voeren moet je onder andere voldoen aan voorwaarden van een eigen opgang en sanitair. En dan zijn er nog heel veel andere regeltjes.

MAAR!!! ik wil hier toch even een leuke situatie uitlichten die ik nu heb met een klant. Hij is eigenaar van zijn eigen eenmansbedrijf. Niets meer dus dan een freelancer die projecten uitvoert op locatie maar ook vanuit huis werkt. Hij gaat nu een eigen huis bouwen. Zo'n huis kost tonnen en in de aankoop prijs zit dus veel BTW. Misschien wel 40-50.000 euro. Ik heb hem geadviseerd om deze BTW nu in eerste instantie voor 100% terugclaimen. Later moet ie misschien weer een deel terugbetalen maar die 40-50.000 euro heb je toch leuk een tijd op je rekening staan.

Het gaat om werken aan huis maar ook dat je moet opletten wat voor de inkomstenbelasting soms niet kan kan voor de BTW weer wel

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 juli 2006, 11:58
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

De regelingen rondom werkruimte thuis zijn inderdaad erg ingewikkeld geworden. Mij is zo langzamerhand niet duidelijk meer hoe het zit. En volgens mij ben ik niet de enige. Als ik anderen hiernaar vraag, krijg ik van verschillende mensen ook steeds verschillende antwoorden.

Dus heb ik vandaag de belastingdienst gebeld. Daar werd mij verteld dat ik de kosten van mijn werkruimte thuis niet kan aftrekken (ik verdien namelijk het merendeel van mijn inkomsten niet vanuit die werkplek, maar bij de opdrachtgever op lokatie). Dus huur enzo kan ik niet aftrekken. Dat wist ik ook wel.

Maar er werd mij vervolgens ook verteld dat ik geen enkele kosten m.b.t. die werkplek kan aftrekken. Dus ook niet de kosten voor de inrichting van de werkplek (bureau, stoel etc). En zelfs ook geen kosten als de aanschaf van een pc, briefpapier, postzegels etc. Als ik die koop en op mijn werkplek gebruik, mag ik ze niet aftrekken, aldus de belastingdienst. Daar was ik wel erg verbaasd over!

Betekent dit nu dat ik dat allemaal niet meer kan aftrekken? Weet iemand of dat zo is?

De belastingdienst adviseerde mij een werkplek buiten mijn huis te huren. Maar daar zit ik helemaal niet op te wachten. Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen of dat zo langzamerhand niet voordeliger is wanneer je al die kosten niet meer kunt aftrekken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 juli 2006, 12:35
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Aangezien ik ook benieuwd was hoe het nu eigenlijk zit heb ik het nog even nagezocht op de website van de belastingdienst. Daar staat bij huurwoningen wel gewoon dat je een deel kunt aftrekken. Dus die regel geldt alleen voor panden die van jezelf zijn. Of zit ik er nu geheel naast?

---------------
U heeft een huurwoning en u gebruikt een deel ervan voor uw onderneming

Als u een pand huurt voor bewoning, wilt u misschien een deel ervan voor uw onderneming gaan gebruiken. U richt een klein gedeelte, bijvoorbeeld een zolderkamer, in als atelierruimte. Of u gaat de garage gebruiken als werkplaats. Het deel van de woning dat u voor de onderneming gebruikt, is voor de inkomstenbelasting werkruimte. Voor de aftrek van kosten van werkruimte gelden speciale regels.
Als het in uw situatie mogelijk is de kosten van werkruimte af te trekken, stelt u eerst vast welk deel van de huur, verlichting, verwarming, inrichting enzovoort voor uw woning is, en welk deel voor de werkruimte. Het deel voor de werkruimte kunt u als ondernemingskosten opvoeren en aftrekken van de opbrengsten van de onderneming. Als u over deze kosten ook btw heeft betaald, kunt u deze btw aftrekken als voorbelasting als u daar recht op heeft. Tot de aftrekbare kosten horen onder meer:
  • een evenredig deel van de huur (u kunt hiervoor meestal uitgaan van het vloeroppervlak van de werkruimte);
  • de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke die u maakt voor de werkruimte;
  • de inrichtingskosten van de werkruimte, bijvoorbeeld voor vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven; zie het site-onderdeel Investeren en inkopen).
Let op!
U kunt deze kosten inclusief btw aftrekken, voorzover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken.
Meer informatie over de aftrek van kosten voor een werkruimte vindt u in het site-onderdeel Kosten van uw onderneming.
Let op!
De regeling voor werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting en niet voor de btw: u mag btw die u in rekening is gebracht in verband met werkruimte, aftrekken als voorbelasting voorzover u daar recht op heeft.

Terug naar tekstnavigatie
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 juli 2006, 13:22
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Inderdaad, als je dit zo leest zou je zeggen dat de kosten wel gewoon aftrekbaar zijn (ik heb namelijk een huurhuis). Blijft lastig al die tegentrijdige berichten. Ga ook nog verder informeren. Als ik nieuwe info heb, laat ik het weten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 juli 2006, 13:29
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

LET OP: onderstaand stuk is inderdaad afkomstig van de site van de belastingdienst, maar: bij het schrijven van het artikel over thuis werken heb ik dit uitgezocht. Ik vond het raar dat er zo´n groot verschil zou zijn tussen de aftrekbaarheid van kosten van een huur en een koopwoning. De belastingtelefoon gaf aan dat deze tekst niet klopte en dat ook voor huurwoningen o.a. als eis gesteld wordt dat je bouwkundig moet kunnen splitsen. Anders gezegd: de kantoorruimte moet zelfstandig zijn. Ook fiscaal adviseur Alfred vertelde mij dat de tekst op de site van de belastingdienst niet klopte (maar je kunt op deze kwestie waarschijnlijk promoveren).

DUS: je kunt alleen de kosten van je thuiswerkplek aftrekken als je voldoet aan de eisen van de belstingdiesnt:
Eigen opgang voor je kantoor
Eigen sanitaire voorzieningen
én: je moet 70 % van je salaris in je thuiskantoor verdienen.

Kortom: de eisen aan je huurwoning zijn hetzelfde als die van je koopwoning.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts

---------------
U heeft een huurwoning en u gebruikt een deel ervan voor uw onderneming

Als u een pand huurt voor bewoning, wilt u misschien een deel ervan voor uw onderneming gaan gebruiken. U richt een klein gedeelte, bijvoorbeeld een zolderkamer, in als atelierruimte. Of u gaat de garage gebruiken als werkplaats. Het deel van de woning dat u voor de onderneming gebruikt, is voor de inkomstenbelasting werkruimte. Voor de aftrek van kosten van werkruimte gelden speciale regels.
Als het in uw situatie mogelijk is de kosten van werkruimte af te trekken, stelt u eerst vast welk deel van de huur, verlichting, verwarming, inrichting enzovoort voor uw woning is, en welk deel voor de werkruimte. Het deel voor de werkruimte kunt u als ondernemingskosten opvoeren en aftrekken van de opbrengsten van de onderneming. Als u over deze kosten ook btw heeft betaald, kunt u deze btw aftrekken als voorbelasting als u daar recht op heeft. Tot de aftrekbare kosten horen onder meer:
  • een evenredig deel van de huur (u kunt hiervoor meestal uitgaan van het vloeroppervlak van de werkruimte);
  • de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke die u maakt voor de werkruimte;
  • de inrichtingskosten van de werkruimte, bijvoorbeeld voor vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven; zie het site-onderdeel Investeren en inkopen).
Let op!
U kunt deze kosten inclusief btw aftrekken, voorzover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken.
Meer informatie over de aftrek van kosten voor een werkruimte vindt u in het site-onderdeel Kosten van uw onderneming.
Let op!
De regeling voor werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting en niet voor de btw: u mag btw die u in rekening is gebracht in verband met werkruimte, aftrekken als voorbelasting voorzover u daar recht op heeft.

Terug naar tekstnavigatie
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 juli 2006, 13:42
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Ik heb net mijn administrateur gesproken en ook volgens hem is er geen verschil tussen een huur- en een koopwoning. Bij beiden moet je aan die voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor het aftrekken van de kosten. Maar alleen als het gaat om huisvestingskosten. Dus de kosten van gas, huur. electra, etc.

De kosten zoals de kosten voor de aanschaf van een nieuw bureau, een pc, postpapier enzo zijn volgens hem wél gewoon aftrekbaar. Ook als je niet aan de voorwaarden voldoet. De voorwaarden gelden volgens hem puur voor de aftrek van huisvestingskosten.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 juli 2006, 13:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Wat huur/koopwoning betreft sluit ik me bij Mariëlle aan. De regeling is onlangs gewijzigd en de geciteerde tekst van de website is de oude niet-meer-geldende regeling. Kern van de wijziging was de eis van de zelfstandigheid (opgang, sanitair etc.). Voor de inrichting van de werkplek (meubilair) gelden neem ik aan dezelfde voorwaarden.

Een pc + internetabonnement, telefoon + abonnement zijn lastige dingen, omdat je die waarschijnlijk zowel zakelijk als privé gebruikt. Onder de oude regeling heb ik in overleg met mijn accountant een (flink) deel van die kosten privé genomen en een deel zakelijk. Of de nieuwe regeling hier invloed op heeft weet ik niet, want inmiddels huur ik een kantoor.

Dat je briefpapier, postzegels e.d. niet als bedrijfskosten zou mogen rekenen lijkt me gewoon onzin. Bepalend is altijd waar je dingen voor gebruikt. Een postzegel op een verjaardagskaartje van een vriend is privé, een postzegel op een factuur is zakelijk. Briefpapier van je bedrijf/freelancepraktijk is vrijwel per definitie zakelijk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 juli 2006, 13:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Selma Foeken
Maar alleen als het gaat om huisvestingskosten.
Inderdaad. Ik heb nog even in de Elsevier IB Almanak 2006 gekeken:

"Van aftrek zijn niet alleen uitgesloten de kosten van de werkruimte zelf [als die niet zelfstandig is; rp], maar ook de inrichtingskosten, de onderhoudskosten en de kosten van gas, licht en verzekering. Bij het begrip 'inrichting' moet u denken aan meubilair, stoffering en wandversiering. Gereedschappen en instrumenten horen niet tot de inrichting en vallen dus buiten deze aftrekbeperking."

En over telefoon staat er simpel gezegd dat je alleen de zakelijke gesprekskosten mag aftrekken. Computer en internet zijn geloof ik nog niet tot Elsevier doorgedrongen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 juli 2006, 13:59
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Ik had het inderdaad alleen over de kosten van huisvesting en gas/water/licht. Ik zou het raar vinden als ik als redacteur niet de kosten voor mijn bureaustoel en geavanceerde muis zou mogen aftrekken, puur om het feit dat mijn kantoor geen eigen toilet heeft en geen aparte opgang.

Maar: ik verbaas me qua belastingdienst helemaal nergens meer over.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 juli 2006, 14:20
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Toch vreemd dat die tekst dan nog wel gewoon op de website van de belastingdienst staat. Als die tekst op de website staat, is het toch niet meer dan logisch dat je als ondernemer daar op moet kunnen bouwen.

Stel: Ik had die website in het begin van het jaar bekeken, en was er vervolgens van uitgegaan dat ik een groot deel van de huisvestingskosten kon aftrekken. Ik investeerde daarom meer en gaf meer uit, en op het eind van het jaar komt de belastingdienst aanzetten met: 'uh, sorry, het staat wel op onze site, maar dat klopt niet en je moet toch gewoon lekker veel belasting betalen. ' Dan was ik wel de pineut....

Of ben ik nu erg dom en zie ik iets over het hoofd? (zou zomaar kunnen ben geen wonder op belastingtechnisch gebied namelijk...)
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werkruimte katsarchitecten Al die andere praktische dingen 17 19 juni 2009 17:01
werkruimte voor ontwerper/ kunstenaar katsarchitecten Marktplaats 0 23 maart 2006 12:04
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35
Bedrijfsaansprakelijkheid freelancer Alex Al die andere praktische dingen 2 31 januari 2006 11:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon