Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2008, 15:27
Willie Willie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2008
Berichten: 17
Standaard Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes.

Beste dames,heren,

ik heb nu enige jaren ervaring (zelf leren) met de ICT, waaronder het maken van websites. Nu wil ik in deze richting een 'eigen zaakje' beginnen als zzp'er.

Kort gezegd maak ik websites met informatie over bepaalde producten. Op deze websites plaats ik dan reclame wat voor de inkomsten zou moeten zorgen. Uiteraard pas ik SEO toe en komt er nog veel meer bij kijken.

Op het moment studeer ik nog, maar ben ik er wel al mee begonnen als hobby. Van het bovengenoemde zou ik eventueel een stage kunnen maken. Iets wat ik ook graag wil doen omdat ik er dan alle tijd in kan steken.

Nu heb ik een paar vragen hierover. Ook geef ik aan, waar mogelijk, wat ik zelf denk/vermoed.

1. Is of kan dit een '(eigen) bedrijf' zijn? Of kan dit gewoon 'hobby' blijven ook al is het aan het groeien?

> Ik vermoed dat je dit gewoon als een eigen zaak kan beschouwen. (Misschien wel iets wat relatief nieuw is en waar je niet meteen aan zou denken, maar het is toch een bedrijf (als zzp'er).)

2. Moet, of kan, ik zoiets gewoon bij de KvK aanmelden? En komt er nog veel meer bij kijken?

Nu, in het begin, is het nog klein en relatief simpel. Ik hoef bijvoorbeeld niet veel aan te schaffen.
PC heb ik al. Kosten voor software zullen ook vrijwel nihil zijn. Ik gebruik Ubuntu met Openoffice en andere opensource software (bv de FTP client). Andere software is (voorlopig, en misschien zelfs op lange termijn) niet nodig.
Ik hoef eigenlijk alleen met de tijd nieuwe domeinnamen aan te schaffen. Een webhost en enkele domeinnamen heb ik al. En stel ik had dit nog niet, dan praat ik maar over enkele tientjes tot een paar honderd euro per jaar.
Ook heb ik (denk ik) geen bedrijfspand/nieuw kantoor nodig. Ik woon voorlopig nog thuis, en heb daar mijn PC staan. Ik hoef ook geen klanten etc. te ontvangen en heb geen andere ruimtes nodig. En stel ik ga over enkele maanden uit huis, dan zou dit niet veel mogen uitmaken.
In ieder geval voorlopig nog geen grote investeringen.

> Voor zover ik heb uitgezocht moet ik mij gewoon inschrijven bij de KvK als zzp'er. Inkomsten zal ik moeten melden bij de belastingdienst.
Ik denk dat ik ook gewoon thuis kan blijven zitten. Ik hoef ook niks te verbouwen aan het huis, dus iets aanvragen bij de gemeente zou ook niet hoeven (zou ook absurd zijn in zo'n geval, maar je weet maar nooit).
Ik ga zelf verder nog precies uitzoeken hoe en wat je moet regelen met dit soort 'bedrijf'. Hopelijk komen hier nog wat tips van anderen, of nog beter anderen met een vergelijkbaar 'bedrijf'.

3. Ik ga het dus mee beginnen als stage. De opleiding wil graag ik dat het dan ook echt serieus ga doen. Zeer waarschijnlijk bedoelen zij dus ook een ondernemingsplan schrijven en inschrijven bij KvK etc.
Maar ik heb toch een iets ander bedrijf dan een 'tradioneel bedrijf'. Zo heb ik amper aanschaffingen nodig of ruimtes etc. Ook kan ik, zeker in het begin, mijn inkomsten erg moeilijk inschatten. Het is meer om te proberen en kijken hoe het loopt. Ook duurt het even voordat er echt wat geld te verdienen valt, het moet gewoon langzaam groeien. Dit probeer ik overigens wel zo goed en snel mogelijk.
Ik ga er tijdens die stageperiode, en als dit mijn stage is, dan ook fulltime aan werken. De inkomsten zullen in het begin waarschijnlijk helemaal niet genoeg zijn om van te kunnen leven, ook al werk ik fulltime eraan. Dit is voor mij geen probleem, ik pak wel een bijbaan en doe rustig aan. Mijn ouders betalen gewoon het levensonderhoud.

Kan ik dit bedrijf, met deze situatie, ook gewoon inschrijven bij de KvK en ook een ondernemersplan ervan maken? Of val ik buiten bepaalde hokjes, en zal het erg lastig worden?
En hoe zal dat gaan met belastingen?

> Hier weet ik nog niet zoveel van, dit vind ik een moeilijk punt. Ik heb mij wel een beetje georienteerd en denk wel dat het mogelijk is, er zullen nog wel vergelijkbare gevallen zijn. Maar bijvoorbeeld het inschatten van de omzet en winst, dat is echt heel lastig, en toch moet dit voor zover ik weet.


Hopelijk is het een beetje duidelijk en kunnen jullie mij helpen. Mochten er nog vragen zijn, dan vraag gerust.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 augustus 2008, 17:10
jdv jdv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2008
Berichten: 10
Standaard Re: Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes.

ik zou nog helemaal niet denken aan bedrijfsvorm, ondernemersplannen, kvk enz... dat is volgens mij allemaal nog niet nodig.
begin "gewoon" , de inkomsten kan je opgeven bij de belastingdienst en dan kan je vanzelf wel inschatten of er toekomstmuziek in zit of niet...

ik zou er ook wel naast blijven werken, want je moet wel hele goede websites hebben wil je van de inkomsten kunnen leven...

de oprichter van deze website, heeft vast wel goede tips voor je... tenzij hij zijn geheim niet wil verklappen
om te beginnen is de cursus zoekmachinebewust tekstschrijven een aanrader
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 oktober 2008, 16:36
Willie Willie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
ik zou nog helemaal niet denken aan bedrijfsvorm, ondernemersplannen, kvk enz... dat is volgens mij allemaal nog niet nodig.
begin "gewoon" , de inkomsten kan je opgeven bij de belastingdienst en dan kan je vanzelf wel inschatten of er toekomstmuziek in zit of niet...

ik zou er ook wel naast blijven werken, want je moet wel hele goede websites hebben wil je van de inkomsten kunnen leven...

de oprichter van deze website, heeft vast wel goede tips voor je... tenzij hij zijn geheim niet wil verklappen
om te beginnen is de cursus zoekmachinebewust tekstschrijven een aanrader
Bedankt voor je reactie.

Dan zal ik het maar op die manier gaan doen. Hopelijk keurt de opleiding het dan goed aangezien ik dan geen ondernemings plan maak en niet inschrijf bij de KVK. Maarja waarom zou je iets doen als het niet nodig is, dus mag niet de belemmering zijn . Sowieso hebben veel mensen (die zelf weinig weten van dingen als internet marketing en SEO etc) het idee dat het 'gewoon' websites maken is en het onterecht als iets minderwaardigs beschouwen. Wat totaal niet zo is natuurlijk.

Vanaf welk punt moet je je dan wel inschrijven bij KVK etc? Of kun je zo'n situatie altijd zo laten en hoef je het alleen maar op te geven aan de belastingdienst?

Toevallig heb ik zelf al SEO informatie gelezen en bestudeerd op internet. Deze heb ik uiteraard ook, met succes, toegepast. Nog steeds lees ik dagelijks artikelen over SEO. Ik zal eens kijken naar die cursus, want zoiets is inderdaad wel erg nuttig allemaal.

Uiteraard blijf/ga ik gewoon erbij werken. Ik maak eerst die studie af, probeer dit als stage te regelen en zal daarna waarschijnlijk gewoon een baan zoeken. Ondertussen doe ik dit verder ontwikkelen en zie ik wel hoe het loopt.

En inderdaad, wat de oprichter van deze site (en de andere sites) heeft gedaan is iets wat ook ongeveer mijn doel is. Misschien een tikkeltje anders maar het idee is ongeveer hetzelfde. Hopelijk wilt hij hier een paar tips met ons delen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 oktober 2008, 17:30
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes.

ik studeer ook nog naast mijn website activiteiten, tis even schipperen en best druk, maar het kan !
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2008, 20:47
Willie Willie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes.

Inderdaad!

Wat ik nu nog niet helemaal snap is het volgende: wanneer moet je je dan inschrijven bij de KVK? Of is dit helemaal niet nodig? Ook niet als je bijvoorbeeld zoveel verdient dat je er van kan leven?
Dus vanaf welk punt moet iemand die zulk werk doet zich wel inschrijven bij de KVK (als dat uberhaupt moet), of wanneer is het dan wel aan te raden/voordelig?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon