Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 september 2008, 14:20
mies77 mies77 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3
Standaard Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK?

Zojuist las ik het stukje over 'wie moet zich inschrijven bij de KvK', maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk of ik me wel of niet moet inschrijven.

Ik ontwerp 5 tot 6 keer per jaar voor het bedrijf waar m'n vader werkzaam is een folder, en zo nu en dan een advertentie. Ik stel daar een factuur voor op, reken uiteraard geen BTW, en geef de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Dat doe ik vanuit huis. Kortom, ik werk in opdracht (althans, als de definitie van in opdracht werken is wat ik verwacht), doe dat voor 1 opdrachtgever, meerdere malen per jaar.

Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK? En hoe zat het dan ook alweer met BTW?

Bijkomend vraagje, ik sta op het punt om een overeenkomst met iemand aan te gaan voor verbetering van zijn website. Hij heeft een website, ik bied mijn diensten aan om de site te verbeteren, en ga akkoord met een percentage van de (extra) omzet als beloning (eea moet nog worden vastgelegd in een overeenkomst). Een tijdsduur is hiervoor niet perse afgesproken.

Verandert dit de zaak hierboven, of niet?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 september 2008, 17:45
mies77 mies77 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK?

Iemand?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 september 2008, 18:05
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK?

Inschrijven bij de KvK is verplicht als je een bedrijf begint. De situatie die jij nu aangeeft, af en toe wat ontwerpen voor de werkgever van je vader, beschrijft niet de start van een onderneming, maar het genereren van neveninkomsten. Die kun je dus inderdaad zonder BTW factureren en opgeven als Resultaat uit overige werkzaamheden op je Aangifte Inkomstenbelasting. Ditzelfde geldt voor de opdracht van de website.

Als je echter wél een eigen bedrijf start, dan verandert dat de zaak. Dan zul je je bij de KvK moeten inschrijven, je moeten opgeven bij de Belastingdienst én een BTW nummer aanvragen. Dan zul je ook BTW moeten rekenen over je diensten.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
In welk geval mag/moet ik me inschrijven bij de KvK? Sparnaaij Al die andere praktische dingen 1 14 februari 2008 11:22
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 13:23
Heb btw-nummer via KvK, moet ik me nog aanmelden bij de belastingdienst? Verwijderd account Freelancepraktijk starten 1 1 januari 2008 17:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon