Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 januari 2008, 16:32
storm.w@gmail.com storm.w@gmail.com is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 mei 2007
Berichten: 9
Standaard WW en freelancen voor een opdracht.

Per 1-9-2005 ben ik na 20 jaar in vaste dienst aanbeland in de WW.
Als freelancer verricht ik regelmatig opdrachten. Mijn uren heb ik correct gemeld bij het UWV. Ik word dan ook gekort. Ik draag zelf inkomstenbelasting en sociale premies af. Echter, ik bouw hierdoor geen nieuwe WW-rechten op. Moet ik eigenlijk wel mijn gewerkte uren melden bij het UWV, zoals ik nu doe?
W. Storm.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 januari 2008, 18:50
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: WW en freelancen voor een opdracht.

Jazeker, wil je terugvorderingsproblemen in de toekomst voorkomen dan moet je inderdaad je gewerkte uren als freelancer opgeven. Het is logisch dat je over deze uren geen nieuwe ww-rechten opbouwt. Als freelancer of zzp'er ben je niet verzekerd voor werknemersverzekeringen dus kun je daar ook geen uitkeringsrechten aan ontlenen.
Het verdient overigens aanbeveling (eigen ervaring) om met het UWV duidelijke afspraken te maken over welke uren je op moet geven (zit hier bijvoorbeeld ook reistijd en administratie bij) en deze afspraken schriftelijk dan wel elektronisch in je dossier te laten vastleggen.

Wil je helemaal als freelance / zzp'er verder of ben je op zoek naar een nieuwe loondienstbetrekking?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 januari 2008, 16:14
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: WW en freelancen voor een opdracht.

Je dient je uren als zelfstandige inderdaad op te geven. Maar er is wel een mogelijkheid dat je WW kan herleven als, als het zelfstandig ondernemerschap niet lukt.

Verder is het van belang wanneer je als freelance bent begonnen. Als je dit namelijk al was, voordat je werkloos werd, dan worden deze uren niet gekort. Maar dan moet dit wel bij de aanvraag van de WW bekend zijn.
Dan geldt ook niet de nieuwe regeling, waarbij inkomsten worden verrekend, i.p.v. uren. In deze situatie houdt je een sollicitatieplicht. Je moet ook beschikbaar zijn voor hetzelfde aantal uren dan je hebt gewerkt. Je kunt ook kiezen om minder uren beschikbaar te zijn. Bijvoorbeeld 4 dagen i.p.v. 5 dagen. Je krijgt dan een WW uitkering voor 4 dagen en je moet solliciteren voor een 4-daagse werkweek.

Bij de nieuwe regeling ga je in overleg met de reintegratiecoach van het UWV samen maak je een reintegratievisie op. Het principe is dat je inkomsten gekort worden. Dat kan wel eens gunstiger zijn, als de inkomsten laag zijn (bijvoorbeel vanwege vele kosten). Verder kun je misschien ook afspraken maken over vrijstelling solliciteren.

Zolang je werkloos bent, ben je ook verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Stopt je WW uitkering dan kun je binnen 4 weken na het einde van je WW uitkering je arbeidsongeschiktheidsverzekering vrijwillig voortzetten bij het UWV. Altijd even doen. Daarna kun je kijken of een verzekeringsmaatschappij een beter arbeidsongeschitkheidsverzekering heeft.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 00:07
Herstarten met freelancen? Peet Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 9 17 oktober 2007 08:41
Detachering en freelancen Walter Nieuws - Voor en door freelancers 1 5 maart 2007 14:27
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon