Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 maart 2017, 15:51
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Exclamation Navordering 2014 en 2015

Reeds 10 jaar run ik mijn bedrijfje. De laatste paar jaar, wegens recessie, helaas verlies moeten lijden. Alles netjes aangegeven in aangifte IB/PVV. De fiscus stelt nu, dat zij mij niet meer zien als ondernemer door dit geleden verlies.
Het aangegeven verlies wordt dan ook geschrapt uit de aangifte, zodat ik 2x een navordering moet betalen.
Vraag: Kan ik het verlies dan niet opgeven als negatieve neveninkomsten en opnieuw aangifte doen als particulier in plaats van ondernemer? Dat zou dan mijn redding kunnen zijn......
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 maart 2017, 09:17
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Dat hangt af van de situatie en de beoordeling van de Belastingdienst. Het kan zijn dat ze slechts vinden dat je geen ondernemer voor de IB bent en (daarom) geen recht heb op de ondernemersfaciliteiten.

Het kan ook zijn dat de Belastingdienst het niet langer ziet als bron van inkomen, omdat er redelijkerwijs geen voordeel te behalen valt. In dat geval zal ook een negatief resultaat uit overige werkzaamheden niet wordt geaccepteerd.

Lees nog even goed door wat de Belastingdienst schrijft, neem contact op met de Belastingdienst voor een toelichting en laat je bijstaan door een goede fiscalist die je kan adviseren en eventueel voor jou een brief kan schrijven aan de inspecteur.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 maart 2017, 14:25
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Exclamation

Beste Ron,

Dank voor je toelichting.
Voordat ik eventueel contact opneem met BD, nog even de volgende vraagstelling. Stel BD ziet me niet als ondernemer voor IB, maar wel voor de omzetbelasting, kunnen ze dan toch die stelling hanteren dat negatieve neveninkomsten niet opgegeven mogen worden?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 maart 2017, 14:39
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Bekijk bericht
Voordat ik eventueel contact opneem met BD, nog even de volgende vraagstelling. Stel BD ziet me niet als ondernemer voor IB, maar wel voor de omzetbelasting, kunnen ze dan toch die stelling hanteren dat negatieve neveninkomsten niet opgegeven mogen worden?
De verschillende beoordelingen staan los van elkaar, dus ja, in principe kan dat. Wel onhandig, als de Belastingdienst (afdeling IB) van mening zou zijn dat je activiteiten zelfs geen bron van inkomen (meer) zijn terwijl de afdeling OB dat nog wel vindt. Het is de vraag of het dan handig is om de OB te verzoeken ook niet meer als ondernemer voor de BTW gezien te worden; scheelt een hoop administratie, maar je kunt BTW over inkopen niet meer terugvragen. Eigenlijk zou je zelf de conclusie moeten trekken dat er geen ondernemerschap meer is en dat doorgeven; je bent zelf verantwoordelijk voor de werkelijke situatie.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 maart 2017, 17:47
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Standaard

Beste Ron,
Dat klopt wat je zegt. Echter zelf ben ik van mening dat ik aan alle voorwaarden voor ondernemerschap heb voldaan. De recessie heeft me helaas parten gespeeld. Over 2014 ook netjes BTW afgedragen. Toch navordering 2014 omdat men mij niet als ondernemer IB ziet. Eind 2014 officieel uitgeschreven als ondernemer bij fiscus, wegens te weinig winst...
Aangifte 2015 als particulier gedaan met negatieve neveninkomsten. Ook niet geaccepteerd. Tweede navordering.
Zie door de bomen het bos niet meer........
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 maart 2017, 17:52
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Bekijk bericht
Zie door de bomen het bos niet meer........
Heel vervelend allemaal. Misschien is het toch goed om een fiscalist in te schakelen die je inzicht geeft in je bedrijf, boekhouding en brieven van de Belastingdienst. Die kan je helpen en adviseren. Kost wel wat, maar nachtrust is ook wat waard.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Vragen bij IB 2015 als zzp'er / loondienst S_Soomerman Belasting 3 2 maart 2016 12:06
VAR-ROW 2014 nog herzien? Verloskundige Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 12 februari 2015 15:36
Doe mee: European Freelancers Movement 2014 Annedien Hoen Nieuws - Voor en door freelancers 0 26 mei 2014 11:29
Inkomstenbelasting Besteld in 2013, geleverd en factuur in 2014 e.wolters Belasting 1 9 januari 2014 20:35
Var 2014 Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 30 augustus 2013 23:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon