Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 maart 2008, 20:02
michaelvl michaelvl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 3
Standaard Privéauto over naar de zaak: kan ik particuliere autoverzekering aanhouden?

Hallo allemaal.

Sinds 1 maart ben ik van start gegaan met mijn eenmanszaakje. Mijn personenauto (ouder als 15 jaar ongeveer 1000 euro waard) ga ik belasting technisch aan de belasting dienst als bedrijfsauto opgeven. Ik verwacht 20000Km per jaar zakelijk met de auto te rijden en ongeveer 4000 privé.

Is het als eenpitter zaak dat ik mijn auto laat verzekeren als bedrijfsauto of kan ik mijn particuliere autoverzekering gewoon aanhouden?

Groeten,

Michael.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2009, 13:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Privéauto over naar de zaak: kan ik particuliere autoverzekering aanhouden?

Je auto blijft juridisch op jouw naam staan, aangezien een eenmanszaak geen rechtspersoonlijkheid heeft. Daardoor blijft ook de motorrijtuigenbelasting, verzekering e.d. op jouw naam komen, ook al staat de auto fiscaal op de zaak. Maar volgens mij mag je die kosten op de zaak boeken, mits de auto fiscaal volledig op de zaak staat (op de balans, bijtelling voor privégebruik etc.).

Realiseer je wel dat het bij oudere auto's vaak fiscaal gunstiger is om het andersom te doen: de auto in privé houden en de zakelijke kilometers als bedrijfskosten boeken à € 0,19/km.

Zie het Rekenmodel: auto op de zaak of privé.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2009, 01:28
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Privéauto over naar de zaak: kan ik particuliere autoverzekering aanhouden?

Ik heb zelf de auto gelijk "op de zaak" laten verzekeren, ondanks dat het helemaal waar is wat Rene zegt.
Reden: ik heb recht op BTW-aftrek. De verzekerde waarde van de auto wordt op mijn bestelautoverzekering bepaald aan de hand van de cataloguswaarde minus de btw (ook minus de bpm maar die zit er, gezien de leeftijd, helemaal niet op) en dat scheelde in de hoogte van de premie.

Mijn advies: vraag gewoon een offerte aan voor "bedrijfsmatige verzekering" van je auto (je hebt immers geen bestelauto) en kies de voordeligste optie.

Mijn bedrijfswagen is overigens ook (ouder dan) 15 jaar. Bij het voordeel om 'm op de zaak te zetten (verrekening privé-gebruik o.b.v. de dagwaarde i.p.v. o.b.v. de cataloguswaarde) valt ieder ander voordeel in het niet, ook als ik een flink aantal kilometers per jaar zou maken.

Als de plannen van de CU bewaarheid worden, heb ik de keus echter niet meer, of ik moet een omzetstijging van meer dan € 3.500 realiseren (op een huidige omzet van nog geen € 12.000). Red ik dat niet, dan ga ik er financieel op achteruit.
Ik kende de website al (http://www.bijtellingoldtimer.nl/), maar ik zie net dat ze inmiddels ook een LinkedIn-group hebben (linkje staat op de website).

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 11:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon