Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2006, 22:13
fabianv fabianv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2006
Berichten: 5
Standaard Algemene voorwaarden ontwerper

Hallo,
ik ben bezig om algemene voorwaarden op te stellen voor mijn ontwerpopdrachten. Ik heb op de site van BNO voorwaarden gevonden. Deze zijn door hun gedeponeerd bij de rechtbank. Kan ik hiernaar verwijzen of is het dan niet rechtsgeldig?

Als ik zelf voorwaarden maak, moet ik deze dan deponeren (bij de rechtbank of kvK) om ze rechtsgeldig te maken of kan ik ze gewoon meesturen met de offerte?

ik hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan verschaffen.
Alvast bedankt,
Fabian
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 april 2006, 11:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Algemene voorwaarden ontwerper

Verwijzen is niet voldoende, je moet ze "ter hand stellen". Daadwerkelijk overhandigen, vóór het aangaan van de overeenkomst.

En dat is - strikt genomen - een auteursrechtelijke handeling (verveelvoudigen). In theorie kan de organisatie waarvan de algemene voorwaarden zijn met de auteurswet in de hand voorkomen dat je ze zonder hun toestemming gebruikt. Maar ik vraag me af of dat in de praktijk ooit gebeurt. Olaf, daar weet jij vast meer van...!?

Deponeren is niet verplicht en is geen voorwaarde voor geldigheid. Maar het kost bijna niks en staat professioneler. Meesturen met de offerte is voldoende.

Ik zet in mijn offertes/contracten altijd iets als:
"Op deze overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van <bedrijfsnaam>, gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te <plaats Kvk> onder nummer <handelsregisternummer>, van toepassing. Bijgaand doe ik u de tekst van deze algemene voorwaarden toekomen."
En als je dat op de laatste pagina zet, waarop de opdrachtgever zijn handtekening zet, dan kan er geen misverstand meer over zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 april 2006, 12:21
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Algemene voorwaarden ontwerper

Het zinnetje "Bijgaand doe ik u de tekst van deze algemene voorwaarden toekomen"zou ik vervangen door "de opdrachtgever verklaart een exemplaar van de algemene voorwaarden te hebben ontvangen".
Als je dan pas aan de slag gaat als er een handtekening onder deze offerte staat bij wijze van opdrachtbevestiging zit je helemaal goed.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden? Dix Al die andere praktische dingen 16 28 september 2007 21:57
werkruimte voor ontwerper/ kunstenaar katsarchitecten Marktplaats 0 23 maart 2006 11:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon