Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 februari 2009, 22:35
paulusveltman paulusveltman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 2
Question Opstartkosten eenmanszaak

Ik heb sinds 1 januari een eenmanszaak. In het tweede halfjaar van 2008 heb ik kosten gemaakt om die stap voor te bereiden. Denk aan fiscaal advies en congresbezoek.

Kan ik die kosten ergens kwijt en hoe moet ik dat aanpakken? Via de inkomstenbelasting 2008 of in 2009 via mijn eenmanszaak?

Graag jullie hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 februari 2009, 10:09
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Opstartkosten eenmanszaak

Dag Paulus!

Dat is een tijd geleden. Ik ben wel benieuwd wat je bent gaan doen! Je werkte hiervoor nog voor AAB of was je daar al weg?

In ieder geval, je hebt vorig jaar nog geen inkomsten (uit je bedrijf) gehad? Dan zou je ze eventueel tegen elkaar kunnen wegstrepen. En anders gewoon opgeven voor 2008. Maar volgens mij kun je ze, eventueel met een verklaring, ook opgeven voor je belastingaangifte van 2009. Ik weet dit echter niet zeker: toen ik voor mezelf startte deed ik dat halverwege het jaar en kon dus dat hele jaar via de IB voor ondernemers doen.. Er zitten hier echter zat mensen die dat wel weten.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 februari 2009, 22:29
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Opstartkosten eenmanszaak

De aanloopkosten van ca. 6 maanden voor de start kun je probleemloos meenemen in de start van je onderneming, dus 2009. Ook de BTW (indien je btw-plichtig bent) kun je in het eerste aangiftetijdvak nog meenemen. Zorg wel dat je bonnen en facturen op naam hebt (bij een eenmanszaak mogen deze ook op je eigen naam staan). Ik ben nog niet tegen gekomen dat de Belastingdienst daar moeilijk over doet mits aantoonbaar zakelijke kosten maar wellicht hebben anderen hier andere ervaringen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 februari 2009, 20:46
paulusveltman paulusveltman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 2
Smile Re: Opstartkosten eenmanszaak

@nowhow: Hallo Mieke. Wat leuk om jou hier tegen te komen. It's a small world!

Ik heb per 31 december mijn baan bij ABN AMRO opgezegd. Ik heb me nu op mijn grote passie gestort: mensen helpen met het doorgronden en toepassen van innovatieve technologie en sociale media. Maar dit is zwaar off-topic, dus kijk als je wilt even op LinkedIn.

@marjan: Dank voor je heldere advies.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, kosten, opstartkosten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 12:39
Eenmanszaak versus freelancen marloesr Freelancepraktijk starten 4 18 december 2008 01:52
VAR icm Eenmanszaak? Theaumoeskiiii Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 6 september 2008 18:55
Eenmanszaak in holding BV inbrengen of omzetten in aparte werkmaatschappij? RubenTimmerman Al die andere praktische dingen 1 20 januari 2008 20:22
eenmanszaak taxi Yon Al die andere praktische dingen 2 17 december 2007 16:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon