Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2006, 10:44
fabianv fabianv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2006
Berichten: 5
Standaard andere mensen betrekken bij freelance opdracht

Hallo,

Ik ben bezig met een freelance ontwerp opdracht en ben nu gekomen bij een punt waarbij ik er iemand bij moet betrekken. Uiteraard wilt deze persoon ook betaald krijgen voor de hulp. Hoe moet ik dit belastingtechnisch en zakelijk oplossen?

Allereerst zal ik het belastingtechnisch moeten oplossen. dat niet het volle bedrag als mijn inkomsten wordt gezien. Maar hoe moet ik dit doen?

De persoon die ik erbij betrek is niet in het bezit van een BTW nummer.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 maart 2006, 19:28
Mig127's schermafbeelding
Mig127 Mig127 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2006
Berichten: 6
Standaard Re: andere mensen betrekken bij freelance opdracht

tot een zeker bedrag mag je het als een soort onkostenvergoeding laten tellen bij de belasting. Ik weet alleen niet wat het maximum bedrag is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 maart 2006, 00:29
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: andere mensen betrekken bij freelance opdracht

Hi fabian formeel en technisch gezien kun je niet zomaar uitbetalen. Daar zitten volgens mij ook geen maxima aan vast. Het is gewoon goed of fout.
Maar je moet het ook zakelijk bekijken, als je een contract moet sluiten en belastingtechnisch formeel 100% correct gaat werken in dit geval zal het vermoedelijk niet werken. Feitelijk zou je zelfs een VAR verklaring moeten vragen aan degene die je inhuurt.

Ik denk dan ook dat als het een klein bedrag is je het voor een keertje gewoon zo moet uitbetalen via de bank of giro van de persoon, maar vraag wel om een a-4 als een soort factuur met bedrag, datum, geleverde prestatie en naw gegevens. In elk geval zo zou ik het doen als het om een paar honderd euro gaat.
Altijd moeilijk te zien waar de grens ligt.

Alfred Cohen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 maart 2006, 10:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: andere mensen betrekken bij freelance opdracht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianv
Allereerst zal ik het belastingtechnisch moeten oplossen. dat niet het volle bedrag als mijn inkomsten wordt gezien. Maar hoe moet ik dit doen?
Hola, het is niet je omzet die als inkomsten worden gezien, maar de winst. En winst = omzet - kosten. Je houdt toch wel een administratie bij met al je bedrijfskosten, zoals (afschrijving) computer, softwarelicenties, Internetabonnement etc.? Nou, werk door derden is dan gewoon een extra kostenpost die de winst drukt, zodat je effectief geen inkomstenbelasting betaalt over dat deel van je omzet.

Let wel op de opmerking over de VAR van Alfred. Als je niet oppast wordt een uitbetaling van enige omvang aan een niet-ondernemer als loon gezien, en dan moet je een loonadministratie voeren, loonheffing en premies werknemersverzekeringen inhouden etc. Ik was daar tot voor kort niet op ingericht en had toen als stelregel voor freelancers waaraan ik stevige opdrachten gaf: óf je hebt een VAR-WUO en dan mag je direct factureren, óf we gaan je verlonen via een payrollservice of uitzendbureau.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon