Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 maart 2012, 23:03
Chuckie Chuckie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 maart 2012
Berichten: 2
Question Startende parttime trainer in IT

Beste Lancelotters,
(Voor diegene die het lange verhaal over willen slaan, begin bij de vetgedrukte koppen)

Enkele maanden loop ik met de gedachten om zelf een (kleine) onderneming te starten. Door veel te praten en na te denken over de stertes en zwaktes van mezelf, kom ik steeds meer tot een goede richting wat ik daadwerkelijk wil gaan doen:

Trainingen en presentaties geven op het gebied van IT.

Ik houdt het breed omdat ik wil dat bedrijven mij ook kunnen "inhuren" voor kennis-sessies, intervisies, curssussen of workshops.

Ik heb wel vaktechnische certificaten, maar geen officiele certificaten voor het geven van cursussen en trainingen.
Wel heb ik een interne presentatiecursus gevolgd bij mijn huidige werkgever en ervaring en curssussen gevolgd voor/via de Reddingsbrigade.

Waarom ondernemen?
Het lijk me leuk om zelf mijn zaken te regelen, van factureren tot aan acquisitie en boekhouding.

Mijn Doel
Ervaring als ondernemer opdoen
Aanvullend inkomen op mijn huidige fulltime/dienstverband
Meer afwisseling in werk
van mijn hobby parttime-beroep maken.

Concreet
Ik wil extra inkomsten genereren door eens per maand (of minder) workshops, trainingen, cursussen etc te geven aan bedrijven op locatie.

Ik zit nog in een orienterende fase, en ben dus op zoek naar uiteenlopende tips waarmee ik mij verder kan orienteren.

Alvast bedankt!

#EDIT: Uitreraard heb ik voor het plaatsen van dit bericht deze waardevolle site en enkele discussies doorgenomen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 maart 2012, 17:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ten eerste specifiek maken wat je gaat doen.. Trainingen op gebied van IT kan varieren van een seniorencursus "hoe hou ik me muis vast" tot een 6 daagse VBA training voor MS Excel of een zoekwoorden optimalisatie sessie..

kortom maak een lijst van trainingen die je kunt geven. en zorg dat je zelf goed kunt omschrijven waar je toegevoegde waarde ligt.

maar ook niet onbelangrijk.. als je dit naast je fulltime dienstverband doet.. zoek de essentiele dingen uit zoals
- Inschrijven kvk
- Verplichtingen rondom btw en Inkomstenbelasting en administratie voeren
- eventuele verzekeringen
- leveringsvoorwaarden bij trainingen (vooraf betalen of niet)

en begin dan gewoon, je loopt weinig financiele risico's dus ondervind in de praktijk of er markt is voor waar jij in wilt trainen.

80% van de trainers hebben geen educatieve vooropleiding, het gaat er bij praktijkgerichte trainingen vooral om of jij in staat bent kennis over te dragen..

O ja.. hou er wel rekening mee bij de trainingsmarkt dat deze ergens in juni tot begin september nagenoeg doodvalt.. dus dat heeft niet zo veel met jou ondernemersvaardigheden maar met marktomstandigheden.. en hou er ook rekening mee dat het best wel een 1 tot 2 jaar kan duren voordat het echt een beetje gaat lopen..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 maart 2012, 02:09
Chuckie Chuckie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 maart 2012
Berichten: 2
Standaard

Hoi Roel,
Hartelijk dank voor de waardevolle feedback.
er zitten een aantal eye-openers in waarmee ik voorruit kan.
ik hoop dat iemand de vraagtekens rondom KVK en belastingdienst voor mij wat kan weghalen (of de goede richting in sturen).

Handig om te weten is dat de markt inderdaad stilligt in de genoemde periode, logischerwijs ook te verklaren aan de zomer en vakantie periode.

Zijn er mensen die ook meer marketing technische tips hebben?
Op dit moment kan ik misschien via mijn huidige werkgever een interne aanvullende cursus volgen "trainer voor trainers". Dit zou ik intern, als extern kunnen gebruiken .
Daarbij heb vanwege mijn huidige werkgever contacten met andere bekende opleidingsbureaus, wat ook goed mee helpt.

Groeten,

Jeroen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
orienterende, starter, trainer

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tarief bepalen startende trainer jolanda Marketing en acquisitie 24 9 oktober 2011 00:30
Parttime Freelancer VS Parttime ondernemer Leond Freelancen iets voor mij? 4 7 juni 2010 14:09
Tarief als freelance trainer? MarjaMaya Omgaan met opdrachtgevers 0 22 maart 2008 23:53
Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 11 7 juni 2007 12:22
Parttime freelancen informatievisie Nieuws - Voor en door freelancers 5 4 april 2007 18:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon