Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 mei 2009, 17:08
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Freelancen vanuit ww

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die vanuit de ww zijn gaan freelancen. Vanaf deze week heb ik recht op een ww uitkering en deze krijg ik eind deze maand uitgekeerd. Verschillende sollicitatiepogingen hebben tot zover niets opgeleverd en de moed zakt mij in de schoenen, ondanks het feit dat ik een acceptabele uitkering krijg.

Ik heb bij de werkcoach van het cwi al een afspraak aangevraagd om dit te bespreken. Nu ben ik op zoek naar mensen die dit pad al bewandeld hebben en wat hun ervaringen zijn.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 mei 2009, 23:34
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Freelancen vanuit ww

Kijk ook eens hier (voor de valkuilen...):

http://www.fnvzzp.nl/nl/nieuws/nieuw...richt85=99#p85
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 mei 2009, 08:08
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Freelancen vanuit ww

Hemel..
Bedankt!

Ik zal dit in even meenemen in het gesprek. Dit zit mij wel aan het denken...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 mei 2009, 13:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Freelancen vanuit ww

Het is inderdaad zaak om je heel goed te laten informeren over zzp-er worden vanuit de WW, zoals altijd is het UWV nogal ongenuanceerd in zijn oordeel, het komt mij vaak over als schuldig totdat de onschuld is bewezen.

Je schrijft ook dat "Verschillende sollicitatiepogingen hebben tot zover niets opgeleverd en de moed zakt mij in de schoenen"

Ik hoop niet dat dat de belangrijkste reden is om zzp-er te worden. Solliciteren is nu eenmaal een zaak van geduld.. je moet daar zomaar 3 tot 6 maanden voor uittrekken voordat het lukt. ook als je heel actief soliciteert. Een procedure duurt vaak 3-6 weken en zeker als de zomer eraan komt duur het lang voordat ze beslissen. Soliciteren is toch ook een beetje geluk hbben dat ze jou net als beste eruit pakken, dat gaat vaak op heel subjectieve criteria

Kortom niet te snel de moed verliezen gewoon blijven schrijven.. en misschien naar een parttime baan zoeken om daarnaast zzp-er te kunnen worden en dat uit te bouwen, in elk geval "veiliger" (of minder gezeur) als vanuit een ww uitkering..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 mei 2009, 01:48
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Freelancen vanuit ww

Beste Fokked,

Zoek eens op dit forum, er zijn al meerdere topics over dit onderwerp geopend. Hou daarbij wel het (zeer goede) advies van Roel in je achterhoofd!

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 mei 2009, 16:46
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Freelancen vanuit ww

De WW is niet zo geschikt om als zelfstandige te starten. Je kunt een half jaar vrijstelling van solliciteren krijgen. Daarna moet je alle uren die je besteed aan je onderneming opgeven. Ook al heb je daar geen inkomsten over (bijvoorbeeld wachten op de eerste klanten in je winkel). Het maakt ook niet uit, waneer je de uren werkt. Al werk in de nacht van zaterdag op zondag, tussen 03:30 uur en 04:30 uur, dan moet je dit opgeven.

Het UWV geeft je sollicitatievrijstelling, als men van mening is dat je eigen bedrijf levensvatbaar is.
De korting op je WW kan zo zijn, dat de winst (= omzet - kosten) worden gekort. Dat is een verbetering, want in het begin heb je weinig omzet en veel kosten. Dus valt er minder met WW te verrekenen.

Maar doe alles in overleg met je reintegratiecoach.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De sprong van parttime naar voltijds freelancen Sofie Freelancen iets voor mij? 17 25 augustus 2008 14:20
Herstarten met freelancen? Peet Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 9 17 oktober 2007 08:41
Freelancen als 'bijbaantje' Jeetje Freelancepraktijk starten 3 28 augustus 2007 00:05
Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding? itfreelancer Al die andere praktische dingen 14 19 juli 2007 11:52
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon