Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 oktober 2009, 20:32
Schrijver Schrijver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 13
Standaard Vraagje mbt 2 eenmanszaakjes

Hallo beste mensen,

Momenteel werk ik gedeeltelijk als freelance schrijver en heb dus een eenmanszaakje (ingeschreven kvk en belastingdienst).
Vanaf januari wil volledig gaan freelancen en dan voornamelijk als tekstschrijver waardoor ik ook wel aan het urencriterium ga komen. Echter wil ik de administratie als backup gaan houden, waarvoor ik me dus ook wil laten inschrijven. Met deze eemanszaak ga ik waarschijnlijk minder werken en heb dan niet de voordeeltjes van een starter. Zie het als een soort spreiding.

Momenteel moet ik mijn inkomsten uit loondienst natuurlijk ook opgeven straks bij mijn freelance inkomsten.
Echter vraag ik me af of ik dan volgend jaar de inkomsten van mijn administratie zaakje ook op moet geven bij de inkomsten van mijn zaakje als tekstschrijver en andersom? Omdat ik bij de 1 geniet van de startersvoordelen en bij de ander niet?
Of mag ik beide zaken echt los van elkaar zien en opgeven?

Dit is me niet helemaal duidelijk. Hopelijk weet iemand hier antwoord op te geven.
Alvast bedankt in ieder geval.

Groet, Yvonne
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 oktober 2009, 22:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Vraagje mbt 2 eenmanszaakjes

Je kunt geen twee eenmanszaken hebben, maar wel verschillende diensten aanbieden met één eenmanszaak. Je kunt dus ook maar één keer gebruik maken van de startersvoordelen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2009, 11:59
Schrijver Schrijver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 13
Standaard Re: Vraagje mbt 2 eenmanszaakjes

Hoi René,

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp goed dat ik niet 2x keer van de startersvoordelen kan genieten.
Alleen ik kan toch niet vanuit mijn tekstenbureau ook de administratieve dienst aanbieden? Ik dacht dat ik me dan weer opnieuw voor dit stukje in moet laten schrijven? Dan krijg ik toch een ander kvk nummer? Of zie ik dat fout?

Ik hoor het graag nog even. Bedankt alvast weer.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2009, 12:05
Schrijver Schrijver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 13
Standaard Re: Vraagje mbt 2 eenmanszaakjes

Ik zie het al bij de kamer van koophandel. Ik moet een wijziging in de ondernemingsgevens doorgeven, dat er een dienst is bijgekomen. Ja is duidelijk.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 oktober 2009, 23:46
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Vraagje mbt 2 eenmanszaakjes

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schrijver Bekijk bericht
Ik dacht dat ik me dan weer opnieuw voor dit stukje in moet laten schrijven? Dan krijg ik toch een ander kvk nummer? Of zie ik dat fout?
Ja, dat zie je (bij een eenmanszaak) inderdaad fout, het wordt allemaal genoteerd onder hetzelfde inschrijfnummer van het Handelsregister.

Je kunt wel bij je inschrijving (omschrijving van de diensten die je verleent) aan laten passen. Als je je nieuwe dienst onder een andere naam verleent, kun je een handelsnaam extra laten inschrijven met daarbij de omschrijving van je dienst(en) en eventueel de bijbehorende domeinnaam.

Op o.a. de website van die 2e handelsnaam moet je dan wel vermelden "(naam van je 2e ingeschreven bedrijfsnaam) ... is een handelsnaam van (naam van je hoofdinschrijving), inschrijfnummer KvK ..."

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen mbt administratie Guus Administratie 2 12 augustus 2009 16:43
Tussenbureaus en de praktijken mbt de VAR... TesterD Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 20 december 2008 18:21
Drie vragen mbt inkomstenbelasting mik Belasting 2 31 maart 2008 00:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon