Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 september 2009, 20:57
Stevenvd Stevenvd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 september 2009
Berichten: 4
Standaard Gestart met behoud uitkering

Hallo,
Ik ben onlangs als freelancer gestart met behoud van ww-uitkering. Dit jaar ga ik niet voldoen aan de 1.225 uur voor de belastingdienst. Bij het opgeven van mijn uren (als ook administratie en acquisitie/reistijd) aan het UWV, is het dan niet beter deze uren zo laag mogelijk te houden? Worden de uren die je wel werkt, maar niet betaald krijgt nu wel meegenomen en worden uiteindelijk door het UWV wel als betaald aangemerkt? Ik kan het niet meer volgen, en mijn werkcoach biedt weinig uitkomst.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 september 2009, 23:06
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Gestart met behoud uitkering

Ik ben ook gestart vanuit een uitkering, zelfde situatie ongeveer. Eerste jaar ook weinig uren, maar dit is niet van belang voor het UWV. Alleen voor de belastingdienst die hier haar eigen regels voor heeft mbt recht op kortingen bij de jaarrekening zijn uren van belang.

Het UWV hanteert puur inkomensgegevens vanaf je 1e maand als starter met behoud van uitkering en dan een jaar lang, maar rekent met het inkomen van een vol jaar (en dat hebben veel mensen niet in de gaten en lopen dan tegen de lamp!).

Lees heel goed de regels; als je zonder uitkering kunt, doe dat dan, want je moet het waarschijnlijk allemaal terugbetalen...ik wel althans, en zoveel heb ik in die tijd niet verdiend...

Zie voor hele duidelijke uitleg:
http://www.uwv.nl/een_eigen_bedrijf/...len/index.aspx

Verder wordt aan de dit onderwerp al veel aandacht gegeven in de diverse forums, kijk eens rond!

Succes!

Groetjes
Anke

www.os4u.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 oktober 2009, 11:45
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Gestart met behoud uitkering

Voor beiden: UWV rekent niet met het aantal uren, maar trekt ze gewoon af. Althans, dat hangt af van de afspraken die je hebt gemaakt en het soort uitkering dat je ontvangt. Zoek dat dus even goed uit!!
Aan het UWV moet je (voor de WW) AL je uren die je aan je onderneming besteedt opgeven. Dus niet alleen de declarabele. Daar is al menig startend ondernemer de mist mee ingegaan en daar moet nu zwaar voor geboet worden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 november 2009, 22:48
Stevenvd Stevenvd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 september 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Gestart met behoud uitkering

Dank voor jullie reactie. Maar Renée, wat bedoel je met de aftrek van de uren? Ik ontvang een WW-uitkering, verder geen afspraken gemaakt, dwz na 1 kalenderjaar wordt mijn inkomsten verrekend met de uitkering van het half jaar in de opstartfase. Ik geef verder al mijn uren door per maand, maar aangezien ik pas begonnen ben, haal ik toch niet het urencriterium in 2009. Dus las je nog meer informatie hebt, graag...

hartelijke groet,

Steven
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2009, 15:48
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Gestart met behoud uitkering

De WW maakt geen onderscheid tussen 'betaalde uren' en ' niet betaalde uren'. Voord de WW geldt: alle uren opgeven, die je gebruikt voor je bedrijf. Ook al is dat in de nacht van zaterdag op zondag tussen 02:00 en 04:00 uur.

Het is ook een complexe materie, want de WW is in 1986 niet ontworpen voor werknemers die daarna zelfstandige worden. Gebeurde toen nog niet zoveel.

Wim
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 november 2009, 00:44
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Gestart met behoud uitkering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevenvd Bekijk bericht
Maar Renée, wat bedoel je met de aftrek van de uren?
Als je, zoals je aangeeft, gebruik maakt van de startperiode, trekt het UWV ze inderdaad niet af van je uitkering. Als je, zoals ik, gelijk begint, gaat ieder uur dat je opgeeft blijvend van je WW-recht af. Er wordt dus direct én permanent verrekend: als je een week/periode minder uren maakt dan daarvoor, krijg je de verrekende uren er niet meer bij.

Ik vond het zelf een prettigere manier: niks geen naverrekening, je weet gelijk waar je aan toe bent. Nou scheelt het dat ik voor een aantal uren gelijk al een opdrachtgever had; het is dus een keuze die ieder voor zich moet maken.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
starten als freelancer met een uitkering


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nederlandse freelancer met langdurige IT-opdracht in België Niki Al die andere praktische dingen 1 28 april 2009 22:45
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon