Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 oktober 2009, 16:01
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Beginnen - Payrolling of factureren?

Hallo,
Ik heb een Var ROW en verwacht komende halfjaar een aantal opdrachten te krijgen op Webontwikkeling gebied. Ben ingeschreven bij KvK en heb ook een Btw nr.
Voor de opdrachten kan ik kiezen: payrolling of zelf facturen schrijven. Ik zie het zo:

Facturen schrijven betekent de BTW elke 3 maanden afdragen en aan het eind van het jaar voor een (heel hoog) bedrag aangeslagen worden. Maar onkosten kunnen afgetrokken worden van omzet en de opdrachtgevers tellen mee bij het aanvragen van een Var Wuo.

Payrolling: op de factuur worden premies en loonbelasting ingehouden en ik kan geen onkosten opvoeren. Ik hoef wsl niet een heel hoog bedrag te betalen over mijn opgave IB omdat dat door de payroll organisatie al is ingehouden. Daartgenover staat dat ik premies ZvW betaal.

Klopt dit en wat zou in mijn geval voordeliger zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Marc
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 oktober 2009, 18:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Beginnen - Payrolling of factureren?

Wat je hier schetst is de algemene modellen zelfstandige vs. payroller. Wat in jouw geval voordeliger is hangt af van de bijzonderheden van jouw geval en wat je als voordelig ziet

Bijvoorbeeld:
  • Hoeveel aftrekbare kosten heb je?
  • Stel je prijs op ziektewet, ww, wia?
  • Zie je op tegen administratie, factureren en btw?
  • Zou je als zelfstandige voldoen aan de criteria voor ondernemersaftrek?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 oktober 2009, 22:30
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Beginnen - Payrolling of factureren?

  • Hoeveel aftrekbare kosten heb je?
weinig, ik verricht de arbeid achter een pc en heb de software. Een nieuwe pc / laptop kopp je niet elke maand.
  • Stel je prijs op ziektewet, ww, wia?
Nee, daar maak ik (vooralsnog) geen gebruik van.
  • Zie je op tegen administratie, factureren en btw?
Nee want die is in mijn geval minimaal en ik zie daar sowiezo niet tegenop
  • Zou je als zelfstandige voldoen aan de criteria voor ondernemersaftrek?
Nu nog niet (Var ROW) maar als ik over een halfjaartje een paar opdrachtgevers heb gehad wellicht wel.

Tot die tijd is payrolling misschien beter omdat ik toch niet in aanmerking kom voor ondernemersaftrek en zo wel recht hou op ww etc.

In die constructie kan ik toch nog steeds een Var wuo aanvragen als over een halfjaarje de zaken goed lopen?

Maar ik begrijp dat als je zelf gaat factureren en je geen zelfstandige bent, je inkomen (winst - kosten) bij het opgeven van de inkomstenbelasting wordt belast. Alleen dan wordt belasting in 1 keer geheven omdat je niet maandelijks loonbelasting hebt betaald (voorheffing) wanneer je in looondienst bent?

Veel vragen, dank voor de antwoorden!

Marc
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 oktober 2009, 22:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Beginnen - Payrolling of factureren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zbigniew Bekijk bericht
weinig [aftrekbare kosten]
Check voor de zekerheid de lijst bedrijfskosten eens. Zakelijke kosten drukken de winst en daarmee de te betalen belasting.
Citaat:
Nu nog niet (Var ROW) maar als ik over een halfjaartje een paar opdrachtgevers heb gehad wellicht wel.
Dan is dat je doel. Met name de ondernemersaftrek maakt het zelfstandigenbestaan fiscaal aantrekkelijk.

Citaat:
Tot die tijd is payrolling misschien beter omdat ik toch niet in aanmerking kom voor ondernemersaftrek en zo wel recht hou op ww etc.
Ja, daar valt wat voor te zeggen.

Citaat:
In die constructie kan ik toch nog steeds een Var wuo aanvragen als over een halfjaarje de zaken goed lopen?
Jazeker, alleen telt je payroll-klant niet mee.

Citaat:
Alleen dan wordt belasting in 1 keer geheven omdat je niet maandelijks loonbelasting hebt betaald (voorheffing) wanneer je in looondienst bent?
Ook als zelfstandige krijg je een voorlopige aanslag, op basis van een schatting, die je in termijnen kunt betalen. Het komt ongeveer op hetzelfde neer, zeker als je je winst goed kunt schatten.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 oktober 2009, 15:11
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Beginnen - Payrolling of factureren?

Wat ook nog een rol kan spelen bij je keuze, is de aard van je opdracht(en): voer je die thuis uit (bijv. een aangenomen opdracht met een opleverdatum en hooguit tussentijdse afstemming met de klant) of wordt er van je verwacht dat je dagelijks strak in het pak ten kantore van de opdrachtgever verschijnt en achter één van zijn bureaus aan het werk gaat?

In het laatste geval heb je, in combinatie met je VAR-row, eigenlijk geen andere keuze dan payrolling.

In het eerste geval is je VAR-row geen enkel beletsel om zelf facturen uit te schrijven.

Het enige, door jezelf al aangegeven, voordeel van payrolling is, dat je verzekerd bent/blijft voor de werknemersverzekeringen. Je bent in dat geval dan ook geen ondernemer, maar gewoon - even simpel gezegd - werknemer met een andersoortig dienstverband.

Nog even een andere toevoeging: als - in ieder geval in je startjaar - er in één keer een groot bedrag aan Belasting te betalen valt, hoeft dat geen enkel probleem te zijn. De bedragen die je van je opdrachtgever(s) hebt ontvangen, liggen ruim hoger dan die je op je rekening zou ontvangen in het geval van payrolling. Als je gewoon voldoende reserveert voor de toekomstige afdracht, is er niets aan de hand.
Ontvang je géén hogere bedragen dan bij payrolling, dan heb je slechte afspraken gemaakt.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 november 2009, 11:29
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Beginnen - Payrolling of factureren?

Hey, ik zie dat iemand nu met dezelfde vraag rondloopt als ik twee jaar geleden De situatie was niet helemaal gelijk, maar ook ik had de keuze tussen payrolling en zelf factureren. Ik heb gekozen voor zelf factureren, vooral omdat ik toch wel erg graag helemaal zelfstandig wilde zijn. Is dat misschien ook nog een overweging?

Groetjes,
Cindy
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 november 2009, 13:24
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Beginnen - Payrolling of factureren?

Hallo Cindy, Renée en Rene
Het is alweer een tijdje geleden. Ondertussen heb ik een Var row ontvangen waar ik niet zoveel aan had: opdrachtgevers vragen om een Var Wuo. Ik heb op een startersdag een gesprek met een medewerker van de belastingdienst gehad die min of meer zei "gewoon nog een keer aanvragen". Dat heb ik gedaan en nu heb ik voor volgend jaar en voor het lopende kalenderjaar een var Wuo. Moest ik wel apart aanvragen omdat het per kalenderjaar gaat. Ben inmiddels aan een opdracht bij een klant begonnen en ga dus zelf factureren. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen maar het ziet er vooralsnog goed uit. Bedankt voor alle goede raad!

Marc
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 december 2009, 03:35
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Beginnen - Payrolling of factureren?

Dag Marc,

Graag gedaan, gefeliciteerd enne ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zbigniew Bekijk bericht
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen maar het ziet er vooralsnog goed uit.
... ik ben ook heel benieuwd, dus hou ons vooral op de hoogte.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancen via payrolling? Cindy77 Al die andere praktische dingen 22 29 december 2008 19:41
Beginnen met kleine onderneming xyenz Freelancepraktijk starten 5 7 december 2008 22:54
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
What to do.... VAR, payrolling of vrijwilligersvergoeding? Angeliek Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 29 oktober 2007 20:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon